به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سهشنبه در سخنانی در جمع تعدادی از معلمان نمونه کشور که در محل تالار آفتاب مجموعه بهارستان برگزار شد، نسبت به بخشنامه روز گذشته رئیسجمهور انتقاد کرد و اظهار داشت: در اینجا لازم است گلایهای هم از آقای رئیسجمهور داشته باشم.

وی افزود: رئیس جمهور روز گذشته بخشنامه‌ای را صادر کرد که لزومی نداشت.

رئیس مجلس بر همین اساس با بیان اینکه با صدور این بخشنامه تلاطمی در جامعه ایجاد می‌شود، تصریح کرد: طبق اصول ۸۵ و ۱۳۵ قانون اساسی، دولت می‌تواند آئین‌نامه، مصوبات و بخشنامه‌هایی داشته باشد، برای آنکه این مصوبات دولت مطابق با متن و روح قانون اساسی باشد، باید به رئیس مجلس ارسال شوند و رئیس مجلس این مصوبات را با متن و روح قانون اساسی انطباق دهد، اگر مصوبه‌ای خلاف متن یا روح قانون اساسی باشد، باید این موضوع را به رئیس‌جمهور اعلام و دلیل عدم انطباق آن را مطرح کنند.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که برای این قانون، ۳ قانون به تصویب رسید، متذکر شد: طبق قانون اساسی، دولت باید مصوبات خود را به رئیس مجلس ارسال کند و اگر پس از تشخیص مغایرت مصوبه‌ای با روح یا متن قانون اساسی، اگر ایراد آن مصوبه اصلاح نشود، آن مصوبه ملغی‌الاثر است و اعلام می‌شود که مسئولین نباید آن را اجرایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع دعوا ندارد، توضیح داد: بسیاری از مصوبات هیئت دولت خلاف قانون اساسی نیست اما برخی از این مصوبات با قانون اساسی مغایرت دارد اما این مسئله احتیاج به سر و صدا در کشور ندارد.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در ادامه سخنانش متذکر شد: ما می‌توانیم نظرات شخصی خود را مطرح کنیم ولی نظرات ما ساری و جاری در کشور نیست، انطباق با قانون اساسی با شورای نگهبان است و مصوبات مجلس نیز باید به شورای نگهبان ارسال شود و اگر این مصوبات خلاف قانون اساسی بود، به مجلس ارجاع می‌شود تا مجلس آن را برطرف کند اما اگر مجلس روی نظر خود مصر بود، به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه متن قانون اساسی باید در کشور ساری و جاری باشد، گفت: بنده با رهبر معظم انقلاب دیداری داشتم که رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند نظر شخصی‌شان این است اما تابع شورای نگهبان هستند و اگر شورای نگهبان موضوعی را تائید کند، آن را قبول دارد؛ ایشان نظر شخصی داشتند اما می‌خواهند کار حکومت روی روال باشد.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه ممکن است تشخیصها متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: قانون اساسی همه موضوعات را مشخص و روشن کرده است و باید دانست که با این اقدامات، ذهنها مشوش میشود در حالی که ما باید فضا را آرام کنیم.