به گزارش افکارنیوز، حسن دانایی فر ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با مهر درباره اظهارات هوشیار زیباری در مورد میانجیگری عراق بین ایران و آمریکا گفت: ما روابط ویژه ای با دولت عراق داریم و خیلی از مسئولین عراقی علاقمند هستند که روابط ایران و عراق افزایش بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: آنها همواره علاقه دارند که در کاهش تنش ها و اختلافات جمهوری اسلامی برخی کشورها دخالت و ایفای نقش کنند که البته این اظهارات مقامات عراقی دلیل برای اینکه ایران یک چنین تقاضایی داشته باشد، نیست.

دانایی فر درباره علاقمندی عراق برای میانجیگری در بحثجزایر سه گانه ایرانی نیز تصریح کرد: در این مرود که مقاقامات عراقی در مورد جزایر تا به حال اظهار نظری کرده باشند چیزی نشنیده ام اما آنها دائما اظهار علاقه و آمادگی می کنند که در روابط ایران با دیگر کشورها نقش ایفا کنند که این به معنای تمایل و درخواست ایران نیست.

سفیر ایران در عراق در مورد انتقال منافقین به اردوگاه لیبرتی و افرادی که خواستار بازگشت به ایران هستند نیز بیان کرد: بعضی از افرداد فرم هایی را پر کرده اند که خواستار بازگشت هستند اما شورای عالی پناهندگان و نماینده سازمان ملل تأکید دارند که باید ابتدا انتقال این افراد به لیبرتی تکمیل شود و سپس کار انتقال آنها صورت گیرد.

وی ادامه داد: البته اخیرا چند تن نیز با اصرار و وضعیت اسفناک با فرار، خودشان را به دولت عراق تسلیم کرده و حاضر نشدند که در کنار مجموعه در اردوگاه بمانند.

دانایی فر اعلام کرد: هنوز آمار دقیقی در مورد کسانی که خواهان بازگشت به ایران هستند در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی همچنین درباره درخواست ایران برای بازگشت ۱۶۶ نفر از منافقین نیز گفت: ما تعدادی از اعضای گروهک منافقین را که دارای شخصیت سیاسی و حقیقی و در دادگاه های جمهوری اسلامی ایران دارای پرونده هستند را از یک سال و نیم قبل به صورت رسمی به وزارت امور خارجه اعلام کردیم و به دنبال بازگشت این افرادی هستیم که دستشان به خون افراد بی گناه آلوده شده و شاکیان خصوصی دارند.

به گفته سفیر ایران در عراق، به غیر از ۱۶۶ نفر، تعدادی از منافقین نیز در داخل عراق هستند که برایشان پرونده هایی تشکیل شده و پیگیری قضایی صورت می گیرد.

وی در مورد ادعای برخی از رسانه های عراقی در مورد قاچاق نفت عراق در ایران، تصریح کرد: این موضوع بحثرسانه ای و تبلیغاتی برخی از مجموعه هایی که در داخل عراق هستند به شمار می رود که در برخی موضوعات با هم اختلاف دارند. آنها اعلام می کنند که نفت از طریق ایران به کشورهای مختلف می رود و گروه دیگر نیز می گوید که این مجموعه ها نفت را از طریق ایران ترانزیت می کنند. به هر حال ما خودمان یک کشور نفت خیر و صادر کننده نفت هستیم و نیازی به واردات نفت از جایی نداریم، این مبحثصرفا داخلی است.

سفیر ایران در عراق همچنین درباره اجلاس آتی ۱ + ۵ در بغداد نیز تصریح کرد: در مورد نشست ۱ + ۵ یک مبحثی که مطرح می شود، موضوع پیشنهاد مکان مذاکره است که دو طرف باید مکان را بازرسی و تأیید کنند. هیأت اروپایی حدود ۱۲ روز گذشته به بغداد رفته و محل مذاکره را بررسی کرده و هیأت ایرانی نیز باید همین کار را انجام دهد که این یک بحثاداری است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده هسته ای ایران دارای مولفه هایی است که اگر توقع داشته با یک نشست تحول اساسی در آن صورت گیرد، اینطور نخواهد شد. اما امیدوار هستیم که مقدماتی که در استانبول فراهم شده در بغداد به نتیجه برسد و منجر به شروع تصمیم های جدی و تحقق حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران شود.

دانایی فر در مورد رفت و آمدهای آینده دو کشور نیز از سفر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به عراق خبر داد و گفت: این سفر فردا ، چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه صورت خواهد گرفت.