مذاکرات ایران وآژانس۳محوری خواهدبود

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، علی اصغر سلطانیه در گفتگو با خبرگزاری ترند آذربایجان با اعلام اینکه دور بعدی مذاکرات آتی ایران و آژانس در تاریخ ۱۴-۱۵ ماه مه در نمایندگی ایران در وین به مدت دو روزبرگزار خواهد شد گفت: در این دور از مذاکرات با مقامات ارشد آژانس از جمله "هرمان ناکارتس" معاون مدیرکل در امور پادمانها و "رافائل گروسی" دستیار ویژه مدیرکل و چند نفر از کارشناسان آژانس در سه محور سیاسی، حقوقی و فنی مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

سلطانیه فعالیتهای هسته ای ایران را در چارچوب معاهده ان پی تی. زیر نظارت آژانس دانست و افزود: شاید تقریبا هر هفته بازرسها در ایران بازرسی می کنند و در این موضوع هیچ مشکلی هم نیست و کلیه فعالیتها از جمله غنی سازی در نطنز، فوردو و رآکتورها همه زیر کنترل هستند و مشکلی هم نداریم.
وی اتهامات و ادعاهای برخی ها مبنی بر اینکه ممکن است فعالیتهای ایران ابعاد نظامی داشته باشد را بی اساس دانست و گفت: ما بارها ثابت کرده ایم با کمک آژانس که این مدارک و مطالبی که مطرح می شود کاملا ساختگی و جعلی است. ایران بار دیگر باز به خاطر اینکه ثابت کند که این ادعاها و اتهامات کاملا بی اساس است قبول کرده است که مذاکرات در این زمینه را ادامه دهد.

وی گفت: در این مذاکرات اول چارچوب و مدالیته ای را معین می کنیم که بر اساس آن دو طرف وظایفشان را بدانند، زمان مشخص باشد و اقداماتی که باید انجام بشود و گامهایی که باید برداشته شود مشخص بشود، سپس اگر بر روی مفاد مدالیته توافق کردیم کار را شروع کنیم.

سلطانیه افزود: بعد از اینکه این مدالیته را توافق کردیم و چارچوب مشخص شد اقدامات دوجانبه شروع خواهد شد تا یک بار و برای همیشه به این موضوع خسته کننده پایان داده بشود.

سلطانیه با اعلام اینکه ایران در رابطه با حقوق حقه خود که در ان پی تی و اساسنامه آژانس آمده هیچ وقت مصالحه نخواهد کرد، گفت: غنی سازی حق جمهوری اسلامی ایران است و این غنی سازی باید تحت نظر آژانس هم ادامه پیدا کند.