جامعه جهانی پذیرفت که امنیت ایران قابل مذاکره نیست/ صادرات تسلیحاتی ارزآوری خوبی دارد

مجتبی یوسفی ، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» بیان کرد: لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران یکی از موضوعاتی است که نشان داد اگر حوزه سیاست خارجی تاثیرپذیر از سیاست داخلی و استراتژی منافع ملی باشد می توان حتی قدرت و استقلال جمهوری اسلامی ایران را به کشورهایی که نگاه استعمارگرایانه دارند نیز فهماند.

وی افزود: تازمانی که بر حفظ منافع کشورمان پافشاری نکنیم نوع نگاه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که همواره دل در گرو دشمنی با مردم ما داشته اند نیز هیچ وقت تغییر نمی کند. متاسفانه آمریکا نگاهش به بیشتر کشورهای دنیا استعمارگرانه است و هنوز هم به روش های استعمار نوین عمل می کند. اکنون نیز شاهد هستیم که در سیاستشان نسبت به چین و کشورهایی که براساس مبانی خودکفایی و نگاه به درون و حمایت از تولیدات داخلی شان عمل می کنند، تحریم هایی علیه آن ها اعمال می کند.

یوسفی تاکید کرد: در حوزه تسلیحاتی نیز اوضاع همینطور است. ما در این بخش توفیق و پیشرفت های چشم گیری داشته ایم. نگاه ما در این حوزه به درون و خودباوری بود و به متخصصان صنعت دفاعی اعتماد و آن ها را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری حمایت کردیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس بیان داشت: این نگاه همواره در سیاست کلی کشور بوده است که ما باید درحوزه نظامی و تسلیحاتی خودکفا شویم و امنیت پایدار کشورمان را درعین حال که همواره ملت صلح طلبی بودیم حفظ کنیم زیرا حفظ امنیت پایدار مولد و موتور محرک هرکشوری است. بنابراین ما باید به توان داخلی اعتماد داشتیم. خوشبختانه در صنعت دفاعی و تسلیحات نظامی این نگاه باعث پیشرفت و خودکفایی ما شد.

وی افزود: در بعد بین المللی نیز با حمایت های مقام معظم رهبری و سیاست های چارچوب کلی نظام سعی کردیم علیرغم اینکه برخی از دولتمردان و مسئولان سیاست خارجی نظرشان رویه ای منطعف در این حوزه مانند برجام بود و معتقد بودند که بعضی از تحریم های خودخواسته را پیشاپیش در حوزه تسلیحات نظامی بپذیریم، اما خوشبختانه سیاست کلی نظام که رهبر فرزانه انقلاب تبیین کردند مبنی بر این بود که ما نباید امنیت ملی کشور را پای میز مذاکره ببریم زیرا هرکشوری این کار را کرده درنهایت به ضرر ملتش تمام شده است.

یوسفی خاظرنشان کرد : با تاکید و ادامه این سیاست دیدیم که جامعه جهانی نیز پذیرفت امنیت کشورمان قابل مذاکره نیست و شدیدترین تحریم ها نیز ما را از موضعمان پایین نمی آورد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه حداکثری به جای نگاه حداقلی و حفظ سیاست های کلی منافع ملی در حوزه دفاعی و نشان داد که با نپذیرفتن زیاده خواهی های آمریکا و برخی از کشورهای غربی در این صنعت خودکفا شده ایم و درنهایت جامعه جهانی نیز قبول کرد که باید تحریم های تسلیحاتی را بردارد.

وی با اشاره به بعد سیاست اقتصادی تاکید کرد: مسائل اقتصادی لغو تحریم های تسلیحاتی نیز نقش بسزایی در ارزآوری برای کشور خواهد داشت. ما می توانیم به واسطه صادرات تسلیحاتی ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

یوسفی گفت: هرجا با تدبیر، مشورت و اعتماد به توان داخلی قدم برداریم توفیق خواهیم داشت. اما هرجا با نگاهی خوش باورانه و عدم توجه به تجربیات گذشته و بدعهدی کشورهای غربی و آمریکایی عمل کنیم دستاوردی نخواهیم داشت. یادمان نرفته که آقایان گفتند به امضای اقای کری اعتماد داریم و او پای امضایش می ایستد. اما دیدیم که کری پای امضایش نایستادند و آمریکا از توافق بین المللی برجام خارج شد. درهمین حال ترامپ از سایر معاهدات غیرسیاسی نیز خارج شد و همان نهادهای بین المللی که ناظر بودند سکوت اختیار کردند و هیچ کدام از کشورها کاری نکرد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: قرار بود اگر آمریکا از برجام خارج شد کشورهای اروپایی تصمین کننده تعهدات توافق باشند اما دیدیم با فرصت سوزی هیچ اقدامی در رفع تحریم ها انجام ندادند.

نماینده مردم اهواز در پایان تاکید کرد: با استفاده از ظرفیتی که در حوزه نظامی و دفاعی داریم در این بخش خودکفا شدیم و لغو محدودیت های تسلیحاتی می تواند آغاز حرکت جدیدی در حوزه صنعت دفاعی باشد. وزارت امورخارجه نیز باید با جدیت بیشتری این مسئله را دنبال و حتی می تواند دفتر معاونتی در برای حمایت از صادارات تسلیحات نظامی و صنایع دفاعی تشکیل دهد.