به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه کیهان،براساس قانون، تبليغات از ساعت هشت روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت به بعد ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

کاندیداهایی که به مرحله دوم انتخابات راه یافته اند از پنجشنبه گذشته فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند و تاکنون تخلف خاصی در این زمینه گزارش نشده است.

غلامعلی حاجی زاده رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور به ایسنا گفت: تبلیغات در این دوره از انتخابات بی خلل ترین و بی اشکال ترین تبلیغات بوده است.

حدود ۱۵هزار نفر در شبکه بازرسی کل کشور در بحثانتخابات مجلس فعال هستند. حدود هزار و ۲۰۰ نفر قبل از انتخابات کلیه حرکات و تحرکات کاندیداها و فعالیت های آن ها را بازرسی می کنند که از این تعداد حدود ۱۸ هیئت بازرسی استانی، ۳۳ هیئت حوزه های اصلی و ۱۸۹هیئت بازرسی حوزه های فرعی به اتفاق ۱۰۰ نفر از بازرسان ویژه روند تبلیغات و حرکت به سمت روی رای گیری را رصد می کنند.


بازرسان ویژه که در نوع آموزش با سایر بازرسان تفاوت دارند ۱۵ روز قبل از روز اخذ رای فعالیت های خود را آغاز می کنند و همگی از افراد کارشناس و خبره و از تمامی اقشار چون کارمند، آموزش و پرورش، دانشجو، کسبه، اساتید دانشگاه و… هستند.

فرایند رای گیری مرحله دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از ساعت هشت صبح روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز می شود.

وزارت کشور اعلام کرده است که برای برگزاری این مرحله از انتخابات در ۳۳ حوزه انتخابیه آمادگی کامل دارد و همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز تامین شده و هماهنگی های لازم با ۱۸ استان صورت گرفته است.
برای این مرحله از انتخابات ۱۴هزار و ۳۲۳ شعبه اخذ رای پیش بینی شده است که در هر شعبه حدود ۱۵عامل اجرایی فعال هستند.
رای دهندگان مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی(۱۵ اردیبهشت) برای تسریع در روند اخذ رای در روز رای گیری علاوه بر شناسنامه، کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

تامین همه امکانات برای برگزاری دور دوم انتخابات

وزیر کشور با اعلام آمادگی کامل همه دست اندرکاران برای برگزاری دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز تأمین شده و هماهنگی های لازم با ۱۸استان صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور مصطفی محمدنجار وزیر کشور افزود: ستاد انتخابات، ستادهای استانی، هیئت های اجرایی و شعب، همه آمادگی ها و شرایط لازم را برای برگزاری هرچه باشکوه تر این مرحله از انتخابات کسب و فراهم کرده اند.

وی گفت: با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخاباتی که تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، شور و نشاط انتخاباتی در ۳۳ حوزه انتخابیه مرحله دوم در ۱۸ استان کشور حاکم شده است.

وزیر کشور تصریح کرد: تاکنون گزارشی که حاکی از تخلف اثرگذاری باشد دریافت نکرده ایم و امیدواریم نامزدها و طرفدارانشان در چند روز باقیمانده، کار تبلیغات را مطابق قانون ادامه دهند تا در پایان مهلت تبلیغات، فضا برای انتخاب آگاهانه و هوشمندانه مردم مهیا شود.

محمدنجار درباره کسانی که نتوانسته اند در مرحله نخست انتخابات شرکت کنند گفت: این افراد می توانند در مرحله دوم در هر یک از ۳۳حوزه انتخابیه که رای گیری در آن انجام می شود، شرکت کنند و رای خود را به صندوق بیندازند.

وی افزود: اما کسانی که در مرحله نخست در یکی از این ۳۳ حوزه انتخابیه رای داده اند صرفاً در همان حوزه انتخابیه مرحله اول می توانند رای خود را داخل صندوق بیندازند.

وزیر کشور گفت: آن دسته از رای اولی ها که تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱به سن ۱۸ سال تمام برسند می توانند در جمعه این هفته در دور دوم انتخابات شرکت کنند.

وی با بیان این که «آمادگی ها در وزارت کشور در اوج خود است» گفت: تجهیزات و ملزومات لازم برای مرحله دوم انتخابات در نظر گرفته شده است. همچنین در مرحله دوم در هفت حوزه و حدود ۱۵۰۰ شعبه انتخابات به صورت صددرصد رایانه ای برگزار می شود که یکی از این حوزه ها تهران، ری، اسلامشهرو شمیرانات است که ۵۰ شعبه را به خود اختصاص می دهد و مردم به ۲۵ نفر باقیمانده به صورت رایانه ای رای می دهند. ضمن این که باید گفت در مرحله اول در حوزه هایی که انتخابات به صورت رایانه ای برگزار شد نتایج طی ۶۰ تا ۹۰دقیقه حاصل شد.

استفاده از امضاء دیجیتال مهم ترین تحول این دوره از انتخابات

مشاور وزیر کشور و رئیس کمیته فن آوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: با برنامه ریزی های گسترده ای که انجام شد توانستیم ۲۵فرآیند انتخابات را به صورت الکترونیکی طراحی و اجرا کنیم.

امیر شجاعان در ادامه افزود: استفاده از امضاء دیجیتال از مهم ترین تحولات این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به شمار می رود.

وی فرایندهای ۲۵ گانه انتخابات را شامل ۱۴فرایند قبل از روز رای گیری، ۴ فرایند در روز رای گیری، ۳ فرایند بعد از روز رای گیری و ۴ فرایند پشتیبانی کننده سایر فرایندها اعلام کرد.

مشاور وزیر کشور همچنین از موارد خوب در بحثفرایند انتخابات را ثبت نام داوطلبان در روز ثبت نام دانست که با ارسال پرونده های الکترونیک داوطلبین از استانها به ستاد انتخابات کشور و از ستاد به مراجع ۴گانه استعلام باعثسرعت بیشتر روند استعلام شد.

شجاعان گفت: در مجموع در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخابات در حدود هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای به صورت کاملاً رایانه ای برگزار می شود.
مشاور وزیر کشور و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بین ۳۳ حوزه انتخابیه، انتخابات در ۷ حوزه انتخابیه به صورت کاملاً رایانه ای برگزار می شود.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: برای برگزاری انتخابات رایانه ای تجهیزات لازم برای تمامی هفت حوزه انتخابیه موضوع اخذ رای رایانه ای، تهیه شده است.

حوزه های انتخابیه در سراسر کشور

بنابر اعلام ستاد انتخابات کشور ۳۳ حوزه انتخابیه در ۱۸ استان کشور که مردم می توانند با مراجعه به این حوزه ها نسبت به انتخاب نماینده اصلح مورد نظر خود اقدام کنند به شرح زیر است:

استان اردبیل:
حوزه انتخابیه، اردبیل، نمین، سرعین و نیر
استان ایلام:
حوزه انتخابیه، دهلران، آبدانان و دره شهر، ایلام، شیروان، چرداول، ایوان و مهران
استان اصفهان:
حوزه انتخابیه، اصفهان، لنجان و سمیرم
استان تهران:
حوزه انتخابیه، تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر
استان چهارمحال بختیاری:
حوزه انتخابیه، اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار
استان خراسان رضوی:
حوزه انتخابیه، مشهد و کلات
استان خوزستان:
حوزه انتخابیه، اهواز، دزفول، دشت آزادگان، آبادان، ایذه، باغملک و بهبهان
استان فارس:
حوزه انتخابیه، شیراز، بوانات و خرمبید
استان کردستان:
حوزه انتخابیه، سنندج، دیواندره و کامیاران
استان کرمانشاه:
حوزه انتخابیه، کرمانشاه
استان گلستان:
حوزه انتخابیه، گرگان و آق قلا
استان گیلان:
حوزه انتخابیه، تالش، رضوانشهر و ماسال
استان لرستان:
حوزه انتخابیه، خرم آباد، ازنا و دورود، پلدختر، بروجرد
استان همدان:
حوزه انتخابیه، تویسرکان، همدان
استان یزد:
حوزه انتخابيه، مهريز، بافق، ابركوه و خاتم