اعلام نتایج انتخابات حداکثر۲۴ساعت پس ازپایان رای‌گیری

به گزارش افکارنیوز، مصطفی محمد نجار وزیر کشور در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز ۱۵ اردیبهشت ماه گفت: دور اول انتخابات با دور دوم آن هیچ تفاوتی ندارد و ملت عزیز ایران که ملتی زمان شناس و موقع شناس و بصیر است در این انتخابات نیز شرکت خواهد کرد از این رو برای ما نیز این مرحله با مرحله قبل هیچ تفاوتی ندارد و پیش بینیهای لازم را برای مرحله دوم لحاظ کردهایم.

وی افزود: ملت ایران تجربه ۲۹ دوره انتخابات را دارد و انتخابات مرحله اول نیز سی‌امین تاریخ انتخابات نظام اسلامی بود.

وزیر کشور گفت: انتخابات مظهر اراده ملت ایران است و مشارکت گسترده مردم منشاء اقتدار ملی است.

نجار گفت: از این رو تمام تلاش ما برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این انتخابات و اجرای مر قانون طبق نظر رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری بوده است تا انشاالله شاهد مشارکت گسترده ملت ایران باشیم.



نجار با اشاره به اینکه ایلام و کهگویه و بویر احمد با ۸۷ و ۸۹ بیشترین میزان مشارکت را در انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی داشته‌اند گفت: خوشبختانه در دور اول انتخابات مجلس مشارکت مردم نسبت به دور‌های گذشته به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد به طور مثال ما در استان مازنداران شاهد بیشترین افزایش سطح مشارکت بودیم.

وی افزود: در استان کردستان علی رغم باران و برف گسترده مردم به پای صندوق‌های رای آمدند.

وزیر کشور با اشاره به نحوه برگزاری این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: یک ساعت قبل از شروع انتخابات مجریان و نمایندگان هیئت نظارت صندوق‌ها را چک می‌کنند و در حوزه‌های رای گیری مستقر می‌شوند تا از اولین ساعات رای گیری پذیرای ملت ایران باشند.

نجار گفت: انتخابات بر طبق قانون از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۶ بعد از ظهر به طول خواهد انجامید و طبق قانون امکان تمدید انتخابات تا ۱۲ شب وجود دارد.

وی افزود: انشاالله با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته بتوانیم هر چه سریعتر نتیجه انتخابات را حداکثر ۲۴ ساعت پس از پایان انتخابات اعلام کنیم.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد شرکت کسانی که در دور اول در انتخابات شرکت نکرده بودند گفت: این افراد بر طبق قانون بدون هیچ مشکلی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: البته کسانی که در حوزه‌ای در دور اول انتخابات رای خود را به صندوق انداخته بودند در دور دوم نمی‌توانند در سایر حوزه‌ها شرکت کنند و رای خود را به صندوق بیندازند.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری درباره برگزاری رایانه‌ای انتخابات نیز گفت: خوشبختانه ما در این خصوص فعالیت‌های بسیاری را انجام دادیم و سیستم جامع وزارت کشور را طراحی کردیم تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج انتخابات را داشته باشیم.

نجار گفت: ما در ۱۸ استان و ۳۳ حوزه انتخابیه با مشارکت ۲۱۵ هزار نفر در جریان انتخابات که از خود مردم هستند آماده برگزاری انتخابات هستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت کشور برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات و ایجاد زیر ساخت‌های لازم از ۲ سال پیش گفت: در طی این مدت زمان تلاش کردیم تا ظرفیت‌ها را نسبت به دور قبل افزایش دهیم که نمونه آن ایجاد سامانه جامع است که به صورت کاملا یکپارچه و اینترانت ایجاد شده است.

نجار گفت: پیش بینی ما این است که در ۱۵۰۰ شعبه رای گیری انتخابات به طور کاملا رایانه ای برگزار شود که شامل هفت حوزه انتخابی شامل شیراز، گرگان و همچنین ۵۰ شعبه در حوزه تهران، ری و شمیرانات می شود.

وزیر کشور ادامه داد: در خصوص مجریان نیز تمام تلاش‌ها صورت گرفت است تا دست اندرکاران انتخابات در مراکز انتخابات به بهترین شکل ممکن آموزش ببینند.

نجار با اشاره به جزئیات برگزاری انتخابات رایانه‌ای گفت: از مجموع ۲۵ فرآیند برگزاری انتخابات ۲۴ فرآیند آن به طول کاملا مکانیزه اجرا می‌شود و فرم‌های مورد نظر از طریق سیستم جامع وزارت کشور ارسال خواهد شد و شورای نگهبان نیز نتایج این چنینی را کاملا تایید کرده است.

وی افزود: انشاالله بتوانیم در دوره آینده گستره وسیعی‌تری را از مناطق مختلف کشور تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مدت زمان شمارش آراء گفت: ما امیدواریم بتوانیم تا پایان روز بعد یعنی حداکثر ۲۴ ساعت بتوانیم نتایج انتخابات را به استحضار ملت ایران برسانیم.

نجار گفت: در حوزه‌های رایانه‌ای نیز این نتایج ظرف مدت ۹۰ دقیقه اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد آغاز دور جدید مجلس شورای اسلامی گفت: دور جدید مجلس شورای اسلامی از هفتم خرداد ماه و با گزارش وزیر کشور از برگزاری انتخابات آغاز می شود، از سوی دیگر تمام اعتبارنامه های نمایندگان انتخاب شده به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و ما تلاش می کنیم اعتبارنامه نمایندگان انتخابی دور دوم را در فرمانداری ها تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با نتایج انتخابات گفت: انتخابات یک حادثه بسیار مهم است و نظام ما نیز بر اساس رای مستقیم مردم پایه ریزی شده است.

وی افزود: انتخابات در حوزه‌های گوناگون دارای آثار متعددی است در عرصه داخلی نمادی از همبستگی و حضور در عرصه ملی است و سبب انسجام داخلی می‌شود.

نجار گفت: در حوزه خارجی نیز اقتدار ملت ایران را به دشمنان نشان می‌دهد و دشمنان نیز متوجه می‌شوند که چگونه با ملت ایران باید رفتار کنند.

وزیر کشور ادامه داد: حضور گسترده مردم در انتخابات عملا آنان را در یک شوک فرو برد و تا چند روز رسانه‌های آنان در سکوت خبری بودند.

نجار گفت: این در حالی است که اتاق‌های فکر آنان تلاش‌های فراوانی برای جلوگیری از حضور مردم در انتخابات آغاز کرده بودند.

وی در پایان با تشکر از دست اندرکاران بحثانتخابات و همچنین مردم ایران خواستار حضور گسترده مردم برای تکمیل حماسه دور اول انتخابات در پای صندوق‌های رای شد.

همچنین در این گفت و گوی زنده خبری وزیر کشور با گفت و گوی مستقیم با استانداران خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی و لرستان در جریان جزییات انتخابات و همچنین آمادگی این استان ها برای اجرای کامل آن قرار گرفت.