افکار نیوز - وزیر کشور تاکید کرد: باتوجه به اینکه در ۷ حوزه رایانهای نتایج ظرف مدت ۹۰ دقیقه اعلام خواهد شد، امیدواریم بتوانیم تا حداکثر ۲۴ ساعت نتایج دور دوم انتخابات را به استحضار ملت ایران برسانیم.

به گزارش ایلنا، مصطفی محمد نجار وزیر کشور با حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: برای ما این مرحله با مرحله قبل هیچ تفاوتی ندارد و پیش بینی‌های لازم را برای مرحله دوم لحاظ کرده‌ایم. ضمن اینکه امیدوارم ملت موقع‌شناس و بصیر ایران باردیگر حضور پر شور داشته باشند چرا که آن‌ها تجربه ۲۹ دوره انتخابات را دارند.

وی ادامه داد: انتخابات مظهر اراده ملت ایران است و مشارکت گسترده مردم منشاء اقتدار ملی است. بنابراین تمام تلاش ما برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این انتخابات و اجرای قانون طبق نظر رهبری و ریاست جمهوری بوده است.

وزیر کشور با اعلام اینکه ایلام و کهگویه و بویراحمد در دور اول بیشترین میزان مشارکت را در انتخابات داشتند، یادآور شد: در محله اول انتخابات مجلس مشارکت مردم نسبت به دور‌های گذشته به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که ما در استان مازنداران شاهد بیشترین افزایش سطح مشارکت بودیم. همچنین در استان کردستان علی رغم باران و برف گسترده مردم به پای صندوق‌های رای آمدند.

نجار در خصوص نحوه برگزاری این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک ساعت پیش از شروع انتخابات مجریان و نمایندگان هیئت نظارت صندوق‌ها را چک می‌کنند و در حوزه‌های رای گیری مستقر می‌شوند تا از اولین ساعات رای گیری پذیرای ملت ایران باشند. ضمن اینکه انتخابات طبق قانون از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۶ بعدازظهر ادامه دارد و از لحاظ قانونی امکان تمدید آن تا ۱۲ شب وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم هر چه سریع‌تر نتیجه انتخابات را حداکثر ۲۴ ساعت پس از پایان انتخابات یعنی تا پایان روز شنبه اعلام کنیم.

نجار در ادامه در خصوص شرایط رای دهندگان اذعان داشت: افرادی که در دور اول به هر دلیل نتوانستند رای دهند، طبق قانون بدون هیچ مشکلی می‌توانند درمرحله دوم انتخابات شرکت کنند. ضمن اینکه کسانی که در حوزه‌ای در دور اول انتخابات رای خود را به صندوق انداخته بودند در دور دوم نمی‌توانند در سایر حوزه‌ها شرکت کنند ولی کسانی کهدرمرحله اول شرکتنکردنمیتوانن در هر حوزه‌ای رای دهند.

وی درباره برگزاری رایانه‌ای انتخابات نیز تصریح کرد: در این خصوص فعالیت‌های بسیاری را انجام دادیم و سیستم جامع وزارت کشور را طراحی کردیم تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج انتخابات را داشته باشیم. به گونه‌ای که از ۲ سال پیش زیر ساخت‌های آن را بررسی کردیم و با ایجاد سامانه جامع رایگیری بدون استفاده از اینترنت و به شکل اینترانت صورت می‌گیرد.

وزیر کشور افزود: در ۱۸ استان و ۳۳ حوزه انتخابیه با مشارکت ۲۱۵ هزار نفر در هیئت‌های اجرایی آماده برگزاری انتخابات هستیم و پیش بینی ما این است که در ۱۵۰۰ شعبه رای گیری انتخابات به طور کاملا رایانه‌ای برگزار شود که شامل هفت حوزه انتخابی شامل شیراز، گرگان و همچنین ۵۰ شعبه در حوزه تهران، ری و شمیرانات می‌شود.

وی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات اظهار داشت: تمام تلاش‌ها صورت گرفت است تا دست اندرکاران انتخابات در مراکز انتخابات به بهترین شکل ممکن آموزش ببینند. و از مجموع ۲۵ فرآیند برگزاری انتخابات ۲۴ فرآیند آن به طول کاملا مکانیزه اجرا می‌شود و فرم‌های مورد نظر از طریق سیستم جامع وزارت کشور ارسال خواهد شد و شورای نگهبان نیز نتایج این چنینی را کاملا تایید کرده است.

نجار در واکنش به سؤالی در مورد مدت زمان شمارش آراء گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان روز بعد یعنی حداکثر ۲۴ ساعت بتوانیم نتایج انتخابات را به استحضار ملت ایران برسانیم چراکه در حوزه‌های رایانه‌ای نیز این نتایج ظرف مدت ۹۰ دقیقه اعلام خواهد شد.

وزیر کشور همچنین در مورد آغاز دور جدید مجلس شورای اسلامی گفت: دور جدید مجلس شورای اسلامی از هفتم خرداد ماه و با گزارش وزیر کشور از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود، از سوی دیگر تمام اعتبارنامه‌های نمایندگان انتخاب شده به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و ما تلاش می‌کنیم اعتبارنامه نمایندگان انتخابی دور دوم را در فرمانداری‌ها تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات یک حادثه بسیار مهم است و نظام ما نیز بر اساس رای مستقیم مردم پایه ریزی شده است خاطر نشان کرد: انتخابات در حوزههای گوناگون دارای آثار متعددی است در عرصه داخلی نمادی از همبستگی و حضور در عرصه ملی است و سبب انسجام داخلی میشود. ضمن اینکه در حوزه خارجی نیز اقتدار ملت ایران را به دشمنان نشان میدهد و دشمنان نیز متوجه میشوند که چگونه با ملت ایران باید رفتار کنند.