به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست جریان شناسی دیپلماسی عمومی آمریکا ؛ ساختارها و کارگزاران که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد،گفت: در بحث دیپلماسی عمومی و ابزارهایی که بکار می رود دنیای غرب و آمریکایی ها به دلیل استفاده بیشتر تبحر بالاتری بدست آورده اند.

وی بیان کرد: دیپلماسی عمومی به مفهوم سیاست هایی است که مقامات کشورهای مختلف بکار می گیرند تا حوزه نفوذ خود را گسترش دهند و امروزه سیاست خارجی کشورها بدون دیپلماسی عمومی محقق نمی شود.

مهمانپرست با اشاره به اینکه دیپلماسی رسمی چارچوب خاص خود را دارد وامروزه مذاکرات کشورها شاید حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد بتواند کشورهای مقابل را تحت تاثیر قرار دهد گفت: نتیجه مذاکره سیاسی مقامات کشورها را معمولا از قبل می توان پیش بینی کرد و به همین دلیل آنچه که امروز نیاز به سرمایه گذاری دارد دیپلماسی عمومی و آماده کردن فضای افکار عمومی است.

مهمانپرست ادامه داد: در صورت آماده نبودن افکار عمومی هر اندازه که مقامات بخواهند سیاست های خود را دیکته کنند، این امر محقق نمی شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه به دیپلماسی عمومی آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: در دیپلماسی عمومی آمریکایی هدف اصل است و برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای می توان استفاده کرد و باید دید که آیا این نوع از رفتار با ویژگی های دیپلماسی عمومی اسلامی سازگاری دارد؟

وی تصریح کرد: دیپلماسی عمومی به عنوان یک ابزار در اختیار سیاست های غربی طراحی می شود و نقش توجیه کننده نیز دارد و در دیپلماسی عمومی غربی حتی اگر جنایات زیادی صور ت گیرد باید توجیهی برای افکار عمومی فراهم شود که حتما این جنایات لازم است.

سخنگوی وزارت امورخارجه به پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در مبحثهسته ای ایران جنجالی که غرب به پا کرده و تنها حرفی که می زند این است که ممکن است ایران در آینده از این توانایی برای اهداف غیر صلح آمیز استفاده کند، در صورتی که اگر از مجموع سلاح های هسته ای دنیا آمار درستی به دست آوریم و یا به ادعای غربی ها که می گویند حدود ۲۰ هزار سلاح هسته ای وجود دارد که نیمی از آن در اختیار آمریکاست. تنها کشوری که از سلاح هسته ای استفاده کرده نیز آمریکا در جنگ با ژاپن بوده است اما این امر این طور توجیه می شود که اگر از سلاح هسته ای استفاده نمی شد، جنگ به پایان نمی رسید و تلفات بسیاری داشت.

مهمانپرست با اشاره به برخی ویژگی های دیپلماسی عمومی آمریکا، اظهار داشت: این دیپلماسی تخریبی، ابزاری، واگرا و یکجانبه است و این در حالی است که دیپلماسی عمومی اسلامی و الهی یک دیپلماسی تبیینی، ارزشی، همگرا و تعاملی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به دیپلماسی عمومی تخریبی آمریکایی گفت: در این نوع دیپلماسی چهره طرف مقابل تخریب می شود تا آن کشور بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. مانند بحثاسلام و ایران هراسی که آمریکا از همه ابزار خود برای تخریب ایران و دستیابی به اهداف استفاده کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که دیپلماسی تبیینی اسلامی بدنبال تبیین واقعی خود و توجیه و اقناع مردم است و مبنای این دیپلماسی هم منطق و استدلال است.

به گفته مهمانپرست دیپلماسی عمومی آمریکایی از موضوعات مختلف به عنوان ابزار برای دسترسی به اهداف خود استفاده می کنند مانند حقوق بشر که به طور مثال از پرونده حقوق بشر سکینه آشتیانی یا زنی که پس از روابط نامشروع با برخی مردان دست به قتل همسر خود زده بود به عنوان ابزاری برای تخریب ایران استفاده کرده بود. نزدیک به یک سال است که عکس این خانم از ساختمان نخست وزیری ایتالیا همچنان آویزان است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: بیش از ۵ هزار نفر از مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی کشته شده اند و ۱۱۰ هزار نفر از مردم افغانستان در طول ۱۰ سال به قتل رسیده اند و سربازان آمریکایی با سر بریده کشته شدگان فوتبال بازی می کنند اما این موضوعات نقض حقوق بشر محسوب نمی شود!

وی با اشاره به برگزاری ۳۳ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران گفت: غربی ها تاکید دارند که در ایران دموکراسی وجود ندارد اما یک کشور دیگری در منطقه که تاکنون هیچ انتخاباتی برگزار نکرده هیچ مشکلی ندارد یا یک دولت مردمی که سر کار بوده و دولت دیگری کودتا می کند و به روی کار می آید به عنوان دوست غربی ها معرفی می شود.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: در ایران به طور مثال گروهی از افراد به موضوعی اعتراض دارند و اعتراض خود را با آتش زدن ماشین و رد شدن از خطوط قرمز نشان می دهند نیروی انتظامی با آنها برخورد می کند و غربی ها می گویند در ایران دموکراسی وجود ندارد اما زمانی که همین اتفاق در فرانسه پیش می آید می گویند دموکراسی همین است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه ایران بزرگترین قربانی تروریسم در جهان است گفت: ۱۶هزار قربانی تروریسم در جمهوری اسلامی ایران وجودداشته و با این وجود ما را متهم به تروریست بودن می کنند و سازمان مجاهدین خلق از لیست تروریست های دنیا پاک و آزادی عمل پیدا می کنند و یا اینکه گروهک ریگی که ۴۰۰ عملیات تروریستی در ایران انجام داده به عنوان رهبر ازادگان بلوچ ایران معرفی می شود!

وی تصریح کرد: در دیپلماسی ارزشی به جای آنکه از واژه های خوب و مقدس به عنوان ابزار استفاده کنیم رعایت اصول و اخلاق را مبنا قرار داده و ترویج حقانیت و دفاع از مشروعیت را هدف غایی خود می دانیم.


مهمانپرست خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی آمریکا واگرا و بدنبال ایجاد اختلاف بین ادیان و کشورهاست. رد پای این دیپلماسی نیز در منطقه خودمان وجود دارد. در همه اختلافات ارضی که در منطقه مشاهده می کنیم رد پای انگلیس وجود دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: بحثجنگ تمدنها تبدیل به محور اصلی دیپلماسی آمریکایی می شود و این در حالی است که در دیپلماسی عمومی اسلامی که بعد همگرایی یکی از ویژگی های اصلی آن است وحدت بین اقوام محور اصلی است. اگر بحثرقابت بین احزاب و جریانهای سیاسی وجود داشته باشد رقابت سازنده توصیه می شود نه ایجاد جنگ و درگیری.

وی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی عمومی آمریکایی الگوهای دست نیافتنی انسانی به مردم معرفی می شود و در هر بخش چهره هایی را معرفی می کنند که حتما باید دست نیافتنی باشند و در دنبال تحمیل سیاست های خود با ارائه تصویری هستند که از قبل ساخته شده است.

مهمانپرست اظهار داشت: در دیپلماسی تعاملی بحثبر این است که برخورد کشورها و ملت ها یک برخورد یکسان از موضع برابر و با احترام به حقوق ملت ها و با الگوهای واقعی و مردمی است. بحثتحمیل نظرات و سیاست ها در میان نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به نقش دیپلماسی عمومی در رسانه ها افزود: رسانه ها در دیپلماسی عمومی آمریکایی باید خواسته های غربی ها را برآورده کنند البته متاسفانه ما در رسانه های داخلی نیز بیشتر مدل آمریکایی را دنبال می کنیم و اینکه صرفا ادعا کنیم که جمهوری اسلامی هستیم اما رفتارمان الهی نباشد درست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دیپلماسی عمومی آمریکایی چیزی به اسم خداترسی وجود ندارد و این در حالی است که در دیپلماسی عمومی اسلامی و الهی مبنا باید تقوا و خداترسی باشد و اگر تقوا را کنار بگذاریم هیچ تفاوتی با دیپلماسی عمومی آمریکایی ندارد و این بدترین ضربه به جمهوری اسلامی و نهادهای آن است.

مهمانپرست تاکید کرد: در حال حاضر اگر در رسانه ها به فردی اتهام وارد می کنند و می خواهند چهره او را خراب کنند به دلیل اهداف سیاسی و بدون تحقیق است که در این شرایط این مدل دیپلماسی عمومی آمریکایی است و ما هیچ فرقی با رسانه های غربی و آمریکایی نداریم چرا که تنها فکر می کنیم از آنها عقب هستیم و می خواهیم خودرا به آنها برسانیم که این نقطه انحراف است.