گستاخی اروپایی‌ها به دلیل انفعال دستگاه دیپلماسی است

 سید نظام‌الدین موسوی به اظهارات یک مقام وزارت خارجه انگلیس مبنی بر اینکه « اگر ایران بخواهد قانون مصوب مجلس در خصوص توافق هسته‌ای را اجرایی کند، دولت انگلیس از حق بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برخوردار است» اشاره و اظهار کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی واکنشی به سال‌ها بدعهدی و بی تعهدی طرف‌های مقابل برجام بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما شاهد بودیم که پس از منعقد شدن برجام ایالات متحده خروج خود را از این معاهده اعلام کرد، اما از همان ابتدا جمهوری اسلامی به تمام تعهدات برجامی خود پایبند بوده است، ضمن اینکه اروپایی‌ها هم به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند.

وی تاکید کرد: اروپایی‌ها به‌رغم‌ اینکه تلاش کردند تا در این مدت خود را به عنوان پلیس خوب معرفی کنند، اما آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند تا جایی که به آنها یک فرصت 60 روزه داده شد تا تعهدات برجامی خود را اجرا کنند، اما بعد از این فرصت در نظر گرفته شده هم هیچ اتفاقی نیفتاد و اروپایی‌ها کماکان به بد عهدی خود ادامه دادند و حتی کانال مالی اینستکس که مدعی بودند یک کانال مالی بین اروپا و ایران خواهد بود نیز برای ما هیچ حاصلی در بر نداشت و به همین دلیل نیز دولت کاهش تعهدات برجامی را به اجرا گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی به نحوی تدوام جدی‌تر کاهش تعهدات ایران در مواجهه با بی تعهدی و بی مسئولیتی طرف‌های برجام به ویژه تروئیکای اروپایی است.

 موسوی افزود: اینکه کشورها اروپایی در خصوص چنین قانونی موضع منفی گرفتند نشان دهنده این است که مجلس  شورای اسلامی اقدام دقیقی داشته و مصوبه ای بوده که بایستی زودتر اجرایی می‌شد. معتقدم اگر در برابر بی تعهدی و بی مسئولیتی اروپایی‌ها از همان ابتدا واکنش قاطعانه‌ای را می‌داشتیم شاید امروز وضعیت کشور اینگونه نبود و متوجه می‌شدند که جمهوری اسلامی ایران در بحث حفظ منافع ملی با احدی تعارف ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تصریح کرد: گستاخی اروپایی‌ها به انفعال دستگاه دیپلماسی باز می‌گردد؛ چرا که وقتی این قانون به تصویب رسید پالس‌های  منفی را از سوی دولتمردان شاهد بودیم و قطعا چنین رفتارهایی باعث خواهد شد غربی‌ها جسارت به خرج دهند تا در امورات کشورمان مداخله داشته باشند، اما در هر صورت مجلس خودش را مقید به حفظ منافع ملی  می‌داند و هر کجایی که نیاز باشد با جدیت ورود خواهیم کرد.