وزارت خارجه فراتر از احضار سفیر ترکیه با آنکارا برخورد کند

 حسین نوش آبادی با اشاره به شعرخوانی نادرست رئیس جمهور ترکیه در خصوص رود ارس و احضار سفیر ترکیه در تهران، گفت: اصل عدم مداخله در امور کشورها بر روابط بین المللی حاکم است این اصل در منشور سازمان ملل مورد توجه قرار گرفته  و تاکید شده مردم هر کشوری سرنوشت خود را تعیین می کنند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه کشوری بخواهد اظهارنظر غیر مسئولانه داشته باشد و در امور سایر کشورها دخالت کند بر اساس موازین حقوق بین الملل تخلف کرده و بر خلاف منشور سازمان ملل اقدام کرده است، همچنین از نگاه عرفی هم هیچ کشوری نباید به خود جرأت دهد که مواضع غیر خردمندانه داشته باشد.

وی بیان کرد: رفتار برخی مسئولان در ترکیه  این فکر را در ذهن متبادر می کند که آنها به دنبال امپراتوری عثمانی هستند، خود را صاحب  کشورهای مسلمان و خاورمیانه می دانند و هوای تسلط بر کشورها را در سر دارند، باید یادآور شد که عثمانی با همین  خوی سلطه طلبی از بین رفت.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دنیای امروز با گذشته متفاوت است، شرایط بین المللی، سیاسی، خطوط مرزی، توافقنامه ها و معاهدات بین المللی ساز و کارهای حقوقی تاکید بر استقلال سرزمینی دارد، در دنیای امروز اگر مسئولی خلاف شئونات حقوقی و بین المللی اظهار نظری کند باید منتظر پیامدهای آن باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت به هیچ دولت و کشوری را در امور کشور نمی دهد، گفت: قاطعانه اظهارنظرهای غیر مسئولانه را محکوم می کنیم و انتظار داریم وزارت خارجه  فراتر از احضار سفیر ترکیه برخورد کند، باید در مقابل چنین اظهارنظرهایی ایستادگی کرد و اجازه تکرار اظهار نظر را نداد.