به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، در اين نشست كه اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در آن حضور داشتند، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تبريك ولادت حضرت زهرا (س) گفت: در ديدار مقام معظم رهبري از نمايشگاه كتاب، ايشان نكاتي را مطرح كردند و براي اولينبار با حضور جمعي از ناشران، جلسهاي برگزار شد و رهبر دربارهي عرضهي كاغذ با قيمت مناسب به ناشران تأكيد كردند و فرمودند بايد توليد داخلي كاغذ داشته باشيم. ايشان همچنين اظهار كردند كه ترجمه، يك جادهي يكطرفه نيست و تأكيد كردند بايد نهضت ترجمه ايجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طرحی برای کاغذ در دولت تصویب شد که برای واردات کاغذ، ارز دولتی در نظر گرفته شود تا قیمت کاغذ مناسب باشد و قیمت کاذب از بین برود. همچنین معظم‌له درباره‌ی تولیدات داخلی کاغذ تأکید کردند که باید کارخانه‌هایی ساخته شوند، چون ما اکنون ظرفیت کافی نداریم.

حسینی با اشاره به بحثترجمه، بیان کرد: اکنون کارگروهی برای ترجمه ایجاد شده است، اما باید از این بخش بیشتر حمایت و کتاب‌های فارسی بیشتری ترجمه شود.

وزیر ارشاد در ادامه به سالن «ربع قرن جهاد فرهنگی» اشاره کرد و گفت: بخشی برای مرور ۲۵ سال کارنامه‌ی نشر وجود دارد که در آن می‌شود دوره‌های مختلف را مقایسه کرد و به نوعی، تقدیر از رؤسای پیشین است.

او اظهار کرد: بر فضای معنوی نمایشگاه خیلی تأکید و به غرفه‌دارها گفته شده است تا در این زمینه مراقبت شود؛ اما هنوز کاستی‌هایی وجود دارد. امروز بعدازظهر جشن ولادت فاطمه زهرا(س) در نمایشگاه برگزار می‌شود، عکس شهدا در نمایشگاه نصب شده و اسم سالن‌ها به نام شهدا نامگذاری شده است. همچنین برای امر به معروف و نهی از منکر، نیروهای انتظامی مستقر شده‌ است، اما همواره گروه‌هایی هستند که این موارد را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: حاشیه‌سازی‌هایی همواره صورت می‌گیرد و گفته می‌شود برخی ناشران در نمایشگاه کتاب نیستند. اکنون بیش از ۲۵۰۰ ناشر در نمایشگاه حضور دارند و گنجایش نمایشگاه بیش از این نیست و اگر نمایشگاه دارای جایگاه دائمی شود، می‌توان فعالیت‌های بیشتری را انجام داد.

حسینی با اشاره به گفته‌ی رهبری درباره‌ی استقبال از نمایشگاه کتاب، گفت: رهبر بر استقبال از نمایشگاه کتاب تأکید کردند، این‌که استقبال از نمایشگاه میلیونی است و گفتند چرا به همین اندازه در کشور کتاب‌خوانی نداریم.

وزیر ارشاد همچنین بیان کرد: شرایط ما در جهان خوب است و به مرز تولید ۶۹هزار عنوان کتاب در سال رسیده‌ایم و جایگاه دهم را در جهان داریم. در رأس این آمار، آمریکا، روسیه و چین قرار دارند که آن‌ها جمعیت زیادی دارند، البته ما نیز می‌توانیم از این بهتر باشیم؛ اما برخی می‌گویند شرایط ما از کشورهای منطقه هم بدتر است. این در حالی است که ما ۳۹ درصد کتاب منطقه را تولید می‌کنیم، مالزی و اندونزی ۲۴ درصد و ترکیه ۲۱ درصد از کتاب‌های منطقه را تولید می‌کنند.

حسینی با اشاره به آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، گفت: روز جمعه ۷۰هزار نفر از بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران دیدن کردند. ما افرادی را در ورودی‌ها قرار داده‌ایم تا مراجعه‌کنندگان را بشمارند. ۶۰ درصد مراجعه‌کنندگان شهرستانی بودند. روزهای دیگر، این درصد پنجاه پنجاه است و هر روز هم در حال نظرسنجی از بازدیدکنندگان هستیم.

در ادامه‌ی این نشست، غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باعثخوشبختی است که کمیسیون فرهنگی در آخرین روزهای مجلس هشتم برای چهارمین‌بار موفق به بازدید از نمایشگاه کتاب می‌شود.

او ادامه داد: در علاقه‌ی کمیسیون فرهنگی به نمایشگاه کتاب همین بس که امروز ۱۴ نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی در این بازدید حضور دارند و ما از آقای حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای دری معاون فرهنگی و همکارانشان تشکر می‌کنیم به سبب زحمت‌هایی که کشیده‌اند. امیدواریم نمایشگاه مثل هر سال گامی برای توسعه‌ی علم و فرهنگ باشد.

وی گفت: بازدید مقام معظم رهبری دلالت بر اهمیت نمایشگاه کتاب برای نظام دارد. نمایشگاه کتاب جزو معدود نمایشگاه‌هایی است که رهبر هر سال در آن حضور پیدا و با حضور خود بر اهمیت کتاب و درک و فهم تأکید می‌کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین بیان کرد: در نمایشگاه همه‌ی اقشار حاضر می‌شوند و همه‌ی اصناف از جمله روحانی و دانشگاهی دیده می‌شود و شلوغی نمایشگاه خوشحال‌کننده است. نمایشگاه کتاب تنها نمایشگاهی است که دوست نداریم خلوت باشد.

او با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) ادامه داد: نمایشگاه کتاب تفرجگاه علم شده است و اهل علم کتاب می‌خرند و می‌خوانند.

وی با اشاره به برگزاری بیست‌وپنجمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این نکته که در ۳۳ سال عمر جمهوری اسلامی بیست‌وپنجمین دوره‌ی نمایشگاه کتاب را برگزار کرده‌ایم حکایت از آن دارد که نمایشگاه کتاب در عمر جمهوری اسلامی باسابقه است.

او اضافه كرد: من شنيدهام در برخي مقالات به برخي استاداني كه من آنها را به پاكي و درستي ميشناسم، اهانتهايي شده و باعث رنجش آنها شده است. من بايد تأسف خود را از اين موضوع اعلام كنم. من با برخي از اين استادان كار كردهام و به پاكي و درستي آنها گواهي ميدهم و آقايان حسيني و دري بايد از استاداني كه براثر تندرويها به آنها توهين شده است، دفاع كنند.