دهه بصیرت؛ ضرورتی تاریخی برای گام دوم انقلاب

 «روزهای سال، به طور طبیعی و به‌خودی‌خود همه مثل همند؛ این انسان‌ها هستند، این اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدت‌هاست که روزی را از میان روزهای دیگر برمی‌کشد و آن را مشخص می‌کند، متمایز می‌کند، متفاوت می‌کند و مثل یک پرچمی نگه می‌دارد تا راهنمای دیگران باشد. روز عاشورا - دهم محرم – فی‌نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛ این حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است که به این روز جان می‌دهد، معنا می‌دهد، او را تا عرش بالا می‌برد؛ این مجاهدت‌های یاران حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است که به این روز، این خطورت و اهمیت را می‌بخشد. روز نوزدهم دی هم همین‌جور است، روز نهم دی امسال هم از همین قبیل است. نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن‌‌‌‌‌شناسی است، از وقت‌‌‌‌‌شناسی است، از حضور در عرصه مجاهدانه است- روز نهم دی را هم متمایز می‌کنند...»

این سطور، بخش پایانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم قم در 19 دی‌ماه 1388 است؛ یعنی دقیقا 10 روز بعد از آنکه مردم تومار فتنه‌گران 88 را در هم‌ پیچیدند، 10 روز بعد از آنکه مردم عاشورایی باز هم در دفاع از ولایت، پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی و پایبندی به آرمان‌های امام راحل خط‌شکنی کردند، 10 روز بعد از آنکه مردم مثل همیشه به صحنه آمدند، درست 10 روز بعد از فتح‌الفتوح 9 دی... 

در همین سطور، رهبر معظم انقلاب اسلامی خمیرمایه حوادثی از جنس 9دی و 19‌دی را در یک واژه‌ پرمفهوم خلاصه کردند: « بصیرت ». 

با نگاهی به بیانات رهبر انقلاب اینگونه دریافت می‌شود که یکی از پرتکرارترین کلیدواژه‌های سخنان ایشان در دهه اخیر «بصیرت» بوده است. درواقع این «بصیرت» است که قیام 19 دی 1356 مردم قم را از دل تاریخ بیرون می‌کشد و آن را به حماسه 9 دی 1388 پیوند می‌زند؛ اولی عامل شتاب‌زای انقلاب و دومی ضامن حفظ و بقای آن. بدین ترتیب، پیمایش بصیرت تاریخی مردم، فاصله 10 روزه 9 تا 19 دی را طی کرد تا ظرفیت تکوین یک دهه برای تکریم «بصیرت» مردم ایران اسلامی را فراهم آورد. 

جای بسی شعف و خوشحالی است که امروز پس از گذشت بیش از یک دهه از حماسه‌آفرینی مردم ایران در یوم‌الله 9 دی‌ماه، نامگذاری «دهه بصیرت» در دستور کار تصمیم‌گیران فرهنگی کشور قرار گرفت. نکته شایان ذکر اینکه، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس فقید مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آذر 1390 طی نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان «دهه بصیرت» را به منظور گرامیداشت حماسه‌های نهم و نوزدهم دی‌ماه پیشنهاد کرد و رونوشت همین نامه به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزارت ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ارسال شد اما در آن برهه، متاسفانه پیگیری‌های ایشان بی‌نتیجه ماند. 

در بخشی از این نامه با اشاره به ۲ حادثه 19دی56 و 9 دی88 آمده بود: «در طول این دوران ۲ اتفاق تاریخی از حیث شباهت و تأثیرگذاری در روند انقلاب قابل توجه است. یکی حادثه عظیم و حرکت تاریخی مردم در نهم دی‌ماه 1388 و دیگری قیام مردمی و سرنوشت‌ساز مردم قم در نوزدهم دی‌ماه 1356. فارغ از وجوه مشترک این ۲ حادثه، مهم‌ترین عنصر در این ۲ واقعه نقش «بصیرت» توده مردم تحت رهبری دینی جامعه می‌باشد. یکی در زمان رهبری حضرت امام خمینی(ره) در جهت پیروزی انقلاب و دیگری در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در راستای حفظ نظام اسلامی و آرمان‌های آن. با عنایت به آنچه ذکر شد بدین وسیله مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر اساس وظیفه و رسالتی که بر عهده دارد، پیشنهاد می‌نماید از 9 دی تا 19 دی‌ماه هر سال به عنوان «دهه بصیرت» نامگذاری شود، تا ضمن گرامیداشت این ۲ یوم‌الله، عنصر اصلی و اساسی در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب نیز که همان بصیرت می‌باشد مورد توجه قرار گرفته و پیرامون آن تبیین‌ها و فعالیت‌های مختلف صورت پذیرد».

چنانکه گفته شد، رونوشت این نامه در همان تاریخ به چند نهاد دیگر از جمله شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزارت ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ارسال شد. دبیر وقت شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به این پیشنهاد، 25 دی‌ماه همان سال خطاب به مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسینیان نوشت: «... درباره پیشنهاد نامگذاری 9 تا 19 دی به عنوان دهه بصیرت، به اطلاع می‌رساند پیشنهاد مذکور قبلا در کمیسیون نامگذاری روزهای خاص مطرح و در جلسه مورخ 22/10/88 شورای فرهنگ عمومی با عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت تصویب شده است. شایان ذکر است مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، امکان نامگذاری هفته و دهه در تقویم رسمی کشور میسر نیست و لذا پیشنهاد فوق‌الذکر مورد تایید قرار نگرفت».

با وجود اینکه در آن دوره، پیشنهاد مرکز اسناد انقلاب اسلامی مبنی ‌بر نامگذاری «دهه بصیرت»، با موافقت نهادهای فرهنگی مواجه نشد اما این مرکز کوشید تا دغدغه و رسالت خویش را در دیگر عرصه‌ها به سرانجام برساند. از این رو با مجاهدت نیروهایی که در پیشقراول آنان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان حضور داشت، با تولید و انتشار ده‌ها اثر مکتوب و سمعی- بصری درباره حماسه 9 دی‌ماه و فتنه 88، کوشید این رخداد تاریخی- سیاسی را از گزند تحریف مغرضان ایمن نگاه دارد که از آن جمله می‌توان به این عناوین اشاره کرد: نقش رسانه‌های مجازی در فتنه سال 1388، نقش امام خامنه‌ای در مهار فتنه 1388، نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در فتنه 1388، مجموعه اعترافات فتنه 1388، نظریه‌ فتنه، نقش انگلیس در فتنه 1388، نقشه‌ راه، آر. کیو 88؛ مرور فتنه به زبان طنز، نظرسنجی‌های خارجی انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، شورش اشرافیت بر جمهوریت، روزشمار 8 ماه نبرد مقدس، الیگارشی علیه جمهوری اسلامی، نُهِ دَه، تکیه‌گاه، شنبه پس از انتخابات و... .

محمدحسن روزی‌طلب