جایگاه ایران در رتبه بندی سالانه قدرت‌های نظامی جهان

​ رتبه بندی سالانه قدرت‌های نظامی جهان، ایران را در جایگاه برتر نسبت به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد.

پایگاه نظامی «گلوبال فایر پاور» براساس ۵۰ شاخص مختلف رتبه بندی جدید قدرت‌های نظامی جهان را اعلام کرد که در میان کشور‌های منطقه ترکیه، مصر و ایران به ترتیب در جایگاه اول تا سوم رتبه بندی شدند.

براساس این رتبه بندی تازه، عربستان سعودی در رتبه چهارم قدرت‌های نظامی در خاورمیانه قرار دارد و پس از آن رژیم صهیونیستی، امارات، عراق، سوریه، کویت و عمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. یمن، قطر، بحرین و لبنان در انتهای این فهرست قرار دارند.

این وب سایت متخصص در امور نظامی، توانمندی نظامی کشور‌ها را بر مبنای ۵۰ معیار مختلف از جمله شمار نیرو‌های ارتشی، تعداد تسلیحات نظامی و بودجه بخش دفاعی رتبه بندی می‌کند. بر اساس شاخص گلوبال فایر پاور، هر چه عدد قدرت نظامی به صفر نزدیک‌تر شود از توانمندی نظامی بیشتر آن کشور حکایت دارد.

در رتبه بندی قدرت نظامی کشورها، مسئله داشتن سلاح هسته‌ای برای تعیین جایگاه کشور‌ها لحاظ نشده است. گلوبال پاور ۱۳۸ کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه جهان را از نظر منابع، بودجه نظامی، معاملات تسلیحاتی، نهاد‌های نظامی و شمار نیرو‌های انسانی زیر نظر دارد و براساس ۵۰ شاخص به ارزیابی توان نظامی کشور‌های جهان می‌پردازد. معیار این ارزیابی‌ها گزارش‌های رسمی است.