به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، عباسعلي كدخدايي در ادامه نشست خبري روز شنبه خود در پاسخ به سوالي مبني براينكه از نظر شوراي نگهبان آيا رييس مجلس ميتواند مصوبات غير قانوني را لغو كند؟ تصريح كرد: اين موضوع مربوط به شوراي نگهبان نيست. در واقع طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسي مصوباتي كه مغاير قانون اساسي است بايد براي تجديد نظر به دولت ارسال شود.

وی ادامه داد: این نظر رییس مجلس برای دولت الزامی است. در واقع رییس مجلس هیچ‌گاه مصوبات را لغو نمی‌کند بلکه مصوبه را مغایر اعلام می‌کند و آثار این مغایرت طبق قانون درباره لغو مصوبه است بنا بر این رییس مجلس مصوبه‌ای را لغو نمی‌کند.

خبرنگاری درباره آنچه که آن را برخی حملات رسانه‌ای به شورای نگهبان می‌خواند، سوال کرد که کدخدایی پاسخ داد: این افراد شورای نگهبان‌نوازی می‌کنند. ظاهرا تعداد افرادی که دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند زیاد شده است. در واقع باید هر کسی در حوزه تخصص خود اعلام نظر کند.

خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که در مرحله اول انتخابات ادعایی شده مبنی بر رد صحت انتخابات حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن و فیروزکوه و دماوند و از سخنگوی شورای نگهبان خواستار پاسخ شد که کدخدایی در پاسخ به وی گفت: در هر دو حوزه، انتخابات به دلیل تخلفاتی که در برگزاری انتخابات از سوی نامزدهای انتخاباتی صورت گرفته بود ابطال شد و در واقع این موضوع بحثصلاحیت نبوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول و دوم چیست، خاطرنشان کرد: انتخابات بسیار باشکوه و با حضور حداکثری و با مشارکت گسترده مردم برگزار شد. در واقع مردم همیشه در صحنه حضور دارند و انتخابات مجلس نهم این آبرو را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. ما باید خواستار ارتقای فرهنگ عمومی باشیم و اصول رقابت را بپذیریم. در مباحثسیاسی نیز باید از خودسری‌ها عبور کنیم تا مشکلات حل شود.

خبرنگاری ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان از برگزاری رایانه‌ای انتخابات را خواستار شد که کدخدایی پاسخ داد: انتخابات رایانه‌ای بسیار خوب بود. ما نیز حساسیت‌های بسیاری نشان دادیم که در بعضی اوقات نگرانی‌هایی را هم به وزارت کشور منتقل می‌کرد ولی همکاران ما در وزارت کشور با آغوش باز این نگرانی‌ها را از سوی ما پذیرفتند و خوشبختانه در برگزاری انتخابات بسیار موفق عمل شد.

وی ادامه داد: ان‌شاالله انتخابات آینده ریاست جمهوری به صورت تمام‌رایانه‌ای در سراسر کشور برگزار شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران شکایت‌هایی داشته‌ایم؟ گفت: خیر، شکایت موثری نداشتیم.

وي درباره لايحه تجارت نيز اظهار كرد: اين لايحه، لايحه بسيار حجيمي است و در مواردي مورد ايراد اعضاي شوراي نگهبان قرار گرفته است. همچنين مجلس و دولت در اين راستا اقداماتي را انجام دادهاند زيرا قانون تجارت بيش از ۱۲۰۰ ماده است. اعضاي شوراي نگهبان در اين رابطه نظري را داشتهاند و منتظر نتيجه نهايي هستند كه طي دو روز آينده اعلام ميشود.