تقویت ارتباط با کشورهای همسایه در دولت آینده

مهدی سعادتی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه به کشورهای منطقه قفقاز جنوبی و روسیه بیان کرد: سیاستی که مقام معظم رهبری بارها به مسئولان وزارت خارجه و دولت تاکید داشتند موضوع مهم برقراری ارتباط اقتصادی، سیاسی و در همه ابعاد با کشورهای همسایه بوده است. کشورهایی مثل روسیه یا حوزه قفقاز از جمله کشورهایی هستند که ما نیاز جدی به ارتباطات با آن ها داریم و خوشبختانه و باتوجه به حساسیت های زمانی که در این مقطع شاهد آن هستیم، دیدیم که شخص پوتین سرمایه ای حدود 5 میلیارد یورو برای برقراری ارتباط اقتصادی با ایران در نظر گرفته است.

وی افزود: منطقه اوراسیا یکی از ظرفیت های خوبی است که داریم و در منطقه دریای شمال و بندر انزلی در بندر امیرآباد و در استان های گلستان و مازندران ظرفیت بزرگی داریم.

سعادتی تاکید کرد: باتوجه به بازارهای جدیدی که ایجاد شده است و زمینه ای که برای ارتباطات متقابل با توجه به تحریم های غرب و آمریکا شکل گرفته است، می توانیم این تعامل را تقویت کنیم. البته سیاست وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی ما در کشورهای دیگر بسیار حساس است و ما تاکید داریم تا هم حوزه مقاومت اقتصادی وزارت خارجه و سفرای ما در این بخش ها فعال شوند و ارتباطات موثر را ایجاد کنند و هم سایر دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت صمت در حوزه بحث بازرگانی و همینطور سایر وزارت خانه ها فعال شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم ادامه داد :در مجموع این سفرها می تواند برخی از عقب ماندگی های راتباطی و اقتصادی را برطرف کند و همانطور که شاهد هستیم بازار خوبی در منطقه شکل گرفته است و زمینه های خوبی در کشورهای عراق و روسیه وجود دارد که بایستی موانعی که به تحریم و یا حتی کرونا ایجاد شده است را به زودی برطرف کنیم.

او ابراز می کند که مردم منطقه به دلیل نزدیکی مرزها از لحاظ اقتصادی و حتی فرهنگی وابستگی های زیادی به کشور ما دارند که با پیگیری و ارتباطات لازم ان شاالله شاهد اتفاقات خوبی در این مقطع تاریخی که ما 40 سالگی دوم انقلاب را آغاز کردیم رقم بخورد.

سعادتی گفت: این ارتباطات باید در دولت فعلی و همینطور دولت آینده با جدیت پیگیری شود و تا بتوانیم در ابعاد اقتصادی، امنیتی و سیاسی با کشورهای همسایه و منطقه ارتباطات خوبی را شکل دهیم و بازارهای جدید را با حمایت از تولید کنندگان داخلی، کشاورزان و صنعتگران در این مسیر برقرار کنیم تا فضای جدیدی برای کشور و مردم رقم بخورد.