دولت، فرصت مجلس یازدهم برای دستگاه دیپلماسی را از دست ندهد

احسان ارکانی ، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به لزوم لغو تحریم‌ها و رفتارهای اخیر کشورهای غربی در قبال ایران به‌واسطه قانون هسته‌ای مجلس در گفت‌وگو با «افکار نیوز» بیان کرد: دولت با قانون اقدام راهبردی متقابل مجلس در بحث هسته‌ای و توقف کلی پروتکل الحاقی به‌طورکلی موافق نبود و ما در مجلس تصویب کردیم که دولت بایستی طی مدت دو ماه بعد از تصویب این قانون از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی دست بردارد و آن را متوقف کند.

وی افزود: به‌هرحال این قانون با توجه به فراز و نشیب‌هایی که داشت اجرا شد. هم‌اکنون شاهد هستیم برخلاف تبلیغاتی که دولت انجام می‌داد که غربی‌ها واکنش منفی نشان خواهند داد و ممکن است مجدداً تحریم‌های جدیدتر و سخت‌گیرانه‌تری را اعمال کنند که ما اصلاً این حرف را قبول نداشتیم بنابراین اعلام کردیم پس‌ازاین 7 سالی که دولت این‌همه کوتاه آمده است اساساً دیگر چیزی برای تحریم کردن وجود ندارد.

*دیگر ترسی از تحریم جدید نداریم

ارکانی ادامه داد که غربی‌ها دیگر چیزی در دستشان ندارند زیرا هرچه که بود را تحریم کردند و ابزار جدیدی در مورد تحریم در دست آن‌ها نیست به همین دلیل ما هم دیگر ترسی از تحریم نداریم.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه تأکید کرد: درنهایت نیز مشاهده کردیم که این منطق مجلس درست بود و کشورهای غربی و اروپایی بعدازاینکه جدیت مجلس ایران را دیدند و فهمیدند که دولت هم ناگزیر به انجام این قانون شده است کم‌کم مجبور به نرمش و انعطاف شدند.

وی خاطرنشان کرد که به همین خاطر اصطلاحاً سازگاری بیشتری با جمهوری اسلام ایران از خود بروز دادند و حال نیز دنبال این هستند که بتوانند حداقل یک فضای جدید ترسیم کنند و امتیازاتی را به ایران بدهند. ما نیز امیدواریم که دولت در فضایی که مجلس برای آن‌ها فراهم کرده است این بار از درس و اشتباهات گذشته استفاده کند و اجازه ندهد دستاوردهایی که باهمت مجلس یازدهم برای کشور ایجادشده است با سو مدیریت دیپلماسی دولت از دست رود و قدر این فرصت را بدانند.