گمنام در زمین، خوشنام در آسمان

اولین بار خمینی کبیر (ره) بود که پس از دستگیری عوامل حزب توده در سال ۶۲ لقب سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را به نیروهای اطلاعاتی نسبت داد. نیروهای مخلص و جان بر کفی که برای حفظ امنیت کشور و مردم سرزمینشان در زمین گمنامند ولی قطعا در آسمانها خوش نام و نیکنام خواهند بود.

کار اطلاعاتی، تجسس، کسب اخبار سرّی، کشف معادلات مجهول روابط بین آدمها و حوادث، شناخت جریانات دشمن و ابزار و شیوه های آنها که روز به روز هم پیچیده تر و مرموزتر میگردد کار هر کسی نیست.

حضرت علی علیه السّلام در نامه خود به مالک اشتر که حاوی توصیه های ویژه مدیریتی است در قسمتی نقل به مضمون فرموده اند : کارهایت را به بهترین ماموران خویش بسپار و نامه های محرمانه ات را که حاوی طرحها و اسرارت میباشد، در اختیار کسی قرار ده که دارای جامع‌ترین و اساسی‌ترین اصول اخلاقی باشد...
نیروهای مخفی مورد اطمینان که خداترس و متواضع باشند برگزین تا وضعیت اموری را که به تو دسترسی ندارند گزارش دهند؛ با فرستادن ماموران مخفی راستگو و باوفا کارهای آنان را زیر نظر بگیر؛ مامورانی امین و حقگو میان مردم انتخاب کن تا از حسن خدمت ماموران و کارمندانت برایت خبر بیاورند و به شکلی عمل کن که مطمئن شوند تو از حسن خدمت آنها خبرداری و قدردان آنها هستی.

البته در کنار این اصول عمومی نکته های ریزی هم وجود دارد که این سربازان گمنام قطعا مد نظر خود قرار میدهند: اینکه نسبت به آبرو و حیثیت افراد دقت داشته باشند؛ عدل و انصاف را رعایت کنند و اختلافات شخصی و تسویه حسابهای فردی را از کار خود جدا کنند؛ از لحاظ اخلاقی خود را به مرحله ای برسانند که در برابر تهدید و تطمیع و وعده وعیدها فریب نخورند ؛ کم گو و گزیده گو باشند تا ناخواسته اسرار را برملا نکنند؛ و درنهایت همان کار خالص و مخلص برای خداوند را مد نظر خود قرار دهند، چرا که در بسیاری از موارد نه کسی آنها را به نام میشناسد و نه به تصویر و صدا، و چه بسا به همین علت مورد قدردانی هم قرار نگیرند و بلکه بدتر توسط افراد ناآگاه مواخذه هم بشوند.

سربازان گمنام امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، عهدی با ولی امرشان بسته اند و پاداش این خوش عهدی را فقط از دستان ایشان قبول میکنند و خوب میدانند که شهرت حقیقی در گمنامی است. خداوند توفیق روز افزون به آنها و خانواده های صبورشان عطا کند که بی نام و نشان خدمت میکنند و هراز گاهی تنها در خبری کوتاه میفهمیم که چه بلاهایی را از سر ما و کشورمان به لطف خداوند دفع کرده اند .

صفورا ترقی