دژپسند نمایندگان مجلس را قانع کرد

بررسی سوال احمدعلیرضابیگی «نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو» از وزیر اموراقتصادی و دارایی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

این سوال درباره «علت واگذاری شرکت ایران ایرتور، ضمن اشاره به عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال گذشته» بود.

فرهاد دژپسند در جریان این سوال در صحن علنی مجلس گفت: در سال ۹۹ خوشبختانه یکی از سال‌های متمایزی در عرصه واگذاری بود. همچین در سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها به منابع خزانه اضافه شد. از این مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه حاصل از واگذاری به صورت ETF و شناور بوده که تمامی این موارد به صورت شفاف در بازار سرمایه عرضه شده است.

دژپسند تاکید کرد: از سوی دیگر تقریبا حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل اقساط وصول شده است، همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام واگذار شده، ولی منابع آن به جای خزانه به سازمان هدفمندی واریز شده تا برای اجرای قانون معیشت مجلس و ستاد کرونا به مردم پرداخت شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: در مجموع با تهاتر در سال ۹۹، حدود ۱۲۷ هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده که براین اساس ما طی سال گذشته متمایزترین سال را از این نظر داشته ایم.

احمد علیرضا‌بیگی در جریان این جلسه گفت: از ابتدای مجلس دهم که موضوع رسیدگی به خصوصی سازی‌ها کلید خورد توانستیم موجبات ابطال برخی از واگذاری‌ها را فراهم کنیم؛ واگذاری شرکت ایران ایرتور هم حائز خطاهای زیادی بود. همان‌گونه که اطلاع دارید بر اساس گزارش‌هایی که در خصوص تخلفات مربوط به واگذاری شرکت صورت گرفته در مورخ ۹ دی ماه ۹۸ هیئت واگذاری تصمیم گرفت که دادخواست اولین واگذاری را به هیئت داوران موضوع ماده ۳۰ ارجاع دهد.

وی ادامه داد: اما هیئت واگذاری ۶ ماه بعد، بر اثر لابی‌گری‌های اتفاق افتاده در بند (۷) مصوبه ۲۵ مرداد ماه ۹۹ پیوست (۲) مقرر کرد که ارائه دادخواست منتفی شود. سوال اینجاست که آیا در ماده (۴۰) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ پیوست (۳) قانون اساسی چنین اختیاری را برای هیئت واگذاری پیش‌بینی کرده که بتواند این امر خلاف قانون را انجام دهد.
 
نهایتا نمایندگان در این جلسه از پاسخ‌های وزیر اقتصاد پیرو سوال نماینده تبریز قانع شدند.
 
سوال دوم

همچنین بررسی سوال روح‌الله نجابت «نماینده شیراز و زرقان» و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد.