تعطیلی کنسولگری‌های آمریکا در شهر‌های ترکیه

 بعد از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ، نسل کشی ارامنه در جنگ جهانی اول به دست حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت، ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد تا مراتب اعتراض این کشور به تصمیم بایدن را ابلاغ کنند.

در همین راستا، مقامات آمریکا از شهروندان خود در ترکیه خواستند تا از تجمعات دور شوند و مواظب برخورد‌های خطرناک باشند.

سفارت آمریکا در ترکیه نیز اعلام کرد مراکز و کنسولگری‌های این کشور در شهر‌های ترکیه در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه آینده تعطیل خواهند بود.

جو بایدن روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی و جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت. بایدن در بخشی از این بیانیه با اشاره به آنکه در ۲۴ آوریل یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی از سوی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، گفت: «هر سال در چنین روزی یادبودی برای کشته‌شدگان در نسل‌کشی ارامنه برگزار می‌کنیم تا تعهد خود بر جلوگیری از چنین اقداماتی را یادآور شویم.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در واکنش به این اقدام اعلام کرد جو بایدن به دنبال سیاسی کردن وقایع تاریخی و کسب دست آورد‌های سیاسی از آن است.

او با اشاره به اینکه دولت آمریکا تحت فشار‌های لابی ارمنستان در خارج از کشور قرار گرفته است، گفت: «ارمنی‌ها بخش مهمی از جامعه ما هستند و ما ۷ قرن در کنار هم زندگی کرده ایم و بنابراین ترک‌های عثمانی نمی‌توانند یک شبه بیدار شوند و به ارتکاب قتل بر علیه ارمنی‌ها اقدام کنند».