جناح طرفدار دولت به دنبال بهره‌مندی از نتایج مذاکرات وین/ 30 درصد از مشکلات کشور به خاطر تحریم است

سید حسین نقوی حسینی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره روند برگزاری مذاکرات و نشست‌های وین گفت: مطابق پیش بینی هایی که می شد و با استقرار دولت بایدن و تغییر مسیر آمریکائیها از آنچه ترامپ در دستور کار داشت، زمینه مذاکرات وین فراهم شد. 

سیدحسین نقوی حسینی در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت: البته استراتژی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برجام و مذاکرات آن شامل مواضع مشخصی و از پیش اعلام شده بوده و تغییری نکرده است. 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که اگر همه تحریم ها و به صورت همزمان و یک‌جا لغو شود و غربی ها و  4+1 بدون قید و شرط به تعهدات خود عمل کند، ایران نیز به این توافق و تعهدات خود برمی گردد.

نماینده سابق مردم ورامین در مجلس تاکید کرد: البته این کار در چارچوب شرایطی است که در قالب توافق برجام به اجرا درآمده بود. 

وی ادامه داد: این مساله استراتژی ثابت جمهوری اسلامی ایران در این مورد بوده و تاکنون نیز تغییری نکرده است. 

وی توضیح داد: در جریان مذاکرات گویا اختلاف نظراتی وجود دارد وغربی ها قصد ندارند تا تحریم ها را به صورت کامل و همزمان لغو کنند بلکه به دسته ‌بندی تحریم ها پرداخته و به دنبال لغو موارد مورد نظر خود هستند. 

نقوی حسینی ادامه داد: البته غربی ها از واژه لغو هم استفاده نمی کنند و معمولا به تعلیق تحریم ها اشاره می کنند که قطعا این موارد مورد توافق جمهوری اسلامی ایران نیست. 

موارد خارج از برجام مورد پذیرش ما نیست 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این‌گونه توافقات نه حاضر است در مورد مسائلی غیر از مفاد برجام صحبت کند زیرا غربی ها مسائل موشکی و ... را در جریان این نشست ها مطرح می کنند که اصلا مورد پذیرش ما نیست و فقط در چارچوب مفاد برجام و بازگشت غربی ها با تعهدات خود در این زمینه و لغو کامل تحریم ها تاکید داریم. 

وی افزود: تحت این شرایط جمهوری اسلامی ایران به انجام تعهدات قبلی خود در قالب توافق برجام باز می گردد. 

به نتیجه نرسیدن نشست‌های وین در کوتاه مدت 

وی توضیح داد: با توجه به شرایط مطرح شده و روند فعلی به نظر می رسد روند برگزاری مذاکرات وین با کندی در حال انجام است و حداقل در کوتاه مدت به سرانجام نمی رسد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت حاصل شدن توافق ، این مساله باید به تصویب مجدد مجلس برسد، عنوان کرد: با توجه به اینکه برجام به تصویب مجلس رسیده است هرچند این مذاکرات در چارچوب برجام در حال انجام است اما به اعتقاد بنده توافق جدید باید برای تصویب به مجلس برود و به تصویب نمایندگان خانه ملت برسد. 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر موارد جدیدی در توافق آتی اضافه نشود  و مفاد سابق برجام مورد توافق مجدد قرار گیرد؛ آیا نیاز به تصویب در مجلس است یا خیر، گفت: اگر مورد جدیدی علاوه بر مفاد توافقات برجام ، وجود نداشته باشد در این صورت نیازی به تصویب مجدد در مجلس شورای اسلامی نیست. 

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرده و ما هیچ مشکلی در اجرای مفاد برجام نداشته ایم و در مقابل غربی ها و آمریکائی ها از  برجاج خارج شدند و به مفاد این توافق عمل نکردند و همچنین تحریم هایی نیز علیه ایران اعمال کرده اند. 

اقدامات ایران، مطابق مفاد قانونی برجام است 

وی ادامه داد: آنچه جمهوری اسلامی به عنوان کاهش تعهدات عمل کرده در چارچوب مفاد برجام است به طوری که اقدامات ایران مطابق مواد  35 و 36 برجام است بنابراین اگر در چارچوب مفاد برجام ، توافق جدیدی حاصل شود نیازی به تصویب مجلس نخواهد داشت در غیر این صورت با هرگونه مورد جدید، این موارد باید به تصویب مجدد نمایندگان مجلس برسد. 

بهره‌مندی جناح طرفدار دولت از نتایج مذاکرات وین 

این نماینده مجلس یازدهم درباره قصد احتمالی دولت از برگزاری نشست ها و مذاکرات وین برای تاثیر‌گذاری و بهره‌برداری در انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: اگر توافق صورت گیرد، تحریم ها لغو شود و اثر اقتصادی این مساله در داخل کشور مشهود شود، طبیعی است جناح موافق دولت از این امتیاز استفاده خواهد کرد و بر روی این مساله تبلیغات فراوانی خواهد کرد. 

نماینده مجلس دهم تصریح کرد: این مساله به حتم تاثیر انتخاباتی خواهد داشت ،‌فرض کنید پس از این توافقات دلار ناگهان به قیمت بین 10 تا 15 هزار تومان و سکه به 5 میلیون تومان برسد، حتم بدانید تحت این شرایط تاثیرگذاری نتایج نشست در انتخابات از سوی جناح موافق دولت بسیار زیاد خواهد بود. 

وی تاکید کرد: قطعا دولت در نظر دارد هرچه سریعتر این مذاکرات را به سرانجام برساند و این نشست‌ها هرچه زودتر به نتیجه برسد زیرا تنها دستاورد دولت آقای روحانی، همین مساله است و اگر در این مذاکرات به نتیجه ای نرسد باید گفت دولت دوازدهم دستاورد دیگری ندارد . 

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع و یقین دولت به دنبال است که این توافق سریعتر به نتیجه برسد و در کنار آن به اثر انتخاباتی آن هم توجه دارد به عبارت بهتر جناح طرفدار دولت به دنبال استفاده از این امتیاز است. 

انتقادات فراوان مجلس و دولت نسبت به یکدیگر

وی درباره دلایل انتقادات دولتمردان و مسئولان نسبت به عملکرد مجلس از نخستین روزهای آغاز به کار نمایندگان و ادامه آن تا روزهای اخیر بیان کرد:  بالاخره مجلس یازدهم ، مجلس همراه و هم رأی با دولت دوازدهم نیست و طبیعی است که این دولت با مجلس اختلاف نظر جدی دارد و این مساله باعث می شود که هر دو نسبت به هم انتقادات جدی داشته باشند. 

وی تصریح کرد: همان طور که مجلسی ها نیز نسبت به عملکرد دولت انتقادات فراوانی دارند و حتی طرح سئوال از وزرا را نیز مطرح می کنند بنابراین وجود اختلاف نظر بین مجلس و دولت وجود دارد. زیرا مجلس نیز دولت و کارکرد آن را قبول ندارد. 

تاثیر 30 درصدی تحریم ها در نابسامانی اقتصاد ایران 

نماینده مردم ورامین در خانه ملت درباره عملکرد دولت با توجه به قرارگیری در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم و ... اظهار کرد: اینکه در 3 سال گذشته تحت شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های آمریکائی‌ها و متحدان غربی آنها قرار داشته ایم، بدون تردید درست است . واقعا تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده که در 42 سال گذشته سابقه نداشته است. 

وی افزود: اما اینکه گفته شود اوضاع و احوال اقتصاد داخلی فقط به خاطر تحریم ها به این شرایط رسیده، تحلیل اشتباهی است؛ ما تحت شدیدترین تحریم ها و فشارهای بین‌المللی قرار داریم و در بسیاری از زمینه های اقتصادی دچار مشکلات فراوان شده ایم اما اوضاع نابسامان اقتصادی امروز فقط انعکاسی از تحریم ها نیست و به اعتقاد بنده عدم توانایی دولت ، نبود کفایت لازم برای مدیریت اجرایی کشور، ناکارآمدی دولت و اینکه افرادی در جایگاه‌هایی حضور دارند که واقعا شایسته آن جایگاه نیستند از جمله عوامل بروز شرایط نابسامان فعلی است. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نمی توان تمام مشکلات را به گردن شرایط تحریم دانست البته تاکید می کنم که تحریم وجود دارد اما شاید تاثیر تحریم بر شرایط فعلی اقتصاد کشور 30 درصد باشد و بقیه موارد ناشی از بی کفایتی مدیریتی دولت است.