به گزارش افکارنیوز ، خاتمي چند روز پيش ديداري با برخي اصلاح طلبان داشت كه نكاتي از آن به بيرون درز كرد. وب سايت منسوب به خاتمي با چند روز تاخير گزيده اي از اظهارات خاتمي را منتشر كرد كه موضوع مربوط به شركت در انتخابات از متن آن حذف شده است.

با این وجود سایت «خبرنگاران سبز» به نقل از حاضران در این دیدار نوشت: این ملاقات با انتقاد جمعی از جوانان اصلاح طلب از اقدام خاتمی برای حضور در انتخابات دهم اسفند ۹۰ که باعثشوک دوستان قدیم و دیگر بخش هایی از جامعه شده بود همراه بود. اغلب مباحثمطرح شده حول محور بازخورد تحریم جمعی انتخابات گذشته مجلس و تردید و پرسش در مورد برنامه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بود. خاتمی با صراحت اعلام کرد که «ما از نظام عبور نکرده ایم، خود را در نظام می دانیم. چنانچه کسانی عبور کرده اند و به دنبال براندازی هستند، - همانطور که از برخی سخنان برمی آید - بدانند که آب در هاون کوبیدن است.»

براساس این گزارش، خاتمی همچنین در جواب انتقادهایی که از جانب حاضرین از جریان اصلاح طلبی ابراز شده بود تاکید کرد «باید خود اصلاحات را هم آسیب شناسی کنیم. آزادی خواهی شعار مهم ما در دوم خرداد بود، همینطور شعار آقایان موسوی و کروبی. اما آزادی به معنای ولنگاری نیست، بی قانونی به معنای آزادی نیست. در دوره اصلاحات برخی حرف ها زده شد که به دینداران برخورد، به حکومت برخورد، حتی به خود ما برمی خورد و این باعثسوء استفاده مخالفان قرار می گرفت. به نام اصلاحات نمی شود بداخلاقی کرد و تهمت زد؛ اما در مواردی چنین شد، حتی در مورد قتل های زنجیره ای حرف های ناجوری زده شد. در آن دوره، بسیاری از ما توقعات را بالا بردیم، بخشی از شعارهای غیرعملی هم سر دادیم، و لذا دچار جنگ روانی از سوی ضد اصلاحات شدیم. اکثریت مردم به ارزش های انقلاب و اسلام پایبندند.»

به گزارش «خبرنگاران سبز»، خاتمی همچنین درباره رای دادن خود گفته است: بعد از انتخابات مجلس انتظار داشتم گشایشی بشود اما تا امروز نشده. قبول دارم که رای دادن من احساسات بخشی از دوستان را جریحه دار کرد. آنچه در ۴۸ ساعت آخر به آن رسیدیم را می شد تبیین کرد. ما هیچ وقت تحریم نکردیم البته تحریم به خودی خود به معنای براندازی نیست. کسی هم که می خواست رای بدهد اشکال نداشت. اما ما کوتاهی کردیم و شوک وارد شد. نتوانستیم به خوبی تبیین کنیم.

با وجود فراز اخیر سخنان خاتمی، وب سایت منتسب به وی ترجیح داده این بخش از اظهارات وی را کلا سانسور و حذف کند!
به گزارش «وب سایت خاتمی»، وی در این ملاقات گفته است «هرگز نباید آزادی را با ولنگاری و بخصوص ولنگاری اخلاقی یا هرج و مرج طلبی اشتباه کرد. امکان این اشتباه سبب ابراز بزرگترین سفسطه ها و مغلطه ها علیه آزادی خواهی و اصلاحات شده است. آزادی از سوی دیگر راهش با آنارشیسم جدا می شود و با قانون و قانونگرایی هم عنان است… بسیاری از مطالبی که به نظر ما و به نظر اصلاحات نادرست بود[در دوره اصلاحات] و طبع جامعه هم آن را نمی پذیرفت، به نام اصلاحات مطرح شد. نمی شود اصلاحات را پذیرفت ولی همه چیز و همه کس حتی نظام را زیر سؤال برد. می شود پرسش کرد ولی تخریب و اهانت هرگز. در حالی که چنین اقدام هایی صورت گرفت و متاسفانه به نام اصلاحات هم تمام شد.

خاتمی همچنین با پیش کشیدن بحثجنگ روانی علیه اصلاح طلبان گفته است: حتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری که مردم واقعا رفتار مدنی و بی خشونت داشتند و به علت رفتار نادرست عده ای ساختارشکن که نسبتی هم با مردم معترض نداشتند، متهم کردند که ساختارشکنند، ضد امام حسین و ضد امام خمینی و آلت دست اجانب هستند.

خاتمی در این سخنان طبق معمول مبهم و به روش یکی به میخ و یکی به نعل حرف زده است؛ چه اینکه معلوم است مردم، ساختارشکن و ضد امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) نیستند اما موضوع این است که بانیان فتنه - از جمله طیفی از اصلاح طلبان - فضایی را فراهم کردند که ساختارشکنان و هتاکان و گروهک های ضدانقلاب میداندار شوند و حتی در میانه راه حاضر نشدند با این جریان مرزبندی کنند تا کار به ماجرای روز عاشورا کشید و خود مردم، بساط فتنه و آشوب را با حرکت حماسی ۹ دی جمع کردند حال آن که در آن روز هم اثری از اصلاح طلبان نبود.

بدین ترتیب واقعیت این است که طیف اصلاح طلبان نه تنها راه خود را با آنارشیست ها و ولنگاران جدا نکردند بلکه مسیر قانون شکنی را هموار کردند. آنها نه در دوره اصلاحات و نه پس از تکوین فتنه سبز حاضر نشدند با ساختارشکنان و حرمت شکنان، مرزبندی کنند بلکه اغلب پشتیبانی کننده این جریان ضدانقلابی بودند و در ائتلاف سیاسی به سر می بردند.

نکته عجیب در این میان مشی مردّد خاتمی است که یا به خاطر روحیات شخصی و یا تحت فشار اطرافیان حاضر نیست درباره اقدام درست شرکت در انتخابات مجلس روشنگری و علنا اعلام کند که روند «آشوب خیابانی تا تحریم انتخابات مجلس» ماهیتا حرکتی ضدانقلابی و به زیان طیف اصلاح طلبان بود. خاتمی این مطلب را چند بار در جلسات محفلی و خصوصی عنوان کرده اما گویا هنوز جسارت علنی کردن موضع خود را ندارد.

به تازگی محمد صادق جوادی حصار(مشاور تندرو کروبی در حزب اعتماد ملی و مدیر روزنامه توقیف شده توس) در مصاحبه با ایلنا اعلام کرد: رای خاتمی باعثموجی از یأس در برخی اصلاح طلبان شد و موجی از یأس آنها را فرا گرفت.

نيك آهنگ كوثر كاريكاتوريست زنجيره اي دوره اصلاحات نيز كه اكنون در خارج كشور به سر مي برد، در خودنويس از خاتمي به عنوان پاي طاووسي كه زيبا نيست ياد كرد و با اشاره به ملاقات اخير طيفي از اصلاح طلبان نوشت: بخشي از بدنه روزنامه نگاران ما را فعالان سياسي اشغال كرده اند كه بيشتر براساس منافع مي نويسند يا سانسور مي كنند. آنها فقط به نتيجه فكر مي كنند نه درستي عمل و بنا به مصالح و منافع گروه هاي سياسي مي نويسند. وقتي روزنامه نگار براي عرض تبريك و زيارت سيدمحمد خاتمي مي رود، آدم مي ماند كه همكاران عزيز ما نياموخته اند كه اين كار زشت است؟ اما بزرگترين فايده اين ديدارها حداقل ثبت حرف هايي است كه زده شده! از جمله درباره علت راي دادن خاتمي! وقتي زيدآبادي از خاتمي خواسته بود استعفا دهد، روزنامه نگاراني كه فعال سياسي بودند به زيدآبادي تاختند به جاي اينكه به خاتمي انتقاد كنند؟ وقتي عباس عبدي پيشنهاد كرد خاتمي در سال ۸۰ نامزد نشود، جماعتي كه نفعي در ماندگاري خاتمي داشتند، چه اعتراض هايي كردند. پارسال از خاتمي نقل كردند كه گفته شركت در انتخابات سال ۸۴ اشتباه بوده است. گفتند در جلسه اي غيرعمومي گفته شده، اما چون فايل صوتي اش وجود داشته، امكان تكذيب را از خاتمي گرفتند. كساني كه سعي در ناديده گرفتن تناقض هاي خاتمي داشته اند، سعي كرده اند پاهاي طاووس را زيبا جلوه دهند.