مذاکرات وین باید اقدام دربرابر اقدام باشد

نوذر شفیعی ، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به کارشکنی های آمریکا در مذاکرات هسته ای وین که به منظور احیای برجام انجام می شود تصمیم ایران مبنی بر عدم تحویل فیلم های ضبط شده تاسیسات هسته ای را به آژانس بین المللی انرژی اتمی، تشریح کرد: سه نقطه عطف را باید در این باره مورد توجه قرار دهیم.

این کارشناس درتشریح نکته اول می گوید: نقطه عطف اول این است که ایران اساسا موظف و مجبور نبود درباره برنامه‌های هسته‌ای خود مذاکره کند چرا که بر اساس بند ۴ ماده NPT دستیابی به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم تمام کشورها و غیرقابل اجتناب است.

وی افزود: زمانی که می گویم حق مسلم یا حق غیرقابل اجتناب یعنی این حق در چارچوب حقوق توسعه قرار می گیرد. حق توسعه نیز برابر با حق حیات برای کشورها و انسان‌ها است، با این حال ما برای نشان دادن حسن نیت و رفع سوء تفاهم ها وارد مذاکرات برجامی شدیم.

شفیعی ادامه داد: نکته دوم این است که ما به هیچ عنوان مجبور نبودیم پروتکل های الحاقی را امضا کنیم اما مجدداً به نشانه حسن نیت پروتکل‌های الحاقی را امضا کردیم.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نکته سوم؛ ما به هیچ عنوان موظف به همکاری داوطلبانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نبودیم، اما با این حال باز هم به نشانه حسن نیت همکاری های داوطلبانه گسترده‌ای را با این نهاد داشتیم. استقرار دوربین ها در مکان هایی که تعبیه شدند در چارچوب پروتکل های الحاقی و فعالیت های داوطلبانه  ایران اتفاق افتاده است.

*اصل روابط بین الملل، روابط متقابل است

او تاکید کرد که در اصل می‌توانستیم استقرار این دوربین های نظارتی را نپذیریم، اما باز هم این تعهدات را پذیرفتیم. برهمین اساس هم می‌توانیم فعالیت دوربین‌ها را متوقف کنیم و از طرفی محتوای دوربین ها را نیز تحویل آژانس ندهیم. تمام این ها به این دلیل اتفاق می‌افتد که در روابط بین‌الملل اصل بر اقدام متقابل است.

شفیعی درانتها خاطرنشان کرد: اما زمانی که طرف مقابل برجام را اجرایی نمی کند معلوم است که ایران نیز باید در انجام تعهدات خود تجدید نظر کند. رفتار ایران نوعی واکنش به عدم اجرای تعهداتی است که طرف های برجامی بر عهده داشتند لذا تحویل ندادن دوربین ها یک اقدام بدیهی و طبیعی است که از طرف ایران صورت گرفته است.