تاخت و تاز وحشتناک کرونا در سایه کم‌کاری مسئولان

 معین الدین سعیدی در مورد آخرین وضعیت اپیدمی کرونا جهش یافته در سیستان و بلوچستان گفت: مسئولان دولتی تخصص در پاک کردن صورت مسئله دارند، با توجه به فراگیر شدن کرونای هندی استان سیستان و بلوچستان روزهای بسیار سختی را تجربه می‌کند و با بحرانی شدن شیوع کرونا بارها نمایندگان این استان پهناور به مسئولان تذکر داده‌اند؛ با تمام این اوصاف باز شاهد پاک کردن صورت مسئله هستیم .

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود:صحبت‌هایی در مورد  ۴۰۰ تخت خالی در بیمارستان‌های این استان مطرح می‌شود که این با واقعیت موجود در سیستان و بلوچستان مغایرت دارد، در پهنه سواحل مکران که شامل ۶ شهرستان می‌شود، تقریبا یک پنجم جمعیت استان را دربرمی‌گیرد و بایستی هزار تخت بیمارستانی وجود داشته باشد، تنها دارای ۳۰۰ تخت بیمارستانی است. اگر این کمبود امکانات کم کاری تاریخی نیست، پس چیست؟

سعیدی تاکید کرد: 

از وزیر بهداشت بسیار سپاسگزاریم که از نزدیک عمق فاجعه بحران کرونا در سیستان و بلوچستان را دیدند و به گزارشاتی که با واقعیت‌هایی که  این استان مغایرت دارد اکتفا نکرده اند

سفر وزیر بهداشت دو پیامد در حوزه بهداشت به همراه داشت 

سعیدی ادامه داد: در سفر اخیر وزیر بهداشت مقرر گردید درمان بیماران کرونایی رایگان باشد و  همچنین واکسیناسیون مردم سیستان و بلوچستان از سن ۴۵ سال شروع شود و  تصمیماتی برای تجهیز واحدهای درمانی به خصوص بیمارستان نیروی دریای کنارک با دستور قطعی صادر شد مضاف بر اینکه بخشی از بیمارستان زرآباد را تامین اعتبار کردند.

وى تصریح کرد: کمبود  امکانات بهداشتى از جمله نبود کیت تشخیص کرونا در روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمبود تخت‌هاى بیمارستانى موجب شدت گیری بیماری شده است که این ماجرا نشانه عدم عدالت در توزیع زیرساخت‌های حوزه سلامت است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: در حال حاضر آمار درستی از  میزان ابتلا به کرونا در این استان پهناور نیست و بسیاری از مردم مبتلا به بیمارى شده‌اند. نمى‌توانیم به آمار اعلامى اکتفا کنیم و از طرفى گروهى از مرزنشینان فاقد شناسنامه هستند و تمام اطلاعات آنها ثبت نشده است؛ حتی قبل از حضور وزیر بهداشت آمارى از ترخیص بیماران اعلام مى‌شد که ریه آنها ٨٥ درصد درگیر بیمار بوده‌ است ، چرا باید چنین بیمارى به دلیل کمبود امکانات درمانى ترخیص می‌شد تا ثابت شود تخت خالى در بیمارستان‌ها وجود دارد،  چنین موضوعاتى با اخلاق پزشکی سازگاری ندارد.

کرونا وحشتناک‌تر از گزارشات رسمی است 

سعیدی اظهار کرد: مسائل و مشکلات  کرونا در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب این استان به مراتب وحشتناک تر از گزارشات رسمی وزارت بهداشت است که منعکس می شود.

مرزها تحت کنترل هستند

نماینده سیستان و بلوچستان در خصوص ورود و خروج از مرزهای این استان گفت: با ورود جدی وزارت کشور به مبحث مرزها تا میزان بسیارى مبادی ورودی و خروجی سیستان و بلوچستان تحت کنترل قرار گرفتند، باید در این حوزه ورود جدى داشتیم و تصمیمات مناسبی در مورد امتداد مرزها از قبل گرفته می‌شد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: محرومیت بهداشتى در این استان  به قدرى زیاد است که از ٦شهرستان در حوزه انتخاباتى بنده 4 شهرستان به دلیل کمبود امکانات درمانى بیماران مجبور هستند مسافتى بالغ بر ١٨٠ کیلومتر را طى کنند؛ در هیچ استانی از کشور مردم برای رفتن به مراکز درمانی مجبور به تحمل این حجم از سختی‌ها نیستند.

وی افزود: با تمام تفاسیر و شدت گیری بیماری یک بخش درمانی برای بیماران عفونی در این استان وجود ندارد؛ در حالیکه این استان مرزی خط مقدم کشور است و همجواری با پاکستان این حساسیت را بیشتر می‌کند و در تمام شهرستان‌های شش‌گانه بنده، فقط یک پزشک متخصص بیماران عفونی وجود دارد و این با جمعیت موجود این استان سازگاری ندارد و تمام این مشکلات مفهومی به غیر از کم کاری وزارت بهداشت در پهنه سیستان و بلوچستان  نداشته است .

 ما سیستان و بلوچستانی‌ها برای آمار فوتی کرونا چه مرثیه‌ای بخوانیم که ‎سیاه نمایی نباشد؟

سعیدی در مورد اوج گیری کرونا و محرومیت استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: این استان از محرومیت‌ها و کمبودهای در رنج است، اما مسئله‌ای به نام بلوچ ناامید وجود ندارد و ما همیشه امیدواریم البته قصد سیاه نمایی و یا بزرگ نمایی مشکلات در سیستان و بلوچستان را نداریم اما بهتر است واقعیت‌ها را همانگونه که هست منعکس کنیم تا مسببان این وضعیت محاکمه شوند نه فریادهایی که از روی درد بلند می‌شود.