سیاست خارجی دولت رئیسی مشروط به رابطه با کشور خاصی نیست

 رضا یگانه شکیب عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا و کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت شرکت مهمانان خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی ، گفت: مهمانانی از کشور‌های متعدد در مراسم تحلیف آقای رئیسی شرکت کردند، نشان می‌دهد که کشور‌های جهان جایگاه ژئوپلیتیک و اقتصاد ایران را درک کرده‌اند و کشور‌های متعدد به ویژه اتحادیه اروپا به نقش عمده ایران در صلح و ثبات جهان پی برده‌اند.

سیاست فشار حداکثری کارایی خود را از دست داده است

وی افزود: حضور هیئت‌های متعدد در مراسم تحلیف آقای رئیسی علی رغم تمام فشار‌های موجود از فشار‌های سیاسی گرفته تا فشار‌های ژئوپلیتیک و فشار‌های اقتصادیِ بسیار سخت از نقاط مختلف جهان نشان دهنده این مطلب است که سیاست فشار حداکثری کارایی خود را از دست داده، حتی در عرصه دیپلماسی و روابط بین الملل نزدیک به ۳۰۰ کنشگر مختلف بین المللی داریم که لزوما هم در غرب نیستند , علیرغم تمام فشار‌ها در مراسم تحلیف آقای رئیسی حضور یافتند که این موضوع پیام اقتدار ایران را به گوش جهانیان رساند.

یگانه شکیب ادامه داد: ایران در جایگاه مهمی از مسیر تجاری و تبادلات انرژی قرار گرفته است، به خصوص غول‌های عظیم جهان که با ما نزدیکی دارند، یعنی هند و چین به شدت روی ایران حساب می‌کنند و علیرغم فشار‌های غرب در این مدت نه تنها سعی کردند که روابط خود را با ایران حفظ کنند بلکه در این رفت و آمد‌های دیپلماتیک این پیام را رسانند که دوست دارند با ایران رابطه داشته باشند.

سیاست خارجی دولت رئیسی مشروط به رابطه با کشور خاصی نیست

کارشناس مسائل سیاسی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: به نظر می‌رسد که سیاست عدم شرطی کردن اقتصاد در دستور کار قرار دارد، یعنی اینکه اقتصاد مشروط به رابطه با کشور‌ها نیست و توازنی در سیاست خارجی برقرار می‌شود به این معنا که نگاهی چند سویه و چند جانبه به جهان دوخته شود که لزوما نگاه به غرب نیست، بلکه نگاه به آمریکای لاتین، آسیای میانه و آفریقا است.

وی افزود: دولت سیزدهم سکان کشور را در دنیای جدیدی به دست می‌گیرد، در پسا کرونا  با سیستم‌های موازی اقتصاد سروکار داریم و اگر ایران می‌خواهد موفق شود باید توازنی در سیاست خارجی خود برقرار کند و دستگاه دیپلماسی هم از این فعالیت‌های اقتصادی و نگاه چند جانبه استفاده کند؛ رئیس جمهور کشورمان اعلام کرده که اولویت ما همسایه هاست و باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها به طور همزمان استفاده کنیم، قرارداد‌های دوجانبه و چندجانبه واقعیت‌های دنیای نوین هستند، دیگر یک اقتصاد حاکم نیست و دستگاه دیپلماسی هم نوعا به طور خودکار باید به این سو حرکت کند و این جهت گیری‌های اقتصادی را تقویت کند.

 آیین تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور کشور و رئیس دولت سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی، عصر پنجشنبه (۱۴ مرداد) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم بیش از ۱۰۰ میهمان از حدود ۷۳ کشور حضور و پوشش خبری این مراسم را ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی برعهده داشتند. همچنین، آیین تنفیذ رئیس‌جمهور جدید، سه‌شنبه ۱۲ مرداد با حضور رهبر انقلاب برگزار شده بود.