تجهیز هوانیروز ارتش به موشک‌های FIRE & FORGET و هوشمند

 امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین دستاوردهای این یگان عملیاتی گفت:  هوانیروز ارتش یکی از یگان‌های مهم و تحرک پذیر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، یگانی که با توجه به عمق راهبردی و استراتژیک کشورمان یک یگان نظامی با کارآمدی و کارایی بالاست.

وی افزود: این یگان با توجه به ماهیت خود که تجهیزات محور و نیروی انسانی محور است، دو نوع ماموریت و شرح وظایف سازمانی و فراسازمانی دارد که این دو از هم تفکیک شده است و در حال انجام آن هستیم. ماموریت‌های سازمانی ما همان کمک به اقتدار و امنیت کشورمان است و ماموریت‌های فراسازمانی نیز خدمت به سایر بخش‌های کشورمان را شامل شده که با افتخار در خدمت ملت ایران  هستیم.

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: این یگان در ذات خود یک یگان تحرک پذیر است و تجهیزات بالگرد‌های ما طبق تدابیر سلسله مراتب بومی شده است. ما مولفه‌های متفاوتی در هوانیروز داشته ایم که یکی از آن‌ها دستیابی به سامانه‌های دید در شب بود، سامانه‌ای که قبلا در کشورمان وجود نداشت و فقط در برخی کشور‌ها وجود داشت که این سامانه در هوانیروز ارتش بومی شده است. البته نظیر این دستاورد‌ها توسط جوانان حاصل شده که فعل ما می‌توانیم را با خلاقیت صرف کرده اند و این دانش را با خلاقیت خود به دست آورده اند.

وی ادامه داد: سامانه دید در شب باعث شده تا در دل شب و تاریکی مطلق ماموریت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهیم که نمود عینی آن هم در رزمایش‌های متفاوت شبانه ما اجرا شد. این دستاورد در حالی کسب شده که تا پیش از آن بالگرد‌های ما فقط می‌توانستند فاصله طلوع تا غروب آفتاب پرواز کنند. آموزش‌های مربوط به این سامانه هم به خوبی انجام شده و خلبانان جوان ما آموزش‌های خوبی را در این زمینه گذرانده اند.

امیر قربانی اظهار کرد: هوانیروز ارتش در حوزه تسلیحاتی نیز فعالیت‌های خوبی را انجام داده است. ما توانستیم سلاح‌های قدیمی و آنالوگ خود را به فناوری روز ارتقا داده ایم و موشک‌های جدید را در برد‌های متفاوت طراحی کرده و بسازیم. باید به موشک‌های بومی FIRE & FORGET ساخت داخل هم اشاره کنیم که همه این دستاورد‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان، وزارت دفاع، هوانیروز ارتش و سایر بخش‌های کشوری برای اولین بار تولید شده است.

وی ادامه داد: بالگرد‌های هوانیروز ارتش امروز به موشک‌های FIRE & FORGET، هوشمند و نقطه زن مجهز شده اند که بازدارندگی خوبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. در واقع این تجهیزات برای دفاع از ایران اسلامی انجام شده و قصد تعرض به هیچ کشوری را نداریم. کمک به کشور‌های اسلامی نیز طبق دستورالعمل‌های موجود را هم در دستور کار داریم.