توانمندی بالا برای حضور در آبهای بین المللی

به گزارش افکار نیوز ،امیر دریادار ' حبیب الله سیاری' در گفت و گو با ایرنا ،بااشاره به این كه نیروی دریایی ارتش برای حضور در دریاهای آزاد از تجهیزات لازم برخوردار است، خاطرنشان كرد: بدون داشتن توانمندی و تجهیزات لازم و به روز ، نیروی دریایی ارتش نمی تواند سه تا ۱۰ هزار كیلومتر دریانوردی كرده و یا به دریای مدیترانه سفر كند و با موفقیت بازگردد.

وی یادآور شد: نیروی دریایی ارتش امروز تجهیزات پیشرفته ای از جمله ناوشکن هایی را در اختیار دارد که توانایی دریانوردی ۱۰۰ روز و یا بیشتر را دارند و می توانند در برابر امواج تا طول ۱۰ متر مقاومت کند.

امیر دریادار سیاری ادامه داد: با حمایتهایی که از نیروی دریایی ارتش شده و با توجه به نقطه نظر مسوولان کشور به دریا، امروز همه ناوگروهایی که به دریاهای آزاد و بین المللی می روند مجهز به تجهیزات نوین، پیشرفته و به روز هستند.

وی یادآور شد: همزمان موضوع نوسازی یگان های شناور و طراحی و ساخت انواع یگان های مورد نیاز نیروی دریایی ارتش از جمله یگانهای سطحی و زیرسطحی را در دست اجرا داریم که نمونه آن طراحی و ساخت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران ' جماران ' است که توانست با موفقیت نخستین ماموریت بین المللی خود را نیز پشت سر بگذارد.

** یگانهای نوین به نیروی دریایی ارتش افزوده می شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: به دنبال ساخت موفقیت آمیز ناوشکن کاملا بومی جماران، یگانهای شناور بعدی و پیشرفته نیز به ترتیب به یگان های نیروی دریایی ارتش اضافه خواهند شد.

امیر دریادار سیاری تاکید کرد: روند طراحی و ساخت تجهیزات نوین در نیروی دریایی ارتش با همکاری صنایع دفاعی کشور ادامه خواهد یافت و به روز بودن این تجهیزات نیز در سرلوحه کار ما قرار دارد چون وقتی در عرصه بین المللی قرار می گیریم حتما باید تجهیزاتمان نیز به روز باشد.

** آموزش در نیروی دریایی ارتش از اهمیت بالایی برخوردار است

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه بر نقش و اهمیت آموزش های نوین برای تربیت نیروهای مورد نیاز این نیرو تاکید کرد و اظهارداشت: باید آموزشها به گونه ای ارایه شود تا کارکنانی که از مراکز آموزشی جدا می شوند و می خواهند به ماموریت های بلندمدت و بین المللی اعزام شوند این توانمندی را داشته باشند که بتوانند یگان های شناور سطحی و زیرسطحی را در فاصله و مدت زیاد به روز نگه دارند.

** آموزشها در نیروی دریایی ارتش منطبق با استانداردهای جهانی است

امیر دریادار سیاری همچنین با بیان این که آموزشها در نیروی دریایی ارتش منطبق با استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: امروز به آن حد از توانمندی دست یافته ایم که نیروی انسانی مورد نیاز خود را نیز برای حضور در عرصه دریاهای آزاد در داخل تامین می کنیم و در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داریم.

امیر دریادار سیاری گفت: این بدان معنی است که تمامی نیازمندیهای آموزشی و تربیتی را خودمان تامین می کنیم و تامین نیروی انسانی و تجهیزات و به روز کردن این تجهیزات از جمله محورهای در دست اقدام در نیروی دریایی ارتش است.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از زمان اعزام نخستین ناو گروه خود به دریاهای آزاد که با هدف تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی کشورمان انجام شد، حضوری فعال در عرصه بین المللی داشته و این حضور حتی یک روز هم قطع نشده و هم اینک ناوگروه بیستم آماده اعزام به دریاهای آزاد است.

امیر دریادار سیاری در خصوص حضور زیردریایی های این نیرو در ماموریت های بین المللی نیز یادآور شد که حضور زیردریایی در ناوگروه های اعزامی به آبهای آزاد و بین المللی منوط به تصمیمات مقامات ارشد کشور است.

** از توانمندی بالایی در جنگ الکترونیک برخوردار هستیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با تاکید بر این که در زمینه جنگ الکترونیک(جنگال) نیز در یگانهای شناور سطحی، زیرسطحی و پروازی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستیم، گفت: ما این توانمندی را با حضور ناوگروههای خود در آبهای آزاد و بین المللی به خوبی به اثبات رسانده و توانسته ایم از فضای سایبر نیز در ارتقای توانمندیهای نیروی دریایی ارتش بهره ببریم.

امیر دریادار سیاری اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش زمانی که در عرصه بین الملل حاضر می شود باید به روز باشد و در این راستا امروز در زمینه های مختلف از جمله در حوزه های سایبری و تجهیزات مورد نیاز بویژه در زمینه های رادار، سونار و مهمات به روز هستیم.

وی در خصوص پیوستن یگان های جدید به نیروی دریایی ارتش نیز افزود: یگان های جدید شناوری نیز طراحی و در حال ساخت است که در موعد خود به یگان نیروی های دریایی ارتش الحاق می شود ضمن این که خط تولید سایر تجهیزات دریایی مورد نیاز این نیرو نیز در حال فعالیت است.

** فرمانده معظم کل قوا بسیار آینده نگر هستند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که فرمانده معظم کل قوا بسیار آینده نگر هستند، تصریح کرد: معظم له به مسایل و مواردی تکیه و آنها را هدایت می کنند که ممکن است در آینده برای ما مشکل ایجاد شود که از جمله می توان به موضوع قطعه سازی در این نیرو اشاره کرد.

امیر دریادار سیاری افزود: فرمانده معظم کل قوا همیشه عنوان می کنند که مثلا شما که ناوشکن ساخته اید به فکر ساخت قطعات مورد نیاز آن هم باشید، چون ساخت بهترین راه تامین قطعات مورد نیاز یگانهای شناور سطحی و زیرسطحی است.

* ایران توانایی ساخت قطعات با تکنولوژی بالا را دارد

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به توانمندیهای متخصصان نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشورمان اظهارداشت: امروز ما از توانمندی بالایی در ساخت قطعات مورد نیاز در نیروی دریایی ارتش برخوردار هستیم.

امیر دریادار سیاری تاکید کرد: امروز همه قطعات در کشور قابل ساخت است و متخصصان متعهد نیروی دریایی ارتش وصنایع دفاعی کشورمان هم در این زمینه فعالیت می کنند.

وی با تاكید بر این كه نیروی دریایی ارتش، دارای سطح فناوری بالا است ،خاطرنشان كرد: سطح فناوریهای موجود در زیردریایی نیز از بالاترین فناوریها برخوردار است كه قطعات مورد نیاز آن در داخل كشور تامین می شود.