طرح "صیانت از فضای مجازی" تغییر نام داد

 « مجید انصاری »  با اشاره به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس گفت: فضایی که درباره این طرح ایجاد شده به دو موضوع سابقه و موارد مطرح شده در این طرح که قبلا تحت عنوان صیانت بود، برمی‌گردد.

وی یادآورشد: عنوان طرح از «صیانت» به « حمایت از حقوق کاربران » تغییر کرده که این دو واژه از نظر مفهومی تفاوت زیادی دارند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تغییرات اساسی در این طرح ایجاد شده است، گفت: ممکن است بسیاری از پیشنهادهای طرح اولیه در بررسی‌های کمسیون مشترک، از سوی کارشناسان این حوزه و نمایندگان بازبینی و حتی حذف شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم خاطرنشان کرد: پیشنهادهای مندرج در این طرح به منزله قانون نیست و این طرح پس از بررسی در جلسات مختلف از سوی اعضای کمیسیون مشترک و اعلام نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.

انصاری با بیان اینکه این طرح به دنبال نظام‌مند کردن و قانونی کردن فضای مجازی است، گفت: اگر چه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی از سوی شورای عالی فضای مجازی در این زمینه وجود دارد، اما این دستورالعمل‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است.نظام‌مند کردن دستورالعمل‌ها و پوشاندن لباس قانون به آنها باعث می‌شود در جایگاه برتر قرار بگیرند و دستگاه‌های ذی ربط خود را ملزم به اجرایی کردن این بخش‌نامه و آیین‌نامه‌ها بدانند.

طرح "صیانت از فضای مجازی" تغییر نام داد

 سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآورشد: برخی بر این باورند که این طرح به محدود سازی فضایی کسب و کارمنجر می شود در حالی که اتفاقا در این طرح تلاش شده که این فضا اهمیت بیشتری پیدا کند و حتی ظرفیت اشتغال بیشتری فراهم کند.

نماینده مردم ممسنی و رستم با بیان اینکه در پاره‌ای از مواقع ممکن است حقوق کاربران یا حقوق کسانی که در فضای مجازی به کسب و کار مشغول اند مورد تضییع قرار گیرد، گفت: قانونگذار در طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در پی حمایت از حقوق کاربران و کسانی است که در این فضا به کسب و کار مشغول هستند. این طرح تکالیفی را برای پلتفرم‌هایی که در این فضا فعال هستند مشخص می‌کند و ‌اینگونه نیست که سهم ایجاد کنندگان و کار آفرینان نادیده گرفته شود.

انصاری با بیان اینکه نگاه طرح حمایت به فضای مجازی مثبت است، گفت: باید منتظر بررسی و تصمیم کمیسیون مشترک در مورد این طرح باشیم، نخبگان، صاحب نظران، منتقدین و حتی مخالفین این طرح که احساس می‌کنند جاهایی از این طرح در تعارض با حقوق کاربران است و یا محدودیتی ایجاد خواهد کرد و چنین برداشتی را از این طرح دارند فرصت خوبی است تا در کمیسیون مشترک حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند.

نماینده مردم ممسنی و رستم با اشاره به فرصت ایجاد شده برای منتقدان طرح در کمیسیون مشترک اظهار کرد: بر خلاف صحن که غیر از نمایندگان و نماینده دولت کسی نمی‌تواند در صحن حضور پیدا کند، در کمیسیون‌ها فرصت  خوبی برای صاحب نظران، کارشناسان، نخبگان و منتقدین فراهم شده که استدلال‌های خود را بیان کنند چه بسا این نوع حضور و نظرات منطقی منتقدین به اصلاح یا حتی حذف یک ماده از طرح منجر شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قوانین تصویب شده کمیسیون مشترک آزمایشی است، گفت: قوانین مصوب در صحن دائمی هستند، در حالی که مصوبات کمیسیون مشترک برای مدت زمان‌ آزمایشی تصویب می‌شوند و مانند سایر مصوبات مجلس، نیازمند تایید شورای نگهبان هم هستند.

نماینده مردم رستم و ممسنی اظهار داشت: وقتی مصوبات در صحن بررسی می شود زمان و وقت کافی برای بررسی موارد ریز کارشناسی وجود ندارد در حالی که در کمیسیون مشترک موضوعات با فرصت و فراغ بال بررسی می‌شود.

انصاری گفت: در صحن علنی نمی‌توان به اندازه کافی از نظرات صاحبنظران استفاده کرد در حالی که در کمیسیون مشترک فرصت بررسی دیدگاه‌های مختلف وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: یکی از معایب بررسی طرح در کمیسیون مشترک این است که همه نمایندگان نمی‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند و از سوی دیگر افزایش مدت زمان و استفاده از ظرفیت نخبگان در کمیسیون مشترک  یک حُسن محسوب می‌شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم گفت: این طرح بعد از بررسی در کمیسیون و رای شورای نگهبان به صورت قانون آزمایشی اجرا می‌شود و با اجرایی شدن می‌توان اصلاحاتی بر روی این طرح انجام داد و حتی ممکن است با توجه به نگاه مجلس به قانون دائمی هم تبدیل نشود.