به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، دكتر حميد فاضلي روز چهارشنبه، در حاشيه رونمايي از اولين سامانه ستارهياب ملي ايران (نصير۱) كه در دانشكده هوا فضاي دانشگاه خواجهنصيرالدين طوسي برگزار شد، در جمع خبرنگاران، درباره زمان پرتاب ماهوارهي ملي فجر كه چهارمين ماهواره بومي ايران بوده و توسط شركت صاايران طراحي و ساخته شده است، گفت: اين ماهواره در حال تكميل شدن است كه در آيندهاي نزديك به فضا پرتاب ميشود.

وی در خصوص علت تاخیر پرتاب ماهواره فجر که پیش از این، اوایل خرداد به عنوان زمان پرتاب آن اعلام شده بود، گفت: معمولا فعالیت‌های فضایی دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند؛ پرتاب نخستین فضاپیمای خصوصی جهان(دراگون ناسا) که پس از اعلام زمان معین شده، در سکوی پرتاب، دچار مشکل شد و پرتاب آن به تاخیر افتاد، نمونه‌ای از همین پیچیدگی‌های فعالیتهای فضایی است. بنابراین مشابه این مسائل هم برای سامانه‌های فضایی ایران رخ دهد که مطمئنا دانشمندان ایرانی آن را برطرف کرده و در آینده نزدیک این ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد.

رییس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص زمان پرتاب کاوشگر ۵ گفت: پیش‌بینی ما این است که این کاوشگر ساخت محققان ایرانی به همراه موجود زنده در تیر ماه امسال به فضا پرتاب شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ماهواره‌ی دانشگاه صنعتی شریف گفت: این ماهواره دارای دستاورد بسیار خوب در سامانه‌ی تصویربرداری است و می‌تواند تصاویری با دقت بالا از فضا تهیه کند که در زمان مناسب به فضا پرتاب خواهد شد.

رییس سازمان فضایی ایران همچنین با اشاره به نمونه مهندسی‌ساز سامانه‌ی ستاره‌یاب ملی ایران(نصیر ۱) که به همت دانشمندان فضایی دانشکده‌ هوافضای دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی ارائه شده است، گفت: سامانه‌ی ستاره‌یاب نصیر ۱، یکی از حسگرهای بسیار ارزشمند فضایی است که معمولا بر روی ماهواره‌ها جهت تعیین وضعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: این نوع حسگر در کشورهای پیشرفته طراحی و ساخته می‌شود که ایران نیز به دلیل مسائل تحریم در دسترسی به این سامانه دچار مشکل بود اما با حمایت ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت دانشمندان فضایی دانشکده فضایی دانشگاه خواجه نصیر نمونه‌ی مهندسی سامانه‌ی ستاره‌یاب ملی ایران طراحی و ساخته شد.

به گفته فاضلی تمامی قطعات سامانه‌ی ستاره‌یاب ملی ایران توسط دانشمندان فضایی دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شده است. که می‌توان آن را نمونه‌ی واقعی تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانست.

رییس سازمان فضایی ایران در خصوص کاربردهای سامانه‌ی ستاره‌یاب ملی ایران گفت: تعیین موقعیت دقیق و وضعیت صحیح ماهواره در هنگام حرکت در مدار توسط این سامانه به راحتی امکان‌پذیر است. همچنین این سامانه کمک می‌کند که ماهواره بتواند از نقطه مورد نظر به راحتی تصویربرداری کرده و آن را به پایگاه زمینی ارسال کند. بنابراین با این سامانه می‌توان با دقت بسیار بالا، وضعیت ماهواره را شناسایی کرد و ماهواره هم به راحتی تصویربرداری کند.

فاضلی، خاطرنشان کرد: کشورهای معدودی توانایی طراحی و ساخت ماهواره را دارند که تعداد آنها به ۴۰ کشور می‌رسد اما تعداد انگشت‌شماری از این کشورها می‌توانند این حسگر فضایی را بسازند.

رییس سازمان فضایی با اظهار امیدواری نسبت به ساخت نمونه‌ی فضایی سامانه‌ ستاره‌یاب نصیر ۱ در آینده‌ای نزدیک، افزود: قرار است نمونه‌ی فضایی سامانه‌ی ستاره‌یاب ایران بر روی یکی از کاوشگرهای ایرانی مورد آزمایش قرار گیرد.

رییس سازمان فضایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر دستیابی ایران به سامانه‌ ستاره‌یاب در تصویربرداری دقیق ماهواره‌های ایرانی گفت: اکنون مشکلی در تصویربرداری ماهواره‌ها نداریم. البته فعالیت ماهواره‌های ایرانی در تصویربرداری، در مراحل مقدماتی است و به نوعی ایران در حال شکستن سدهاست و نباید توقع داشت تصاویری که ماهواره‌های بسیار پیشرفته دنیا و با دقت بسیار بالا می‌گیرند، ایران نیز بتواند چنین تصاویری دریافت کند.

وی ضمن دعوت خبرنگاران برای بازدید از مرکز فضایی البرز و دیدن تصاویر ارسالی ماهواره نوید از فضا به پایگاه‌های زمینی، گفت: این تصاویر برای انجام کارهای تحقیقاتی دانشگاهی بسیار ارزشمند هستند.

بر اساس این گزارش، سامانه‌ی ستاره‌یاب نصیر ۱ به عنوان یکی از دقیق‌ترین ابزارآلات ناوبری با اطلاعات ستارگان در فضای لایتناهی اقدام به تعیین وضعیت ماهواره می‌کند.

اين سامانه قادر است تا با تصويربرداري از ستارگان آسمان و تطبيق اطلاعات آنها با حافظه پردازشگر خود وضعيت ماهوارهها را با دقت بالايي محاسبه كند.