ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به آغاز دوباره مذاکرات ایران با طرف های غربی  اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده و معتقد است که به اندازه‌ی کافی استدلال و منطق لازم برای دفاع از حقوق خودش را دارد، بنابراین الان هم این آمادگی را دارد تا در زمینه هسته‌ای مذاکرات را انجام بدهد.

وی ادامه داد: طی این مدت هم این کشورهای غربی بودند که به تعهداتی که در چارچوب برجام داشتند وفادار نبودند، جمهوری در قبال تعهداتش متعهد بوده و هست و این آمریکا بود که سه سال پیش به‌صورت یک‌جانبه با پشت‌پا زدن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از برجام خارج شد و ایران باقی ماند، مضافاً براینکه کشورهای اروپایی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان هم با وجود تعهدی که به تهران دادند مبنی براینکه به یازده تعهد خود وفادار خواهند بود متأسفانه پای‌بند نبودند، لذا جمهوری اسلامی در این مقطع هم با توجه به این‌که کشورهای غربی گفته‌اند آمادگی عمل به وعده‌ها ی خود را دارند اعلام آمادگی کرد.

ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: علت این‌که دو سه ماه تاخیر در قضیه آغاز مذاکرات به وجود آمد این بود که دولت دوازدهم کارش تمام شد و دولت سیزدهم روی کار آمد و تیم مذاکره‌کننده طبعاً تغییر پیدا کرد، بنابراین جمهوری اسلامی ایران تیم جدید نیاز داشت تا یک‌بار مجدداً پرونده مذاکرات را بازخوانی کند و ببیند که چه رویدادهایی اتفاق افتاده و در جریان ریز پرونده قرار بگیرد و بعد وارد مذاکره بشود. دقیقاً مثل این کار را آمریکا هم بعد از روی کار آمدن جو بایدن انجام داد، تیمی که در دولت جو بایدن فعالیت می کند همان تیمی است که پیش ‌از دوران باراک اوباما در شکل‌گیری برجام نقش اساسی داشتند و در زمره مذاکره‌کننده‌های اصلی بودند مثل وندی شرمن و مثل جان‌کری؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی بر طبق این چارچوب آمادگی دارد تا مذاکرات را از سر بگیرد و از حقوق جمهوری اسلامی دفاع کند و این هیچ‌گونه تناقض و تعارضی با قانون صیانت از حقوق هسته‌ای مردم ایران ندارد.

عابدینی با اشاره به رویکرد کشورمان در رابطه با مذاکرات ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که در این زمینه قانون اساسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است. یک سیاست خارجی پویا بالنده و متوازن مبتنی بر مصلحت با کرامت جمهوری اسلامی ایران، بنابراین این کاملاً روشن است که ما در دوره جدید مذاکرات حتما دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم، باید دنبال این مسئله باشیم که مذاکرات منجر به نتیجه بشود، یعنی ثمربخش باشد که و طبعاً اگر مذاکرات هیچ منفعتی برای ملت نداشته باشد می شود وقت‌کشی و درواقع معطل کردن نیروهای دیپلمات بنابراین به‌نظر می‌رسد که بارها هم سران دیپلماسی خارجی و هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که این مذاکرات باید منجر به این نتیجه بشود و در این چهارچوب روند ادامه خواهد یافت.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای شرکت در مذاکرات نیز افزود: اعلام حضور آمریکا نباید در لفظ باشد، باید در عمل کار خودشان را باید انجام بدهند. اولاً آمریکا خودش خارج شده بنابراین با آمدن در داخل کار کاری صورت نمی‌گیرد باید در چارچوب تعهداتی که در قالب برجام بر عهده‌اش هست تمام تحریم‌ها را بردارد و جمهوری اسلامی راستی‌آزمایی کند و آمریکا در زمان دیگری اقدام سه‌ساله پیش خود را تکرار نکند، این شرایطی است که کاملاً منطقی و منطبق بر قانون و روابط بین‌الملل است. نکته دوم این که آمریکا هیچ‌یک از تحریم‌ها را برنداشته و تحریم‌های جدیدی را هم علیه ایران اعمال کرده، بنابراین این یک مسئله منطقی است که جمهوری اسلامی بتواند راستی‌آزمایی کند.

عابدینی اظهار کرد: از طرف ما مانعی وجود ندارد، موانع از سمت آمریکایی‌هاست که بدعهدی وجود دارد. برخی در روابط بین‌الملل می‌گویند که مذاکره با آمریکا مثل شطرنج  بازی با گوریل است. متأسفانه به‌نظر می‌رسد این حرف واقعی است و درست و این آمریکاست که باید اثبات کند که این حرف واقعی نیست.

وی با اشاره به سفر معاون سیاسی وزارت خارجه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به روسیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه دو کشوری هستند که در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند، با توجه به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی، ایران و روسیه همکاری‌هایی می‌کنند، همکاری‌هایی که پیش تر هم وجود داشته فقط این روزها یک مقدار تقویت  شده است. روابط بین دو کشور در حال رسیدن به روابطی مستحکم و راهبردی است. این یک امر کاملاً طبیعی و بدیهی است که در موضوعات منطقه‌ای ، حوزه قفقاز و حوزه دریایی خلیج‌فارس و موضوعات مربوط به شانگهای و خرید فروش کالا و مسائل مختلف ایران و روسیه همکاری کنند.

عابدینی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که مذاکرات وین آخرین مذاکره در مورد برجام باشد؟ گفت: هنوز مشخص نیست که این مذاکره مذاکره آخر هست یا نه. باب مذاکره راجع‌به موضوعات مختلف همیشه بین کشورها باز بوده و هست و موضوعات متنوعی وجود دارد، اما در مورد برجام موضوع کاملاً روشن این است که باید آمریکایی‌ها به تعهداتی که دارند وفادار باشند.