امام خمینی(ره) واژه مستضعف را از مهجوریت خارج و تبدیل به گفتمان کرد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام با اشاره به آیاتی از سوره شعراء گفت: رَبِّ هَبْ لی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ وَ اجْعَلْ لی‏ لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرینَ دعای حضرت ابراهیم است، که حضرت لسان صدق در میان آیندگان را از خداوند طلب میکنند.

وی افزود: برخی در بیان تفسیر این آیه معتقدند، حضرت ابراهیم خواستار جاودانگی نام نیک خود در میان آیندگان است و برخی دیگر معتقدند صدق یعنی آنچه به عنوان یکی از پیامبران خداوند مأمور شده است، نام من را در میان نسل‌های آینده جاودان کن.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه در هرکدام از نسل‌ها کسانی همراه و همدوش پیامبر الهی بودند گفت: همه ما حضرت علی(ع) را به عنوان یکی از مصادیق این آیه الهی به خاطر داریم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی علی(ع) از حکومت یاد می‌کند، می‌گویند او می‌دانست که من امیر مؤمنان و من سزاوار خلیفه پیامبر هستم، زیرا من منشأ همه خیرها و سزاواری‌ها هستم.

وی افزود: وقتی به زندگی علی(ع) نگاه می‌کنیم می‌بینیم که به چه صورت شایسته آن است که خلیفه پیامبر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به زندگی حضرت امام راحل اشاره کرد و گفت: در زندگی امام بزرگوار خودمان نیز می‌بینیم که امام مصداق آیه «رَبِّ هَبْ لی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ» است. اما بی‌شک این دعای حضرت ابراهیم گویی برای همه مردم است و یکی از مصادیق آن امام بزرگوار است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تفکر امام را برای سال‌ها و نسل‌های دیگر راهگشا دانست و تصریح کرد: خداوند به حضرت امام(ره) ملک، حکمت و حکومت داد و نام او را در میان آیندگان جاودان کرد و آنچه امام(ره) بود در نسل‌های آینده ماند.

وی با بیان اینکه آیه «رَبِّ هَبْ لی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ» مصداق کامل حضرت علی(ع) است اضافه کرد: در روزگار ما امام(ره) مصداق آشکار این آیه می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی حکومت و ملحق شدن به صالحان را دو حکم آیه ۸۳ سوره شعراء دانست و تصریح کرد: در درس سیاسی امام شاهد بودیم که چطور حضرت امام خط بطلان بر اندیشه‌های ماتریالیستی کشیدند و مشخص بود که چطور در آن زمان این دو حکم در حضرت امام درخشید.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به آیه دیگری از قرآن که عزت و جلال هرکس دست خداوند است تأکید کرد: همه ما شاهد هستیم که امام بزرگوار ما چطور عزیز بود، ماند و خواهد بود. از این رو امام بزرگوار مصداق دعای حضرت ابراهیم است.

وی با اشاره به آنکه " حکم از آن صالحان " در کلام امیرالمؤمنین و حضرت امام مشترک دانست و گفت: ابتدای این انقلاب واژه مستضعف که بسیار هم مهجور بود در گفتمان امام قرار داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدخمینی در ادامه اضافه کرد: مستضعف در جامعه اسلامی یعنی کسی که باید دست او را بگیرند و او را بلند کنند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه استضعاف فقط یک واژه در حوزه اقتصادی نیست تصریح کرد: ممکن است در یک جامعه مستضعف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... داشته باشیم که باید رنگ و بوی استضعاف در جامعه ما از همه ابعاد از بین برود.