ملت باید با عوامل رکود و ایستایی مقابله کند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبري در جمع با شكوه شركتكنندگان در مراسم سالروز ارتحال امام خميني (ره) اظهار كردند: اين روز بهانهاي شد تا بار ديگر گرد هم جمع شويم و براي تجديد عهد و بيعت با امام (ره) بزرگوار، سيره و درسهاي امام را كه درسهاي انقلاب است براي روشن كردن راه آينده و تصحيح مسيرمان بازخواني كنيم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ۱۳ رجب سالروز ولادت امیرمومنان علی(ع) افزودند: امیرمومنان(ع) پدر امت بودند و مردم ما روز ۱۳ رجب را روز پدر نامیدند. امام بزرگوار ما در حق این ملت و کشور پدری کردند. پدر امت یعنی مظهر مهربانی و رحمت، اقتدار، صلابت و شخصیت، استحکام شخصیت پدرانه در کنار محبت و مهربانی پدرانه.

ایشان با بیان اینکه امام خمینی(ره) علاوه بر اینها پدر جنبش بیداری اسلامی امروز در دنیای اسلام است، تصریح کردند: یکی از خطوط اصلی در سیره و منش امام(ره) که امروز درباره آن قدری بحثمی‌کنیم، دمیدن روح عزت ملی در کالبد کشور است.

مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: بحثدرباره این حرکت عظیم امام(ره) که عزت ملی را در کشور و ملت ما زنده کرد، یک بحثمتکی به واقعیات جامعه است. عزت به معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا جامعه است که او را در مقابله با دشمن و موانع، دارای اقتدار می‌کند و در چالش‌ها او را غلبه می‌بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بحثقرآنی در ارتباط با عزت اظهار کردند: در منطق دنیا عزت واقعی و کامل متعلق به خداوند و متعلق به هر کسی است که در جبهه خدایی قرار می‌گیرد و در مصاف بین حق و باطل و جبهه خدا و شیطان، عزت متعلق به کسانی است که در جبهه خدایی قرار می‌گیرند؛ اگر چه منافقان و کافردلان آن را درک نمی‌کنند که مرکز عزت واقعی کجاست.

ایشان تاکید کردند: در منطق قرآن عزت را باید از خداوند طلب کرد که مثل حصار محکم عمل می‌کند و نفوذ، محاصره و نابود کردن آن برای دشمنان دشوار می‌شود و هرچه این عزت را در لایه‌های عمیق‌تر وجود فرد و جامعه مشاهده کنیم، تاثیرات این نفوذ‌ناپذیری بیشتر می‌شود و کار به جایی می‌رسد که همچنان که از نفوذ دشمن سیاسی، اقتصادی محفوظ می‌ماند از نفوذ دشمن بزرگ یعنی شیطان نیز محفوظ می‌ماند و کسانی که این حصار را ندارند در مقابل دشمن و شیطان نفوذ‌پذیر و شکست‌پذیر هستند.

مقام معظم رهبری افزودند: اگر عزت نفس در درون لایه‌های عمیق وجود انسان و جامعه نفوذ کرد، آن وقت شیاطین، هواهای نفسانی، شهوت و غضب در انسان اثر نمی‌گذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه ما امام(ره) را این گونه شناختیم افزودند: امام(ره) در طول حیات خود چه در حوزه علم و تدریس و چه در دوران مبارزه دشوار و چه در حوزه مدیریت و حاکمیت در همه اینها مصداق و توکل عزیز الرحیم بودند و به این خاطر کارهای بزرگی که گفته می‌شد انجام شدنی نیست با طلوع امام، شدنی شد و همه سدها که گفته می شد شکستنی نیست با حضور امام شکستنی شد.

ایشان تصریح کردند: امام(ره) علاوه بر اینکه خود مظهر عزت نفس و اقتدار معنوی بود، روح عزت را در ملت هم زنده کرد و این کار بزرگ امام(ره) بود. ملت ما با احساس عزتی که از درس‌های امام و انقلاب آموخت توانست خود را کشف کند و چنین شد که ما در این چند دهه بسیاری از تحقق وعده‌های الهی را با چشم خود دیدیم؛ غلبه مستضعفین بر مستکبرین، بی‌بنیادی قصرهای به ظاهر باشکوه مستکبران و بسیاری از اتفاقات دیگر.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر مساله عزت ملی خاطرنشان کردند: امروز یاد امام از همیشه زنده‌تر و میراثبزرگ امام جلوی چشم همگان است. ما در تاریخمان دوران های متفاوتی را گذرانده‌ایم. هم عزت داشته‌ایم و هم ذلت اما در این دوران طولانی ۲۰۰ ساله منتهی به انقلاب یک دوران سخت تاریک ذلت را گذراندیم که باید در تاریخ تعمق کرد و درس گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نشانه‌های این ذلت در طول ۲۰۰ سال گذشته اشاره کردند و یادآور شدند: ما در تمام این دوران در حوزه سیاست یک ملت منزوی بودیم و در فعل و انفعالات منطقه و جهان هیچ تاثیری نداشتیم. در حوزه اقتصاد وضع ما روز به روز به طرف انحطاط بیشتر حرکت می‌کرد و در حوزه علم و فناوری به کلی عقب‌مانده بودیم و هیچ دستاورد علمی‌ای که قابل عرضه باشد، نداشتیم. در سیاست داخلی خود دستخوش سیاست‌های بیگانگان بودیم، استعمارگران بر حکومت‌های ما اثر می‌گذاشتند و دولت‌ها و حکومت‌های ما هیچ عکس‌العمل شایسته انسانی و افتخارآمیز از خود نشان نمی‌دادند و در حفظ حاکمیت ضعف خجالت‌آوری را در این دوران مشاهده کردیم.

مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، با اشاره به دوران ۲۰۰ ساله ذلت‌بار پیش از انقلاب یادآور شدند: انقلاب اسلامی ایران ورق را برگرداند و امام خمینی(ره) رهبر، ‌ زمامدار و پیشوای این انقلاب بودند و بر این کار گماشته شدند که روح عزت ملی را احیا کنند و فرهنگ " ما می‌توانیم " را که فرهنگی قرآنی است به دهان مردم انداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه اظهارات خود اظهار کردند: با ورود ملت ایران به صحنه، رحمت الهی شامل حال این ملت شد و حرکت بی‌وقفه آغاز شد که این حرکت به سمت عزت روبه‌جلو، ‌ عزت‌آفرین گاهی کند و گاهی تند اما بدون وقفه بود.

ایشان افزودند: وقتی در ادبیات انقلابی امام خمینی(ره) نگاه می‌کنیم، تکیه اصلی بر احیای روح عزت و استحکام ساخت درونی ملت است که این یک کار مقطعی نیست بلکه کار مستمر است که ملت باید با عوامل رکود و ایستایی مقابله کند. عواملی وجود دارد که انسان پیشرو را متوقف می‌کند که برخی در درون خود انسان و برخی براساس تهدیدات دشمن است و اگر بخواهیم دچار رکود ذلت و عقب‌گرد نشویم باید حرکت متوقف نشود که در اینجا با مفهومی به نام پیشرفت روبرو می‌شویم و باید دائما پیشرفت کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: این عزت ملی، استحکام درونی و ساخت مستحکم بایستی در حال جلو رفتن باشد و ما را به پیشرفت برساند. این دهه به نام پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است زیرا عدالت در دل پیشرفت است و پیشرفت تنها در مظاهر مادی نبوده بلکه در همه ابعاد وجودی است. ما باید در این جاده پیش برویم و هرگونه توقف ما را به عقب‌گرد می‌رساند.

در این قسمت از بیانات مقام معظم رهبری، مردم با سردادن تکبیر، ‌ حمایت خود را اعلام کردند.

مقام معظم رهبری با بیان اینکه " ملتی که از حقیقت عزت برخوردار شده و در جاده پیشرفت قرار گرفته است، اگر این نعمت را کفران کند در این صورت دنیا دوباره دوزخ شده و زندگی تلخ می‌شود و دوباره همان سختی و سیاهی دوران ذلت بر سر ملت‌ها می‌آید "، به نمونه‌های پیشرفت ملت ایران اشاره کردند و افزودند: یکی از نمونه‌های پیشرفت ایران، غلبه بر همه چالش‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی در طول این ۳۳ سال است. هدف دشمن از بین بردن موجودیت نظام بود که ملت ایران بر این چالش‌ها پیروز شد. در این میدان که یک روز دنیا در دست شرق و یک روز در دست غرب بود، ملت ایران توانست بر شرق و غرب پیروز شود و امروز که بر حسب ظاهر دنیا در دست غرب گمراه است، ملت ایران توانسته است بر این غرب گمراه پیروز شود.

ایشان در ادامه بیانات خود خاطرنشان کردند: نمونه دیگر پیشرفت ملت ایران این است که ما امروز از لحاظ قدرت سیاسی، تاثیرگذاری بر تحولات دنیا، حضور در فعل و انفعلات منطقه و حتی مناطق دیگر جهان از اول انقلاب به مراتب قوی‌تر هستیم و شواهد بسیاری در این زمینه وجود دارد. در همین راستا یکی از روسای جعلی رژیم صهیونیستی که دشمن درجه یک ملت ایران است اعتراف می‌کند که یک نیروی قدرتمندی وجود دارد که خلاف جهت هدفهای ما پیش می‌رود و ایران، رهبری این جهت را در پیش گرفته است. همچنین این سیاستمدار درمانده و حیرت‌زده اعتراف می‌کند که امروز پشت مرزهای ما خمینی خیمه زده است.

پس از این بخش از بیانات مقام معظم رهبری، مردم شعار " مرگ بر آمریکا " و " مرگ بر اسرائیل " سر دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: امروز ملت ایران توانسته با حضور، عزت و صلابت خود بر روی حوادثمهم جهان و منطقه‌ای تاثیرات ژرفی را بگذارد. همچنین از نمونه‌های دیگر پیشرفت ایران می‌توان به حجم خدمات عمرانی، آبادانی در این کشور پهناور اشاره کرد. در همه گوشه و کنار این کشور می‌توان خدمات عمرانی و سازندگی را به معنای وسیع کلمه مشاهده کرد که سال به سال این خدمات رو به افزایش است. از جمله شاخص‌‌های پیشرفت می‌توان به این نکته اشاره کرد که پیچیده‌‌ترین طرح‌‌ها، صنایع، سازه‌های مهندسی، کارخانه‌های فولاد و کارخانه‌های بزرگ تماما توسط متخصصان ایرانی و جوانان ساخته شده انقلاب انجام می‌شود. ما امروز در بسیاری از کارهای مهم در کشور هیچ احتیاجی به متخصصان خارجی نداریم.

مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود، به شتاب علمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شاخص‌‌های دیگر پیشرفت ملت ایران اشاره کردند و یادآور شدند: براساس گزارش‌های مراکز رسمی علمی دنیا، رشد علمی کشور ایران ۱۱ برابر رشد متوسط دنیا است و در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است و رتبه علمی ایران در برخی از حوزه‌ها مانند هسته‌یی، نانو، هوافضا و زیست‌فناوری بسیار درخشان است که در دنیا به شکل معدودی وجود دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کردند: این تحریم‌های انجام گرفته بزرگترین کمک را به ما کرده است. یکی از مظاهر پیشرفت، مظاهر مردم‌سالاری اسلامی است که باید به این رابطه توجه کرد که نمهونه آن، انتخابات شورانگیز کشور مانند ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف و انتخابات مجلس است. در طول این ۳۳ سال ۹ دوره مجلس شورای اسلامی بدون یک روز تاخیر، بدون هیچ حادثه اقتصادی و سیاسی در روز هفتم خرداد آغاز شده و این چیز کوچکی نیست.

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه " کشور ما در حال پیشرفت در همه ابعاد در زیر پرچم اسلام و در سایه دعوت الهی این مرد بزرگ و انسان والا(امام خمینی) است "، تصریح کردند: این مرد بزرگ و جانشین به حق پیامبران و اولیاء الهی راه را در مقابل ملت ما باز کردند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در محافل سیاسی و رسانه‌ای دنیا از خطر ایران هسته‌ای دم می‌زنند اما من می‌گویم اینها دروغ می‌گویند و فریب‌گری می‌کنند. آنچه که آنها از آن می‌ترسند و باید بترسند، ‌ ایران هسته‌ای نیست، ایران اسلامی است. ایران اسلامی است که در ارکان قدرت استکباری زلزله انداخته و اثبات کرده بدون تکیه بر آمریکا و قدرت‌های مدعی دنیا یک ملت می‌تواند به پیشرفت واقعی دست یابد و این درس بزرگی است و آنها از این درس می‌ترسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مردم اظهار کردند: حال که ما رکورد زدیم و پیشرفت کردیم، اگر دلمان را به آنچه که تاکنون به دست آوردیم خوش کنیم، شکست خواهیم خورد و اگر توقف کنیم به عقب پرتاب خواهیم شد و اگر دچار غرور و خودشگفتی شویم به زمین خواهیم خورد.

ایشان همچنین خطاب به مسئولان کشور تاکید کردند: اگر ما مسئولان کشور دچار خود محوری، ‌ تکبر و خودشگفتی شویم، تو دهنی خواهیم خورد؛ سنت الهی این است. در پی کسب محبوبیت نباشیم، دنبال تمتعات دنیوی نباشیم، دنبال پرداختن به اشرافی‌گری و تجملات نباشیم. ما مسئولان خودمان را حفظ کنیم؛ همچنان که این مرد بزرگ خود را حفظ کرد.

مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه " در راه پیشرفت توقف ممنوع است "، تاکید کردند: خودشگفتی، غفلت، ‌ اشرافی‌گری‌ و لذت‌جویی‌، به فکر جمع کردن زخارف دنیا افتادن، برای مسئولان ممنوع است و با این ممنوعیت‌ها است که می‌توانیم به قله برسیم.

ایشان ادامه دادند: ما در دامنه حرکت می‌کنیم و هنوز به قله نرسیدیم و فاصله داریم. آن روز که ملت ایران به قله برسد، دشمنی‌ها تمام خواهد شد و معارضه‌های خباثت‌آلود به پایان خواهد رسید. ما با آن روز فاصله داریم و حرکت را باید بی‌وقفه ادامه دهیم.

رهبر معظم انقلاب خاطب به مردم، ‌ جوانان‌، دانشجویان، ‌ علما و کسانی که توانایی سخن گفتن و تاثیرگذاری با مردم دارند تصریح کردند: ما بایستی این حرکت به سمت پیشرفت را بی‌وقفه ادامه دهیم. هم در زمینه سیاست هم در زمینه علم و فناوری و هم به خصوص در زمینه اخلاق و معنویت خود را اصلاح و تهذیب کنیم، عیوب‌مان را بشناسیم در صدد رفع آن برآییم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اگر این کار بکنیم، موانعی که دشمنان ما بر سر راه ایجاد می‌کنند اثر نخواهد گذاشت و تحریم اثری ندارد و نمی‌تواند ملت ایران را از حرکت به جلو بازبدارد. تنها اثری که این تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه بر روی ملت ایران می‌گذارد این است که نفرت و دشمنی از غرب در دل ما عمیق‌تر می‌شود.

ایشان با تاکید مجدد بر بحثعزت ملی و با بیان اینکه " این جنبش‌های منطقه همه مرتبط با عزت ملی است "، خاطرنشان کردند: انگیزه همه اینها بازگشت به عزت ملی، عدالت اجتماعی و آزادی در سایه اسلام است. اینکه می‌گوییم بیداری اسلامی، این حرف پایدار و ریشه‌دار است. ماهیت جنبش‌ها این است.

رهبر معظم انقلاب یادآور شدند: غربی‌ها و حکومت‌های وابسته به غرب در این منطقه می‌خواهند صورت مساله را عوض کنند و به گونه دیگر القاء کنند به افکار عمومی البته این فایده‌ای ندارد. شخصیت‌های موثر و مردم باید مراقب باشند دور نخورند. کار بزرگی انجام دادند فضای سیاسی اجتماعی منطقه به طور اساسی تغییر کرده است.

ایشان تصریح کردند: در همین قدم اول فضای سیاسی منطقه تغییر پیدا کرده است. حال که مردم غلبه پیدا کرده‌اند دیکتاتورترین و مستبدترین و ذلیل‌ترین آن قدرت‌ها در مقابل غربی‌ها دم از حقوق مردم و مردم‌سالاری می‌زنند. این معنایش آن است که مردم سالاری امروز آنچنان به سکه رایجی در منطقه تبدیل شده است که حتی آنهایی که حاضر نبودند اسم مردم و حقوق مردم به گوش کسی برسد، امروز مجبور هستند برای جلب افکار عمومی دم از مردم سالاری و حقوق مردم بزنند.

مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت کشور مصر و تحولات این کشور افزودند: مصر کشور بزرگی است و دارای ملت کهنی است و یک منطقه اساسی در دنیا اسلام بود اما حاکمان فاسد و مزدور و ذلیل ملت مصر را تذلیل کردند و آن را به گنج استراتژیک رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی تبدیل کرده بودند حال این گنج از دسترس غاصبان کشور فلسطین خارج شده است. ۳۰ سال رژیم مبارک امنیت اسرائیل را تضمین کرد و حتی حاضر شدند یک و نیم میلیون مردم غزه را در یک زندان بزرگ نگه دارند و زیر بمباران صهیونیست‌های خبیثنگه دارند و راه عبور و مرور و هرگونه امکان حیاتی به غزه توسط رژیم مبارک بسته شد.

ایشان خاطرنشان کردند: حال رژیم مبارک سقوط کرده و رژیم صهیونیستی احساس لختی می‌کند دست پاچه و حیرت زده‌اند. این داد و بیدادهایی که می‌بینید از قول سران صهیونیست نقل می‌شود. دم از حمله نظامی اینها حاکی از دست خالی، وحشت و حیرانی آنها است. می‌دانم در این شرایط از همیشه آسیب پذیرترند و هرگونه قدم کجی بردارند و هرگونه حرکت ناشایستی انجام دهند مثل صاعقه‌ای بر سر خودشان فرود خواهد آمد.

مقام معظم رهبری با بیان اینکه " غربی‌ها و آمریکایی‌ که پشتیبان‌های بی‌قید و شرط رژیم غاصب صهیونیستی بودند امروز از همیشه گرفتارتر هستند "، ‌ تصریح کردند: امروز غرب با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است. مشکلات مالی اقتصادی‌ و مشکلات اجتماعی در مواجه با مردم خود درمانده‌اند. چندین حکومت طرفدار آمریکا در اروپا ساقط شده‌اند. مردم اگر میدان پیدا کنند هرگونه نشانه استکبار آمریکایی را که در اروپا مشهود است با حضور خود خواهند زدود.

ایشان افزودند: ملت‌ها از آمریکا متنفر هستند و آمریکا دچار بحران است؛ البته می‌خواهند این بحران را به آسیا، ‌ آفریقا و خاورمیانه منتقل کنند و ضعف خود را با حادثه آفرینی در کشورهای دیگر بپوشانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: از جمله کارهای آنها این است که می‌خواهند انقلاب‌های عظیم مردمی را به ضد خودشان تبدیل کنند و مردم را سرگرم کنند، اختلافات قومی، ‌ مذهبی‌ و طایفه‌ای ایجاد کنند و ما باید هوشیار باشیم.

ایشان با بیان اینکه " امروز آمریکایی‌ها از تجربه انگلیسی‌ها در ایجاد اختلاف مذهبی بین شیعه و سنی استفاده می‌کنند "، ‌ تصریح کردند: این جزو تخصص‌های انگلیسی‌ها است که متخصص دشمنی انداختن بین گروه‌ها از جمله بین شیعه و سنی در دنیای اسلام هستند. آمریکایی‌ها امروز از تجربه آنها استفاده می‌کنند و به مجرد این که در مقابل حرکت مردم قرار می‌گیرند با یک ترفندی مساله مذهبی و تفرقه بین شیعه و سنی را مطرح می‌کنند. همه باید بیدار باشند و بفهمند توطئه دشمن و نقشه او چیست و به نقشه دشمن کمک نکنند.

مقام مظعم رهبری در ادامه با بیان اینکه " حرکت آمریکایی‌ها و غربی‌ها دیوانه‌وار است "، تصریح کردند: مساله هسته‌یی را بزرگ می‌کنند تا مسائل خود را از نظرها بپوشانند. به دروغ اسم سلاح هسته‌یی می‌آورند و مسائل را درشت می‌کنند تا ذهن‌ها و افکار عمومی را از حوادثی که در آمریکا و اروپا می‌گذرد منحرف کنند و البته موفق نخواهند شد.

ایشان با بیان اینکه " نگاه ما به منطقه امیدوارانه است "، خاطرنشان کردند: این جنبش‌ها فرصتی برای برخی از کشورها به وجود آورده که وارد مسائل منطقه شوند و دخالت‌های غرب پسند و آمریکا پسند کنند و به نیابت از آنها پول خرج کنند و سفر کنند اما ان‌شاء‌الله کشورهای انقلاب کرده به خصوص مصر به آرامش و ثبات بازخواهند گشت و دنباله‌های رژیم دیکتاتور نیز برچیده خواهد شد.

مقام معظم رهبری خاطر نشان کردند: البته در این حوادثمنطقه، ‌ مردم بحرین در مظلومیت مضاعف به سر می‌برند، حقیقتا مظلوم هستند و به وسیله رژیم مستبد و دیکتاتوری بی‌جهت ‌سرکوب می‌شوند، اعتراض آنها با خشن‌ترین وضعیت پاسخ داده می‌شود در حالی که آنها ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی یک کشور مردم سالار را طلب می‌کنند.

ایشان افزودند: آنجا مساله شیعه و سنی را مطرح می‌کنند ولی بحثشیعه و سنی نیست، بحثیک ملت است که تصادفا یک اکثریت ۷۰ درصدی شیعه دارد. اگر ۷۰ درصدشان مذهب دیگری داشتند باز هم قضیه همین بود فرقی نمی‌کرد. ملت ایران هم با حکومتی در افتاد که به ظاهر شیعه بود.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه مساله را به اختلافات مذهبی می‌برند تا حق مردم را کتمان کنند گفتند: ان‌شاء‌الله همه مجاهدت‌ها به نتیجه خواهد رسید ولی باید مراقب باشیم آتش‌های قومی طایفه‌ای و فرقه‌ای دامن زده نشود. این خواسته ما و نصیحت ما به همه اطراف قضایاست.

حضرت آيتالله خامنهاي در پايان بيانات خود در جمع ميليوني زائران حرم امام خميني (ره) تصريح كردند: بدون ترديد آينده براي ملتهاي مسلمان و اسلام و مسلمين و براي ملت ايران از گذشته بهتر است.