به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، آیتالله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در مراسم بیست و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در جمع مردم اصفهان اظهار داشت: حمایت از نظام اسلامی و پیروی از رهبر معظم انقلاب رسالتی است که جامعه پس از امام خمینی (ره) بر دوش دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ویژگی‌های برجسته شخصیتی امام و عرفان کامل ایشان افزود: خداوند در سوره احزاب، مشخصات افرادی که به پیمان خود به خدا و رسولش وفادار هستند را نام می‌برد و ما امروز صادقانه می‌گوییم که امام خمینی(ره) نیز به این پیمان وفا کرد و بندگی را به صحنه آورد و کشوری بر اساس بندگی خدا ساخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در دهه‌های ۳۰ و ۴۰، آیت‌الله بروجردی که مرجع جهان تشیع بود، یک مرکز اسلامی در هامبورگ آلمان بنا کرد، ادامه داد: اما پس از انقلاب بیش از ۱۰۰ حوزه علمیه در چهار قاره جهان ساخته شده که در آنها اسماء الهی و معصومان(ع) طنین‌انداز است و این یکی از برکات انقلاب امام خمینی به حساب می‌آید.

وی ساخت و تجهیز هزاران مدرسه علمیه در کشور، پرورش هزاران حافظ و قاری قرآن کریم پس از انقلاب و برپایی قوانین اسلامی و تاکید آن در قانون اساسی را جزو نعمت‌های دینی دانست که انقلاب امام خمینی(ره) به همراه داشت.

خاتمی با اشاره به بعد عرفانی شخصیت امام راحل، ایشان را یک عارف دائم‌الذکر خواند و تاکید کرد: افرادی که از امام یاد می‌کنند معتقدند که ایشان از اساتید برجسته عرفان در عصر حاضر بود که در سن ۲۷ سالگی کتاب عرفانی کامل به نام مصباح‌الهدایه را به رشته تحریر درآورد.

وی خطاب به جوانان با اشاره به اینکه عرفان‌های بدلی منزوی هستند اما عرفان اسلامی، عرفان ظهور است، گفت: مراقب عرفان‌های قلابی و بدلی باشید، عرفان اسلامی بر این نکته تاکید دارد که در متن جامعه قرار بگیرید اما دائم‌الذکر باشید.

امام جمعه موقت تهران با بیان برخی خاطرات و ویژگی‌های اخلاقی امام، ایشان را عالمی چند بعدی دانست و بیان داشت: زمانی که برترین‌های مسابقات قرآن کریم به دیدار امام می‌روند، ایشان به احترام قرآن روی صندلی نمی‌نشست، این یکی از ابعاد وجودی امام است اما بعد دیگر شخصیتی ایشان زمانی ظهور می‌کند که ایشان تمام سران و رهبران غرب را کلافه کرده بود.

وی اضافه کرد: کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا در خاطراتش می‌گوید که من در طول دوران ریاست جمهوریم سه بار بی‌اختیار گریستم؛ زمانی که لانه جاسوسی تصرف شد، پس از حادثه طبس و بعد از این حرف امام که " آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند ".

خاتمی مقید بودن امام خمینی(ره) بر انجام واجبات و مستحبات دین را علت اصلی سیر و سلوک ایشان عنوان کرد و اظهار داشت: امروز عارف سالک آن کسی است که در صحنه انقلاب حضور دارد و با تدین، خلاف اخلاق و انسانیت عمل نکرده و حریم انقلاب را حفظ می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به داستان مسجد ضرار و و دستور خداوند برای خراب کردن این مسجد در صدر اسلام، گفت: در طول دوران فتنه سال ۸۸، فتنه‌گران و جریان برانداز یک بار قضیه مسجد ضرار را که نماد سوءاستفاده افراد فتنه‌گر از مقدسات است را مطرح کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: افراد در جریان فتنه که جریان براندازی نظام، کودتای مخملی، مخالفت با دین و زدن ولایت فقیه بود، عکس امام را در دست می‌گرفتند و از پشت به جان امام که " نظام اسلامی " است، خیانت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه امام نظام اسلامی را به عنوان یادگار برای ما باقی گذاشته است، تاکید کرد: حمایت از جانشین صالح امام که به حق، لیاقت جانشینی امام را داشته، دارد و خواهد داشت، وظیفه امروز ماست.

خاتمی افزود: تنها فردی که در این کشور لباس رهبری بر قامتش زیبنده است، فقط و فقط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه انقلاب امام امروز در یمن، مصر، تونس و سایر کشورها طنین‌انداز شده است، ادامه داد: برپایی چنین مراسم‌هایی در بیست و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی حداقل حق‌شناسی نسبت به ایشان است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از صحبتهای خود اصفهان را شهر ولایت دانست و گفت: اصفهان را به شهر محبت اهلبیت (ع) و شهری که در یک روز بیش از ۳۰۰ شهید در آن تشییع جنازه شدهاند، میشناسیم.