نگاه دولت سیزدهم به منطقه خیرخواهانه و تاثیرگذار است

«عباس سلیمی نمین » با اشاره به توافق گازی سه جانبه ایران با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان اظهار داشت: هر نوع رابطه با کشورهای همجوار، هم به دلیل مقرون به صرفه بودن و هم ایجاد امنیت می‌تواند برای طرفین موثر و مفید باشد. با این حال گاهی کشورها بر اساس وعده و وعیدها این موقعیت توام با منفعت را گم می‌کنند یا  از آن غافل می‌شوند. آن هم در حالی که پایدارترین و تاثیرگذارترین ارتباط،‌ ارتباط کشورهای همسایه با یکدیگر است و اگر کشوری بتواند از این موهبت به خوبی استفاده کند، مصلحت ملی را به بهترین وجه تامین خواهد کرد.

این تحلیلگر اصولگرا در ادامه گفت: به طور مشخص در ارتباط با جمهوری آذربایجان، این کشور را بسیار به خود نزدیک می‌دانیم یعنی به لحاظ پیوندی که قرن‌ها وجود داشته است، نوعی محبت ویژه به آنها داریم و همین می‌تواند پیوند دو کشور را بهتر و محکم‌تر کند.

سلیمی نمین با بیان اینکه آیت الله رییسی در ارتباط با مدیریت رابطه با کشورهای همسایه در همین مدت کوتاه بسیار خوش درخشیده است؛ گفت: در ارتباط با جمهوری آذربایجان ارتباطات برقرار شده ریشه در حسن نیت رییس جمهوری و هم تحرکات خیرخواهانه وی دارد و قرارداد گازی سه جانبه حتما منافعی برای ایران،جمهوری آذربایجان و ترکمنستان خواهد داشت.

نگاه دولت سیزدهم به منطقه خیرخواهانه و تاثیرگذار است

وی تصریح کرد: در یک ماه گذشته مذاکراتی کاملا جدی و کارشناسی شده با این دو کشور در بحث انتقال گاز از ترکمنستان داشتیم که خوشبختانه منجر به امضای این قرارداد سه جانبه شد که در آن ما سالانه نزدیک به یک و نیم تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان در  منطقه سرخس دریافت کرده و از آستارا تحویل جمهوری آذربایجان خواهیم داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه این قرارداد محصول ارتباطاتی است که در جهان کنونی اصلی مهم است؛ گفت: چنین تعاملاتی می‌تواند سوءتفاهم‌ها را برطرف کرده و تلاش‌های کانون‌های فتنه‌گری حاضر در منطقه را بی‌نتیجه بگذارد.

 سلیمی نمین یادآورشد: رژیم صهیونیستی به دلیل افراط‌گری در نژادپرستی نمی‌تواند رابطه‌های مثبتی تجربه کند و در نتیجه، تلاش خود را برای برهم زدن تعامل بین کشورها به کار می‌گیرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران توضیح داد: متاسفانه دولت قبل در قبال برخوردهای خیرخواهانه همسایه‌ها فرصت های زیادی را از دست داد و همین موجب شد منافع ملی لطمات زیادی را ببیند اما در شرایط فعلی دکترین دولت مستقر نسبت به کشورهای منطقه به گونه‌ای است که می توانیم در انتظار دستاوردهای تاثیرگذاری باشیم.

 وی اضافه کرد: مشکل دولت قبل این بود که به وعده‌های پوچ غرب دلخوش می‌کرد و به همین دلیل ضرورتی برای تعامل با کشورهایی چون جمهوری آذربایجان و ... نمی دید. 

سلیمی نمین در پایان گفت: جمهوری اسلامی با وجود تضادهای فکری و رفتاری نگاهی خیرخواهانه به مناسبات دارد و به همین دلیل، تصمیم دولت سیزدهم چیزی غیر از این نیست که برای ایجاد رابطه‌هایی توام با منافع طرفین، تلاش‌هایی انجام دهد تا از این طریق همسایه‌ها بتوانند در کنار زدودن اختلاف‌ها، همکاری‌های تنگاتنگی باهم داشته باشند.