ظرفیت های اکو و ارتباط با همسایه های ایران و حل مشکلات اقتصادی

معین الدین سعیدی ، نماینده مردم چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند درمجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درخصوص سفر رئیس جمهور به ترکمنستان و حضور در اجلاس اکو بیان کرد: رویکرد دیپلماسی و اقتصادی حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور بیشتر توجه به کشورهای همسایه است و از این جهت متفاوت از دیپلماسی در دولت های گذشته است.

 

وی افزود: به نظر من ظرفیت های اکو می تواند بسیاری از چالش هایی که اقتصاد ما امروز با آن ها دست و پنجه نرم می کند را مرتفع کند. از سال 1984 چنین ساختاری ایجاد شد و از سال 1992 نیز کشور ما به این اجلاس پیوست.

 

سعیدی ادامه داد که در این سال ها زمینه های همکاری برای کشورهای عضو اکو بسیار زیاد بوده است به خصوص در برای برون رفت از بسیاری از چالش های اقتصادی که از جهت تحریم ها به وجود آمده است می تواند موثر باشد. هنوز بسیاری از این ظرفیت ها ایجاد نشده است اما بستر لازم برای آن ها وجود دارد و رویکرد سیاسی کشورها هم تقریبا رویکرد همراهی است.

ظرفیت های اکو و ارتباط با همسایه های ایران و حل مشکلات اقتصادی

نوع استقبال ترکمنستان از هیئت ایران نشان از جایگاه ممتاز ما در اجلاس اکو است

نماینده مردم چابهار درمجلس تاکید کرد: مشخصا در حوزه گردشگری سلامت و لغو ویزای گردشگری، گسترش همکاری های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی موضوعات انرژی و ... زمینه های همکاری وجود دارد. نوع استقبال کشور ترکمنستان هم از هئیت ایرانی به ریاست رئیسی مشخص می کند که جایگاه ویژه و ممتازی را در اجلاس همکاری های اکو دارد.

او اظهارمی کند: کشور ما همواره پیشگام در روابط تعاملی و سازنده با کشور ترکیه بوده اما گاهی برخی مواضع مسئولان ترکیه سازنده نبوده است. کشور ترکیه این روزها دچار یکسری از چالش های اقتصادی است و ارزش لیر این کشور نسبت به دلار در پایین ترین حد تاریخ ترکیه قرار دارد.

سعیدی درانتها یادآورشد: سیاستمداران ترکیه هم به این نکته رسیده اند که بسیاری از زمینه های مشترک همکاری با ایران می تواند برای اقتصاد کشورشان مفید باشد و لذا این فرصت تاریخی به وجود آمده است و امیدواریم که با گسترش روابط دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، مردم دو کشور و به خصوص مرزنشینان بتوانند از این فرصت بهره مند شوند.