پول‌های کثیف برای اهداف کثیف‌تر را چه کسانی تامین می‌کنند؟

اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده از وجود برخی نهاد‌ها و سازمان‌های به ظاهر غیردولتی که در خاک آمریکا و با حمایت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات به دنبال اهداف ضدایرانی خود هستند.

با وجود اینکه هر نهاد و سازمانی طبق قوانین آمریکا باید گزارشی شفاف از نحوه هزینه کرد بودجه‌های خود به نهاد‌های دولتی آمریکا ارائه دهد، اما این سازمان‌های به ظاهر غیردولتی خود را موظف به ارائه گزارشی شفاف از نحوه اختصاص بودجه دریافتی نمی‌دانند و تنها به دنبال تامین اهداف و سیاست‌های کشور‌های تامین کننده خود هستند.

گروه موسوم به "طرح دموکراسی ترکیه" چیست و چگونه فعالیت می‌کند

برای مثال گروهی موسوم به "طرح دموکراسی ترکیه" که با اهدافی سیاسی تشکیل شد و به ظاهر قرار است دموکراسی را در ترکیه ترویج کند. تنها چند ماه بیشتر از تاسیس این گروه نمی‌گذرد و آن‌ها در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کردند به دنبال ترغیب اردوغان برای اتخاذ اهداف دموکراتیک در ترکیه هستند. هدفی که تنها در بیانیه این گروه پیگیری شد و عملاً اهداف پشت پرده‌ای برای آن متصور شده است. در ابتدای تاسیس این گروه "ایکان اردمیر" و "سلیمان اوزرن" از سیاستمداران سابق ترکیه عضو آن بودند که کم کم و بدون هیچ دلیل موجهی از گرده فعالیت‌های این گروه حذف شدند و نکته جالب اینکه امروز "طرح دموکراسی ترکیه" هیچ عضو ترکی ندارد!

در عوض افرادی در این گروه عضوند که به خوبی می‌توانند نماد اهداف پشت پرده آن باشند. افرادی مانند دیپلمات‌های سابق آمریکا، سیاستمداران نزدیک به رژیم صهیونیستی و نمایندگانی از برخی دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس. از جمله افرادی که در این گروه حضور دارند. از آن جمله می‌توان به فرانسیس تاونسند، عضو ارشد بخش ضدتروریسم دولت جورج بوش، جوزف لیبرمن و جان بولتن، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ اشاره کرد.

طبق گزارش‌هایی که اندیشکده‌های آمریکایی آن را منتشر کرده اند "طرح دموکراسی ترکیه" با نهاد‌هایی در آمریکا در ارتباط است که پول‌های کثیف را برای پیگیری اهدافشان در منطقه به حساب این سازمان‌ها واریز می‌کنند. اندیشکده کوئینسی در گزارشی مفصل اعلام کرده این پول‌ها را مرتبطینی از عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به این نهاد به ظاهر دموکراتیک می‌دهند تا برخی پروژه‌های ضدایرانی را در پوششی متفاوت دنبال کنند. برای اثبات این ادعا همین بس که جان بولتن از نزدیکان دونالد ترامپ یکی از اعضای هیئت مدیره این نهاد است. کسی که در زمان تصدی گری خود به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سخنان و اقدامات ضدایرانیش مشهور بود و حتی این روز‌ها هم خبر‌های زیادی از ارتباطش با گروه‌های ضدایرانی و تروریستی از جمله گروهک تروریستی منافقین شنیده می‌شود.

پول‌های کثیف برای اهداف کثیف‌تر را چه کسانی تامین می‌کنند؟

مارک والاس کیست

در گزارش‌هایی که در این باره منتشر شده، اما یک اسم بیشتر جلب توجه می‌کند؛ حضور فردی به نام مارک والاس که پیشتر سفیر آمریکا در زمان دولت بوش در سازمان ملل متحد بوده؛ نکته جالبتر اینکه والاس در حال حاضر نه تنها رییس "طرح دموکراسی در ترکیه" است بلکه رییس سازمانی ضدایرانی به نام "اتحاد علیه ایران هسته ای" هم هست. باز هم عجیب‌تر اینکه بیشتر اعضایی که این روز‌ها در "طرح دموکراسی ترکیه" حضور دارند همگی از کسانی هستند که در نهاد‌های ضدایرانی و معاند کشور عضویت دارند. فعالیت این افراد آن قدر مبهم و در پوشش‌های مختلف است که آن‌ها حتی به دولت آمریکا هم گزارشی از فعالیت‌های مالی خود ارائه نمی‌کنند. اتفاقی که البته به هیچ وجه دور از ذهن نیست چراکه در راستای خواسته‌های همین دولتمردان در حال فعالیت هستند و نیازی به توضیح واضحات نیست!

نهاد‌های ضدایرانی را چه کسانی تامین مالی می‌کنند

بنابر اسناد مالیاتی که توسط نهاد‌های آمریکایی منتشر شده شبکه‌هایی نظیر همین نهاد "اتحاد علیه ایران هسته ای" در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۱ میلیون دلار کمک مالی عمدتاً از عربستان و امارات و هچنین بخشی نیز از رژیم صهیونیستی دریافت کرده اند تا عملاً سیاست‌های آن‌ها و نیز خواسته‌های سیاسی دولت آمریکا را در منطقه به ویژه در کشورمان دنبال کنند.

علی رغم ادعای مارک والاس که در بررسی مکاتباتش در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ فاش شده که مدعیست نهاد "مبارزه با افراط گرایی" به مدیریت وی تا به حال هیچ پولی از دولت خاصی دریافت نکرده، اما تحقیقات دقیقتر نشان می‌دهد که والاس به صورت مرتب با سرانی از امارات و عربستان در ارتباط است. برای نمونه بررسی ایمیل‌های این فرد نشان داده که والاس مکاتباتی منظم با یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا دارد و نیز پول‌هایی از سوی برخی منابع مالی وابسته به محمد بن سلمان به حساب شخصی وی واریز شده است.

بسیاری در داخل آمریکا از جمله بن فریمن، مدیر مرکز شفافیت نفوذ خارجی در مرکز سیاست بین المللی آمریکا در این باره می‌گوید: کاملاً مشخص است که نهاد‌ها و گروه‌هایی مانند گروه موسوم به "طرح مبارزه با افراط گرایی"، "طرح دموکراسی ترکیه" و "اتحاد علیه ایران هسته ای" از منابع خارجی تامین مالی می‌شوند و به طور مستقیم بر سیاست خارجی آمریکا دخالت دارند و بر آن تاثیرگذارند.

عملاً برخی کشور‌های مخالف ایران از جمله عربستان و امارات و البته با حمایت‌های همه جانبه رژیم صهیونیستی به دنبال اعمال نفوذ در دستگاه سیاسی آمریکا و پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در دستگاه‌های دیپلماسی کاخ سفید هستند. اتفاقی که عملاً این روز‌ها در حال افتادن است و مثال‌های واضحی از آن به چشم می‌خورد.

اهداف گروه "اتحاد علیه ایران هسته ای" چیست

گروه "اتحاد علیه ایران هسته ای" که به جز افراد نام برده شده بسیاری از چهره‌های اطلاعاتی سابق در رژیم صهیونیستی و آمریکا را هم در خود جای داده تنها به دنبال خواسته‌های خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مانع تراشی برای کشورمان در این مسیر نیست. رد پای این گروه در بسیاری از موارد در تجهیز و ترقیب گروه‌های تجزیه طلب، افراط گرایان قومی و یا مذهبی هم دیده می‌شود.

اخبار بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد مارک والاس با همکاری توماس کاپلان، میلیاردر یهودی مرتبط با مقامات سلطنتی انگلیس صندوقی را راه اندازی کرده اند که در آن به جمع آوری کمک‌های مالی برای گروه‌های تجزیه طلب با اهداف سیاسی شوم می‌پردازند.

بررسی‌های دقیقتر از اوضاع این گروه‌های ضدایرانی که با پول‌های کثیف دولت‌های متخاصم تامین مالی می‌شوند نشان می‌دهد این گروه‌ها یکی از بزرگترین شبکه‌های فشار در حوزه سیاست خارجی هستند که این روز‌ها می‌خواهند با نفوذ به نظام سیاسی آمریکا اهداف ضدایرانی خود را پیش ببرند.

اتفاقی که شاید با حاضری متفاوت، ولی سالهاست با اهدافی مشترک به دنبال ضربه زدن به کشورمان در عرصه‌های مختلف هستند و علی رغم حمایت‌های مالی هنگفت از سوی دشمنان ایران همچنان آب در هاون می‌کوبند.