​متاسفانه هزینه کمی برای برجام بدون ضمانت نداده ایم

بیست و یکم آذر ماه، با حضور حجت الاسلام"مجتبی ذوالنوری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به واکاوی سابقه توافق برجام پرداخت.

در ابتدای برنامه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری با مضمون آن که شما که یک روزی برجام را در مجلس آتش زدید، چگونه درحال حاضر موافق برجام هستید؟ و اگر برجام بد بود، چرا دولت جدید از آن خارج نشد؟ توضیح داد: ما مخالف برجامی که تحریم ها را بردارد نبودیم. شرطی داشتیم و گفتیم در برجام ضمانت اجرایی ببینید. طرف های مقابل در برجام بازگشت پذیری را برای خودشان حفظ کرده بودند ولی برای ما هیچ ضمانت اجرایی دیده نشده بود.

مجتبی ذوالنوری ادامه داد: درحال حاضر که ثابت شد ما کج فکر نمی کردیم، در همان اوایل برجام ، ما نوزده هزار سانتریفیوژ را به پنج هزار و صد عدد کاهش دادیم. این درحالی است که سانتریفیوژ ها باید دائما کار کنند، اگر دستگاه ها خاموش شوند  غیرقابل استفاده می شوند و در خوش بینانه ترین حالت تعداد خیلی اندکی از آن ها مجددا قابل استفاده می شوند.

حجت الاسلام ذوالنوری اضافه کرد: علاوه بر هسته ای، اورانیوم های غنی سازی شده خودمان را هم برای تضمین برجام دادیم. در ادامه با حضور بازرسان بین المللی که تا آخرین جایگاه های دسترسی را بازدید کردند، موافقت کردیم. درحالی که می دانستیم جاسوس های آمریکایی بودند که در لباس بازرس های بین المللی وارد کشورمان شدند. 

وی در ادامه گفت: بنابراین ما هزینه کمی برای برجام بدون ضمانت نداده ایم، پس ایرادات وارد شده ما بر این مواضع بود که اگر تضمینی برای کشورمان دیده می شد این اتفاقات رخ نمی داد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتباط قیمت دلار با جلسات مذاکرات برجام که درحال برگزاری است، اظهار داشت: به نظر شما دلار دو هزارتومان افزایش پیدا کرده، به دلیل کسری دلار در این چند رو اخیر است؟ یا فضای روانی متاثر از سابقه ذهنی مردم که از برجام و مذاکرات سابق داشتند؟

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری توضیح داد: قطعا کسی نمی تواند فضای روانی ایجاد شده برای نوسانات دلار را تکذیب کند. مورد بعدی هم، وضعیت فروش بهتر نفت در دولت فعلی نسبت به دولت سابق است. به همین دلیل هیچ دغدغه ای در خصوص تامین ارز مورد نیازمان نداریم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر فروش نفت کشورمان به یک میلیون و دویست هزار بشکه رسیده است در صورتی که اردیبهشت ماه، سال 98 در دولت سابق فروش نفتمان به صد هزار بشکه در ماه رسیده بود. اواخر دولت سابق هم که فروش نفتمان به میانگین هشتصد بشکه رسید. به صورت واضح درحال حاضر هم فروش نفت بیشتر و هم جابجایی ارز راحت تری داریم.