موضوع «شفافیت» صرفا متعلق به قوه مقننه نیست

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شوای اسلامی درباره به نتیجه رسیدن طرح شفافیت آرا در مجلس، بیان کرد: قطعا طرح شفافیت آرا در مجلس به سرانجام خواهد رسید، اما نمایندگان هم برخی دغدغه‌ها را دارند که باید در حین بررسی این طرح به آنها توجه شود.

طرح شفافیت آرا نمایندگان یکی از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم مطرح شد، اما کلیات آن در صحن علنی رد و به کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس ارجاع شد تا پیشنهادات جدید نمایندگان هم در آن طرح گنجانده شود و طرحی پخته‌تر به صحن مجلس بازگردد.

 او گفت: دغدغه اصلی ما در مجلس این است که موضوع شفافیت در کشور صرفا متعلق به قوه مقننه نیست، بلکه باید در تمام قوای سه گانه انجام شود؛ برای مثال اگر قرار است استاندار انتخاب شود باید آرای همه وزرا شفاف باشد که به  استاندار فلان شهر رای داده است یا خیر. همچنین آیا طرح‌ها و لولیح شورای عالی قضایی به اطلاع عموم خواهد رسید؟

بابایی کارنامه گفت: همچنین نمایندگان اعتقادشان این است که شفافیت فقط متعلق به آرا نیست بلکه شفافیت رفتار شخصیت ها و مقامات این کشور است؛ یعنی من نماینده باید شفافیت اداری و تصمیم گیری داشته باشم و لزوما مد نظر قرار دادن شفافیت آرای نمایندگان خیلی جای مانور ندارد. البته یک قدم رو به جلو است و ما از اساس این اقدام را قبول داریم و مجلس یازدهم بر روی این بحث اصرار دارد و انشالله به نتیجه خواهد رسید.

موضوع «شفافیت» صرفا متعلق به قوه مقننه نیست

این نماینده معتقد است که هرچه شفافیت بیشتر باشد بر جلوی رانت اطلاعاتی گرفته می شود و این در نهایت به نفع کشور است.

نماینده مردم ساری و میاندرود گفت: حرفی که آقای قالیباف درباره شفافیت آرا مطرح کردند این است ما همزمان با شفافیت آرا باید قانون انتخابات مجلس را هم اصلاح کنیم، یعنی قانون انتخابات استانی باشد و معتقدم که این حرف درست است، زیرا در تمام دنیا وقتی موضوع شفافیت مطرح می شود بحث احزاب مطرح است، یعنی نماینده درگیر روزمرگی دستگاه های اجرایی نیست. وقتی نماینده هم می خواهد طرح شفافیت آرا که یک طرح ملی است را به سرانجام برساند و هم از سوی دیگر باید روزانه آسفالت فلان روستا را به سرانجام برساند اشتباه است.

از سوی دیگر حسین محمدصالحی، نماینده مردم فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم مجلس برای جامع‌تر کردن طرح شفافیت و تعمیم آن به دستگاه‌ها و نهادهای دیگر گفته است: «اگر قرار است شفافیت محقق شود، نمایندگان باید آغازگر آن باشند و درست نیست که بگویند اگر فلان نهاد و یا دستگاه شفافیت را اجرا کنند، ما هم اجرا می‌کنیم و اگر آنان شفاف نباشند، مجلس هم نباید شفاف باشد. مجلس ابتدا باید شفافیت را از خودش آغاز کند و سپس از دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌ها انتظار داشته باشد که شفاف عمل کنند.»