صادرات دارو نباید ممنوع شود

حجت‌الاسلام حسن شجاعی در واکنش به انتشار خبر صادرات ربات جراحی سینا به سایر کشورها، گفت: صادرات محصولات دانش بنیان مانند ربات جراحی سینا نشان می‌دهد که دانش و تکنولوژی ایرانی قابلیت حضور در بازارهای جهانی را دارد و می‌تواند با محصولات سایر کشورها رقابت کند.

وی بیان کرد: تعداد کمی از کشورها در جهان، دانش تولید ربات جراحی دارند و اینکه ایران هم جزو این کشورهاست، افتخارآمیز است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جوانان ایرانی و مجموعه شرکت‌ها و موسسات فعال در حوزه‌های مختلف علمی، پتانسیل بالایی برای توسعه دانش و محصولات تکنولوژیک دارند، اما برخی موانع و ساختارهای غلط از ادامه کار جوانان و موسسات جلوگیری می‌کند.

شجاعی اظهار داشت: برای مثال، جدا بودن ساختار آموزش پزشکی از آموزش سایر رشته‌های علمی باعث شده است تا فعالیت‌های بین رشته‌ای مشکل شده و آگاهی دانشجویان از آخرین تحولات سایر رشته‌ها هم به دلیل ساختار جداگانه آموزش با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های ارزی و برخی موانع دیگری که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایجاد کرده‌اند، موجب شده تا در سال‌های اخیر مشکلاتی بر سر راه صادرات دارو به عنوان یکی دیگر از محصولات دانش بنیان به وجود آید و کشور از فرصت ارزآوری و توسعه صنایع دارویی محروم شود.

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان تنظیم‌گر بازار دارو در طی این سال‌ها عمکرد مثبتی نداشته و در عمل پیش بینی‌پذیری تولید و صادرات دارو را از بین برده اند. برای مثال، سازمان غذا و دارو ممنوعیت‌های صادراتی بیجا وضع کرده و با این کار ضمن اینکه بازارهای صادراتی تولیدکنندگان را از بین برده، اساس فعالیت‌های اقتصادی را که مبتنی بر برنامه ریزی و پیش بینی‌پذیری است، مختل کرده است.

صادرات دارو نباید ممنوع شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در گذشته سازمان غذا و دارو در انجام وظیفه خود در تامین داروی مورد نیاز کشور کوتاهی می‌کرد و در عوض با ممنوعیت‌هایی برای صادرات دارو، سعی در کنترل بازار داشته که این اقدام در مجموع به تضعیف تولید دارو در کشور منجر شده است. سازمان غذا و دارو در دولت سیزدهم باید رویکردها و رویه‌های غلط پیشین این سازمان را اصلاح کند تا هم بازار داروی داخل تامین شود و هم تولید و صادرات دارو آسیب نبیند.

کد خبر