پشت پرده برگشت محصولات کشاورزی صادراتی

علیرضا نظری ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز به مسئله برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی اشاره کرد و گفت: محصولات کشاورزی ایران در گذشته نیز به کشور روسیه صادر میشد و مشکلی هم وجود نداشت.

 

وی افزود: روندی که بر اساس سنوات قبل وجود داشت این طور بود که برخی سموم را در محصولات کشاورزی از جمله علف کش ها و سموم دفع آفات به کار می بردیم و این سموم در مجموعه های آزمایشگاهی گیاه پزشکی روسیه به رسیمت شناخته شده و در آمار آن ها ثبت شده بود.

 

نظری تاکید کرد: از خرداد سال جاری مقامات روسیه گزارش دادند که ما در محصولات صادراتی از ایران سموم جدیدی را می بینیم که در لیست سموم ثبت شده ما نیست و این گزارش در خرداد ماه به معاونت زراعی و نباتات وزارت جهاد کشاورزی منعکس شده بود و مسئولان باید در زمان مشخص نسبت به رفع این مشکل اقدام میکردند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد که مسئولان باید سموم جدید را به روسیه معرفی می کردند تا در لیست آن ها ثبت می شد. اما متاسفانه این اهمال و کم کاری معاونت زارعی و نباتات جهاد کشاروزی منتهی به این شد که روس ها دست به عمل بزنند و نسبت به عودت محصولات ما اقدام کنند.

او یادآورشد: مشخص است که در این بخش آن معاونت از وزارتخانه کوتاهی کرده است و موجب این خسارت و حواشی برای کشور شده است. البته بعد از آن اقداماتی جهت رفع مشکل انجام شد و هیاتی از طرف کمیسیون کشاورزی و وزارت کشاورزی به روسیه اعزام شدند.

پشت پرده برگشت محصولات کشاورزی صادراتی

*مجلس هفته آینده به بازگشت محصولات صادراتی کشاورزی ورود می کند

نظری تصریح کرد: گرچه این اقدامات بسیار دیر هنگام بود و اگر به موقع صورت میگرفت کار به عودت محصولات نمی کشید و این حواشی را به دنبال نداشت. در هر صورت بررسی این موضوع در دستور کار هفته آینده مجلس شورای اسلامی است و از طرف وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از روند این اتفاقات باید به مجلس ارائه دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به این که اگر این محصولات در سطح بازار پخش و به مردم فروخته شود، خطری سلامت آن ها را تهدید می کند؟ گفت: به لحاظ سلامت این محصولات مشکلی ندارند و فقط مسئله این است که سموم جدید در کشور روسیه ثبت نشده بود و گرنه این محصولات مشکلی از لحاظ سلامت ندارد.

وی به فروخته شدن این محصولات در بازار داخلی کشور هب قیمت 5 هزارتومان اشاره می کند و می گوید: مشکل اینجاست که این محصولات جهت صادرات و ارز آوری برای کشور تولید شده اند و قرار بود صادرات آن ها به طورمثال به قیمت کیلویی 50 هزار تومان ارز آوری داشته باشد و زمانی که این محصول به جای صادرات به بازار داخلی کشور میرود مشخص است که به جای کیلویی 50 هزار تومان باید در بازار کیلویی 5 هزار تومان فروخته شود.

نظری درانتها ابرازکرد: این کاهش قیمت ها به دلیل عرضه بیش از تقاضا است و در داخل کشور کشش برای این محصول وجود ندارد و این محصول از روز اول جهت صادرات تولید شده است و اگر ما نتوانیم موانع صادرات را برطرف کنیم هیچ وقت بازار داخلی ظرفیت این حجم از تولید را نخواهد داشت.