مکتب حاج قاسم، معادلات جهانی را تغییر داد

وبگاه العهد به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ، در گزارشی نوشت: «دو سال از شهادت سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی به وسیله پهپاد آمریکایی می‌گذرد که وی را در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه هم‌رزم جهادی خود حاج ابومهدی المهندس، اولین مقام عملیاتی الحشد الشعبی عراق ترور کردند. عواقب این شهادت همچنان برسر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سایه افکنده نه به خاطر جنایتی که کردند و قوانین بین‌المللی و بشردوستانه را زیر پا گذاشتند، بلکه به این علت که شهادت حاج قاسم باعث شد راه او و مکتب مقاومتش همواره پایدار و استوار باشد و روز به روز گسترش یابد.»

العهد در ادامه عنوان کرد: «شهید حاج قاسم در زندگی خود با مبارزه با این جنایتکاران و قاتلان در نبرد‌ها و مدیریت محور مقاومت توانست به اهداف بزرگی دست یابد. دیگر اهدافی که این شهید به آن دست یافت کابوس و وحشتی بود که بین جنایتکاران و قاتلان به وجود آورد و آن‌ها فکر کردند با ترور حاج قاسم از این کابوس‌ها رهایی می‌یابند، اما پس از ترور وی این وحشت‌ها چند برابر و دردناک‌تر، تأثیرگذارتر و خطرناک‌تر شده اند.»

این گزارش در ادامه به راز ماندگاری و ادامه راه مکتب جهادی حاج قاسم و قابلیت‌هایی که آن را متمایز کرده اشاره کرد و نوشت: «شهید حاج قاسم از همان ابتدا به عنوان افسر فرماندهی یگان‌های کوچک رزمی در جنگ عراق علیه ایران و تا زمان شهادت خود سرآمد بود. او با ادامه فعالیت‌های نظامی و جهادی خود به عنوان فرمانده نظامی سپاه قدس، هماهنگ‌کننده و فرمانده یگان‌های محور مقاومت نیز بود.»

العهد افزود: «حاج قاسم با جمع‌آوری تمامی توانمندی‌ها در سطوح مختلف رزمی و علمی یک فرمانده نظامی در نبرد‌های انفرادی سرآمد بود و در جبهه‌های نبرد تن به تن و مستقیم تمرین را به همگان نشان داد و پایه‌های نبرد مستقیم با یگان‌های کوچک را شناخت و آن را مدیریت کرد. این توانمندی شهید بزرگوار در بازدید‌های میدانی او از جبهه‌های نبرد و در ارتباط مستقیم  او با رزمندگان مقاومت و سازگاری با ماموریت و نقش آن‌ها و فرماندهان یگان‌های کوچک و مقابله مستفیم با دشمنان دیده شد.»

العهد همچنین به ویژگی‌های راهبردی شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: «در عین حال شهید حاج قاسم از نظر دیدگاه و درک خود از واقعیت‌های منطقه و جامعه بین‌المللی در نبرد با تروریسم، فرماندهی استراتژیک بود. او این ویژگی برجسته خود را در مدیریت و هماهنگی نبرد‌های میدانی و اقدامات نظامی پرورش داده بود. او در انتخاب نقاط حساس و تأثیرگذار در همه رویارویی‌های سرنوشت‌ساز که محور مقاومت در القصیر، شهر حلب در حومه حلب، جاده اثریا- خناضر در تدمیر انجام داد، سرآمد بود و در آنجا تلاش زیادی کرد.»

در این گزارش آمده است: «حاج قاسم همچنین پس از مشاهده شهود راهبردی دقیق خود، اهمیت ایجاد پیوند بین واحد‌های محور مقاومت در جبهه البوکمال در سوریه و القائم در عراق و لزوم قطع خطوط ارتباطی داعش میان سوریه و عراق امری ضروری دانست. در اینجا بود که بعد راهبردی و نگاه عمیق حاج قاسم در میدان درگیری و سخت‌ترین نبرد‌های مقاومت که با آن روبه رو بود نمایان شد.»

العهد در ادامه به نقش شهید در پیوند دادن محور مقاومت در سوریه و عراق اشاره کرد و نوشت: «این شهید همچنین در درک بُعد ملی و میهنی اهمیت حفاظت از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در فلسطین برای مقابله با دشمن صهیونیستی دید خلاقانه‌ای داشت و باید به عنوان یکی از محور‌های مقاومت روی آن کار می‌کرد. به همین دلیل او رهبر و طراح و الهام‌بخش برنامه‌ها برای توسعه پایه‌های مقاومت در نوار غزه و جنوب لبنان بود.»

به گفته العهد از اینجا می‌توان گفت که این توانمندی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان نبرد و مدیریت عوامل درگیری و رویارویی با دشمن صهیونیستی-آمریکایی از یک سو و وجود تروریست‌های دست‌نشانده آن‌ها از جمله دلایلی بود که آمریکایی‌ها را با وجود خطر، حساسیت و ابعاد این تصمیم وادار به ترور این شهید کرد. تصمیمی که امکان رویارویی گسترده منطقه غرب آسیا، بین کشور‌های حاشیه خلیج فارس، یمن، فلسطین اشغالی، لبنان، عراق و سوریه به همراه داشت.

مکتب حاج قاسم، معادلات جهانی را تغییر داد

العهد در انتها به دلیل ترور این شهید بزرگوار اشاره کرد و نوشت: «اما دلیل اصلی که آن‌ها را به تصمیم ترور شهید قاسم سلیمانی سوق داد، «مکتب قاسم سلیمانی» است که بر پایه‌های اجتناب‌ناپذیر مقاومت و ایستادگی با دشمنان و اشغالگران فارغ از توانایی‌های آن‌ها بنا شده است. رهروان این مکتب راسخ هستند و هیچ کس جرات مقابله با آن‌ها را ندارد. این موضوع نیز در خروج آمریکا از عراق دیده می‌شود. اشغال باید به هر قیمتی پایان یابد و وعده مقدس محور مقاومت است که پایان دادن به اشغال عراق و خروج نظامیان آمریکا یکی از نتایج ترور حاج قاسم سلیمانی و یارانش حاج ابومهدی المهندس خواهد بود.»

بعد از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به همراه مهدی المهندس، نائب‌رئیس الحشدالشعبی در خاک عراق، پارلمان این کشور قانونی را تصویب کرد که نظامیان آمریکا باید هرچه زودتر خاک عراق را ترک کنند، با این حال آمریکا علی‌رغم خواست مردم و مقامات عراقی نظامیان خود را در این کشور نگه داشت.