به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، پس از آنکه علی باقری معاون سعید جلیلی در نامهنگاریهایش با معاون اشتون پاسخی به درخواستهایش مبنی بر برگزاری نشست معاونان و کارشناسان دو طرف برای بررسی دستور کار مذاکرات بعدی در مسکو دریافت نکرد و سعید جلیلی در نامه به کاترین اشتون در روز چهارشنبه گذشته نسبت به تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، تذکر و اراده آنان (۱+۵) را برای گفتوگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید خواند، یک بار دیگر هلگا اشمید معاون اشتون در نامهای به علی باقری بر رویکرد یکجانبه و از بالا به پایین ۱+۵ به ویژه امریکا و کشورهای اروپایی در برخورد با ایران تصریح کرد.

به گزارش ایسنا متن کامل نامه اشمید به این شرح است:

آقای باقری

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

من نامه جدید شما مورخ ۴ ژوئن را که ظاهرا با نامه پاسخ من که در تاریخ چهارم ژوئن برای‌تان ارسال شد، همزمان بود دریافت کردم.

باید بگویم که مسایلی که در نامه‌های اخیرتان مطرح شد، کمی باعثتعجبم شد. مایلم یادآوری کنم که در طول مذاکرات‌مان در بغداد گروه E۳ + ۳(گروه ۱ + ۵) یک پیشنهاد صریح را ارایه کرد که از یک طرف به نگرانی‌های کلیدی ما درباره فعالیت‌های غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌پردازد، و در همان حال فرصت‌های جالبی را برای همکاری در زمینه حوزه‌های هسته‌یی و دیگر حوزه‌ها که به نفع ایران خواهد بود، ارایه می‌کند.

گروه E۳ + ۳ در آن زمان تمایل خود را به گفت‌وگوهای عمیق، از جمله در سطح کارشناسان ابراز کرده بود تا جزییات این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد.

متاسفانه، ایران در بغداد آمادگی این را نداشت که پیشنهاد ما درباره ورود به مذاکرات پیرامون مفاد این پیشنهاد را بپذیرد.

اگر ایران اکنون آماده ورود به این مذاکرات باشد، ما بسیار دلگرم خواهیم شد، زیرا گروه E۳ + ۳ جمعا معتقد است که این پیشنهاد همچنان نشان‌دهنده امیدبخش‌ترین مبنا برای حرکت دادن مذاکراتمان به سمت دستیابی به نتایج ملموس در مرحله‌ای زودهنگام است.

در مذاکرات استانبول و پس از آن ما یک چارچوب مشخص و مثبت را برای روند پایدار مذاکرات جدی برقرار کردیم. من و شما تماس‌های تلفنی و دیدارهای طولانی بسیاری برای تحقق این هدف داشتیم. اکنون نیاز به تعامل جدی درباره مسایل مهم وجود دارد تا درباره گام‌های ملموس اعتمادسازی که بتواند سریع به اجرا گذاشته شود، به توافق برسیم. ما واقعا امیدواریم یک تعهد سیاسی از جانب شما وجود داشته باشد.

همان‌طور که قبلا اعلام کردم، نماینده عالی، کاترین اشتون مستقیما با آقای جلیلی در ارتباط است تا ببیند چگونه می‌توان به یک درک مشترک درباره یک رویکرد موفقیت‌آمیز در مذاکرات مسکو دست یافت. دستیابی به نتایج ملموس باید هدف مشترک ما باشد.

من درخواست کرده‌ام امروز با شما صحبت کنم تا گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشیم.

ارادتمند شما

هلگا ماریا اشمید»

به گزارش ایسنا، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات ۱ + ۵ با ایران در نامه‌ای که روز جمعه ارسال شده است رویکردی کاملا متفاوت از آن‌چه در بغداد گفته شد را ارایه کرده است. اول آن که به گفته وی ۱ + ۵ قراری بر برگزاری نشست میان معاونان نداشته و صرفا بر سر برگزاری نشست در سطح کارشناسان توافق شده است.

دوم این‌که دستور کار این نشست، بررسی پیشنهاد ۱ + ۵ به ایران است که در بغداد ارایه شده است. این درحالی است که مذاکرات بغداد بعد از این‌که ایران ارزیابی ۱ + ۵ درباره پیشنهاداتش را دریافت نکرد به چالش کشیده شد و می‌رفت که یک بار دیگر به بن‌بست کشیده شود و حتی موضوع ادامه مذاکرات تحت‌الشعاع قرار گرفت، اما با میانجی‌گری نمایندگان چین و روسیه، توافق شد تا مذاکرات برای دور بعدی در مسکو(۱۸ و ۱۹ ژوئن) برگزار شود.

هم‌‌چنین مذاکرات از سوی ایران «ناتمام» اعلام شد و علی باقری در جمع خبرنگاران در بغداد از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان پیش از مذاکرات مسکو خبر داد وگفت: دو طرف چند پیشنهاد در این مذاکرات(بغداد) مطرح کردند و بحث‌ها در این دو روز صورت گرفت، اما پیشنهادات نهایی نشدند و قرار شد در جلسه‌ معاونان که با حضور کارشناشان برگزار می‌شود، موضوعات بررسی شود و چارچوبی برای بحثدر مسکو آماده شود.

از سوی ديگر اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در تکرار ادعاها درباره ایران در چارچوب سیاست فشار و مذاکره و تاکید بر اعمال تحریمهای یکجانبه برهم زننده روند مذاکرات در مسکو است. این در حالی است که روسای جمهور چین و روسیه در حاشیه نشست شانگهای تاکید کردند: روسيه و چين خواستار يك نظم بينالمللي مبتني بر عدل و انصاف هستند. روسيه و چين هر دو مخالف تحريمهاي يك جانبه عليه ايران بودهاند.