به گزارش افکارنیوز ایسنا در خبری با اشاره به انتصاب شافعی به عنوان مدیر عامل جدید ایدرو بخشهایی از مصاحبه وی در سال گذشته در انتقاد از هدفمندی یارانه ها در بخش انرژی را منتشر کرد.
ایسنا نوشت: رسانه‌ها رئیس ۶۱ ساله جدید ایدرو را بیشتر به خاطر تصدی عالی‌ترین سمت وزارت صنایع در دولت موسوی(کابینه دوم)، وزارت تعاون در دولت دوم هاشمی رفسنجانی(۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶) و وزارت صنایع در دولت اول خاتمی(۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) می‌شناسند.

با این وجود در کارنامه شغلی شافعی سمتهایی مانند ریاست سازمان صنایع ملی ایران، معاونت وزیر معادن و فلزات، معاونت سازمان برنامه و بودجه سابق، مشاور رئیس‌جمهوری و سفیر سابق ایران در روسیه نیز دیده می‌شود. او در چند سال اخیر در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز فعالیت کرده است.

شافعی همچنین دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف تهران است. در همین حال برخی سایتهای خبری گزارش داده‌اند که شافعی طی چند سال گذشته و در دولت احمدی‌نژاد به انجام فعالیتهای اقتصادی در بخش خصوصی مشغول بوده است.

نام غلامرضا شافعی در چند سال اخیر کمتر در رسانه‌ها مطرح بوده و تنها در جلسه‌ای که سال گذشته مهدی غضنفری با وزیران سابق صنایع و معادن و بازرگانی برگزار کرد، نام او هم در بین مهمانان جلسه شنیده شد. در آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد که غضنفری در پی انتصاب شافعی به ریاست یکی از بزرگترین سازمانهای توسعه‌ای کشور باشد.

اما در کارنامه رسانه‌ای رئیس جدید ایدرو نظرات وی در زمینه چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از همه جالب توجه است.

سال گذشته شافعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در حاشیه سیزدهمین همایش صنایع دریایی کشور اظهار کرده بود که برخی اعتقاد دارند که سهم صنعت از درآمد هدفمندی یارانه ها در حکم یک نوع رانت است.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا سهم صنعت از درآمد هدفمندی یارانه ها محقق نشد؟ اظهار کرده بود که به نظر من این اتفاق می‌تواند دو دلیل داشته باشد. یکی این‌که منابع مالی در اختیار دولت محدود است و دیگر این‌که برخی اعتقاد دارند حمایت از برخی صنایع بعد از هدفمندی یارانه ها در حکم یک نوع رانت است.

به گفته وی قانون بر حمایت از صنایع آسیب‌‌پذیر بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرده و نمی‌توان قانون را اجرا نکرد.

شافعی ۱۶ شهریور ماه سال گذشته در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های داخلی با اشاره به این‌که نباید درروابط بین‌المللی دشمن‌تراشی کرد، گفته بود که اگر در زمینه سیاست خارجی خصومت‌زدایی می‌شد، شاید شاهد این مشکلات نبودیم.

او همچنين با انتقاد از واردات بيرويه كالا به كشور عنوان كرده بود كه من با اينكه انرژي به قيمت خودش فروخته شود، مخالفتي ندارم، اما نحوه عمل در هدفمندسازي يارانهها درست نبود.