توجه رسانه‌های جهان به اشاره رئیسی به امکان توافق با غرب

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران گفت که زمینه توافق با آمریکا درمورد مساله هسته ای وجود دارد، مشروط بر اینکه تحریم های ایران لغو شود.

آسوشیتدپرس در ادامه اینگونه آورد: سخنان رئیسی یک روز پس از اشاره حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مورد تمایل تهران به تعامل مستقیم با آمریکا در مذاکرات هسته ای در صورت لزوم به دستیابی به توافقی رضایت بخش بیان شد.

رئیسی گفت: در صورتی که طرف ها آماده باشند تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کنند، زمینه برای هر گونه توافق کاملا وجود دارد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: ایران و قدرت های جهانی دور دیگری از مذاکرات هسته ای را در وین آغاز کرده اند. در این جلسات همه امضاکنندگان باقی مانده توافق شامل ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین حضور دارند. آمریکا به طور غیرمستقیم در مذاکرات جاری مشارکت داشته است زیرا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سیگنال داده که خواستار پیوستن مجدد به توافق است و واشنگتن اعلام کرده است که برای مذاکرات مستقیم با تهران در زمینه هسته ای آمادگی دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما همواره این موضع را داشته ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات (توافق هسته ای) و موضوعات دیگر، بسیار سازنده تر خواهد بود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات با ایران، در مرحله حساسی قرار دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با بازتاب گفت و گوی زنده تلویزیونی رئیس جمهوری در گزارشی آورد: ابراهیم رئیسی رئیسی جمهوری ایران احیای توافق هسته ای را ممکن دانست، چنانچه آمریکا تحریم ها را لغو کند.

رئیسی به  تلویزیون دولتی ایران گفت: در صورتی که طرف دیگر تحریم ها را بردارد، امکان احیای توافق وجود دارد.

رویترز اضافه کرد که تهران و واشنگتن از ماه آوریل (فروردین) مذاکرات غیرمستقیمی را در وین برای محفوظ داشتن توافق هسته ای انجام داده اند.

نشریه نشنال نیز برنامه زنده تلویزیونی رئیس جمهوری را بازتاب داد و در گزارشی آورد: ابراهیم رئیسی رئیسی جمهوری ایران به تلویزیون دولتی این کشور گفت توافق هسته ای با غرب امکان پذیر است، در صورتی که تحریم ها برداشته شود.

نشنال نوشت: سخنان رئیسی اندکی پس از آن بیان شد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در را برای احتمال تعامل مستقیم ایران با آمریکا گشود، درصورتی که مذاکرات مستقیم به همه طرف ها امکان دهد تا توافقی خوبی حاصل شود.

دیگر مقام های ارشد دولت ایران نیز تمایلات مشابهی را نشان داده اند. رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران گفت مذاکرات مستقیم با آمریکا می تواند روی میز قرار گیرد، اگر توافق خوبی در دسترس باشد.

خبرگزاری آناتولی نیز برنامه زنده تلویزیونی رئیسی جمهوری را بازتاب داد و در گزارشی نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران پیشنهاد داد که دریچه مذاکرات مستقیم با آمریکا در مورد توافق هسته ای به طور کامل بسته نشده است.

توجه رسانه‌های جهان به اشاره رئیسی به امکان توافق با غرب

رئیسی با اعلام اینکه درخواست مذاکراه مستقیم از سوی آمریکا بارها مطرح شده، افزود: تاکنون هیچ مذاکرات مستقیم (با آمریکا) انجام نشده است، اما اکنون اعلام می کنیم چنانچه طرف مقابل خواستار لغو تحریم های ظالمانه باشد، فضا برای مذاکره وجود دارد.

وی تاکید کرد که برخی کشورها از طرف واشنگتن این پیام را به ایران رسانده و پیشنهاد مذاکرات مستقیم را مطرح کرده اند.

رئیسی در حالی به این مساله اشاره داشت که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که تماس ها بین دو طرف تاکنون به مبادلات کتبی غیررسمی محدود شده است.

وی در عین حال اضافه کرد که روش ارتباطی می تواند از غیررسمی به رسمی تغییر کند، زمانی که توافق خوبی (در وین) در دسترس باشد.

خبرگزاری آناتولی در ادامه آورد: سخنان شمخانی به عنوان تائید ضمنی مذاکرات مستقیم احتمالی بین تهران و واشنگتن تلقی می شود.

ماراتن مذاکرات برای نجات توافق هسته ای، پس از یک وقفه پنج ماهه از سر گرفته شد.

دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی، برداشتن تحریم ها و همچنین راستی آزمایی و تضمین دهی در مورد موضوعات دیگر را در اولویت قرار داده است.

در حالی که هر دو طرف به پیشرفت در دور هشتم مذاکرات اشاره داشته اند، بسیاری اختلافات جدی برای جلوگیری از پیشرفت یا دستکم به تاخیر انداختن آن ادامه دارد.