به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه کیهان،در حالي كه آمريكا از چند ماه پيش اعلام كرده كشورهاي طرف معاملات نفتي با ايران را مشمول تحريم هاي يكجانبه قرار دهد، اكنون مقامات اين كشور مي گويند برخي كشورها را معاف از تحريم هاي ياد شده قرار مي دهند.

این دومین اقدام انفعالی آمریکا در زمینه استثنا کردن برخی کشورها از تحریم است چرا که فروردین سال گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا، ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از شمول تحریم هایی که قرار است از اواسط تیرماه(اول ژوئیه) به اجرا درآید، استثنا و معاف کرده بود.

خبرگزاری رویتر گزارش داد برخی کشورها که واردات نفت خود از ایران را کاهش داده باشند، از تحریم های آمریکا معاف می شوند. رویتر همچنین از قول یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، نوشت: انتشار فهرست کشورهای مشمول معاف که قرار بود سه هفته پیش منتشر شود، تا اواخر هفته جاری به تعویق افتاده است.


یک مقام دیگر آمریکایی به رویتر گفت: اجرای تحریم های آمریکا علیه خریداران نفت ایران از ۲۸ ژوئن(۸ تیر) به معنای آن نیست که اقدامات تنبیهی آمریکا علیه کشورها بلافاصله از این تاریخ آغاز می شود. برای هرگونه اعمال تحریم باید مدارک و اسناد جمع آوری شود و بعد درباره نقض کنندگان تحریم ها، مجازات ها تصمیم گیری و اجرا شود.

آمریکا شدیداً نگران به هم ریختن بازار نفت است و به همین دلیل نتوانسته اراده خود را از ۶ ماه پیش عملی کند. با این اوصاف باید از آمریکایی ها پرسید آیا اگر فهرست کشورهای مشمول تحریم ها را اعلام کنند سنگین تر نیستند تا این که هرچند وقت یک بار نام کشورهای «معاف از تحریم» یا «استثنا از این تحریم ها» را اعلام کنند؟!