عربستان نباید تحت تاثیر لابی صهیونیستی باشد

شهریار حیدری ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص نشست‌های بین ایران و عربستان و چرایی به نتیجه نرسیدن این مذاکرات گفت: واقعیت این است که دخالت های کشورهای فرا منطقه ای از گذشته های دور با هدف ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه و مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره استمرار داشته است.

 

او افزود: به عنوان مثال در یکی از خاطرات یک افسر انگلیسی به صراحت مطرح شده است که به مدت 20 سال کار میدانی در منطقه خاورمیانه و آسیا با تاکید بر کشورهای این منطقه با هدف ایجاد تفرقه و تنش انجام داده است.

 

*دلیلی برای قطع کامل روابط ایران و عربستان وجود ندارد

حیدری تاکید کرد: عربستان هم بی تاثیر از این مسائل نبوده است و لذا در حال حاضر بین ما و عربستان در حد قطع روابط دیپلماتیک است. اما اشتراکات ایران و عربستان زیاد است. یکی در همسایگی بودن و دوم این‌که هر دو کشور مسلمان هستند و جغرافیای مشترک در خلیج فارس دارند از این جهت دلیلی ندارد تا روابط به طور کامل قطع شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ضمن اینکه قبله عالم مسلمانان در کشور عربستان است و همه این اشتراکات باعث شده که اجازه ندهیم تنش ها در حدی پیش بروند تا موجب قطع کامل روابط شود.

وی یادآورشد که چند سالی است رژیم صهیونیستی تمام سعی و تلاش خود را می کند تا باعث قطع ارتباط این کشورها با ایران شود بنابراین طی سال گذشته تلاش های خوبی در جهت ارتباط بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران به واسطه کشور عراق انجام شده است و نشست های مختلفی در سه نقطه داشتند و تقریبا به نتایجی هم رسیدند.

عربستان نباید تحت تاثیر لابی صهیونیستی باشد

او می‌گوید: نقطه اول بحث حج عمره و تمتع بود که قاعدتا عربستان استقبال کرد اما البته هنوز برای عمره عملیاتی نشده است. دوم بازگشایی سفارتخانه ها است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

حیدری درانتها  بیان کرد: تاکید ما این این است که عربستان تحت تاثیر لابی صهیونیستی و آمریکا قرار نگیرد چرا که زمانی که عمق موضوع بررسی می شود به وضوح یک جریان ثالثی وجود دارد که سال‌هاست تحت عنوان لابی غربی صهیونیستی برای ایجاد تنش و تفرقه در منطقه تلاش های گسترده ای را صورت داده است.