مذاکرات به نقطه پیچیده و حساس رسیده است

سید رضا صدرالحسینی در مورد آخرین گفت‌وگوهای وین، گفت: با نگاه به روند دو ماه و نیم گذشته از مذاکرات وین ، به نظر می‌رسد امروز چند نکته اساسی قابل بیان است و هیچ شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد؛ ابتدا اینکه غربی‌ها علاقه‌مند نیستند جمهوری اسلامی ایران بتواند از این مذاکرات در راستای منافع ملی خود، حداکثر استفاده را ببرد.

این کارشناس بین‌الملل افزود: در طول دو ماه گذشته عملیات سیاسی رسانه‌ای بسیار سنگینی در قالب عملیات روانی انجام شد که آمریکایی‌ها بتوانند به گونه‌ای تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهند و یا اینکه بتوانند به طور مستقیم بر روی اقتصاد و بازار کشور تاثیر بگذارند.

صدرالحسینی بیان داشت: البته با تمهیداتی که در حوزه مسائل اقتصادی از جانب نهادها و دستگاه‌های اقتصادی انجام شده بود، این اتفاق نیفتاد و تیم مذاکره‌کننده هم با اراده مستحکم، به دنبال تامین منافع ملی بود. البته این روند نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها باز هم به دنبال تاثیرگذاری بر روند مذاکرات آتی و توافقات احتمالی بعدی باشند.

وی یادآور شد: این واقعیت وجود دارد که تلاش شد در طول ایامی که تیم مذاکره‌کننده کشورها به پایتخت‌های خودشان رفته بودند، تخریب در این قالب صورت بگیرد و تاثیرگذاری مستقیم داشته باشند. از جمله این تخریب‌ها این بود که مذاکرات به بن‌بست رسیده و یا مذاکرات به نتیجه قابل توجهی نخواهد رسید.

مذاکرات به نقطه پیچیده و حساس رسیده است

صدرالحسینی گفت: موضوع معافیت برخی از تحریم‌های هسته‌ای توسط آمریکا، نقطه بسیار ناچیزی از درخواست قانونی و مستدل جمهوری اسلامی در راستای لغو تحریم‌های برجامی بود. در حقیقت به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با این اقدامات به دنبال تاثیرگذاری مستقیم بر بازار و ایجاد شوک به بازار در آینده‌ای نزدیک هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد در شرایطی هستیم که آمریکایی‌ها مجددا درصدد تخریب روند مذاکرات، دست به اقداماتی در حوزه‌های رسانه‌ای، دیپلماتیک و اقتصادی بزنند، این آمریکا است که باید تصمیم سیاسی بگیرد چراکه ایران از مواضع خود در مذاکرات کوتاه نمی‌آید.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مذاکرات به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده است که در حقیقت می‌توان گفت که جنگ اراده‌ها شروع شده و در ارتباط با این موضوع، امیدواریم تیم مذاکره‌کننده با استحکام منطقی و مستدل و احاطه کامل بر همه اجزای مورد گفت‌وگو مانند دو ماه و نیم گذشته بتواند مطالب و موضوعات خود را بیان کند.