تلاش دو سناتور آمریکایی برای مقابله با غنی‌سازی ایران

 باب منندز و لیندسی گراهام، سناتورهای آمریکایی از احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه طرحی را به مجلس سنای این کشور پیشنهاد داده و سعی کرده‌اند از غنی‌سازی بومی اورانیوم در ایران جلوگیری کنند.

بنا به اسناد منتشر شده در وبسایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ادعا شده است که این طرح که از سوی دو سناتور از هر دو حزب آمریکا پیشنهاد شده، راه‌حلی به اصطلاح دیپلماتیک برای حل مشکل هسته‌ای آمریکا با ایران است.

در این طرح درخواست شده است که یک بانک سوخت هسته‌ای منطقه‌ای با هماهنگی سایر بازیگران بین‌المللی ایجاد شود تا بخشی از یک برنامه جامع برای مقابله با عدم اشاعه هسته‌ای در غرب آسیا باشد. همچنین گفته شده آمریکا باید سیاستی را اجرا کند که تضمین کند هر کشوری در غرب آسیا که غنی‌سازی اورانیوم را کنار بگذارد، می‌تواند سوخت رأکتور‌های هسته‌ای خود را از یک بانک‌بین‌المللی سوخت هسته‌ای خریداری کند.

افزون بر این، طبق این طرح اگر ایران تصمیم بگیرد غنی‌سازی بومی خود را کنار بگذار، کشور‌های طرف توافق هسته‌ای باید متعهد شوند تحریم‌ها را فراتر از آنچه در توافق برجام آمده است کاهش دهند. این معافیت‌های تحریمی شامل برخی تحریم‌های درجه یک آمریکا می‌شود. اما بقیه به قوت خود باقی خواهند بود.

همچنین بر اساس این طرحنامه، هرگونه توافق بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند یا به این کشور معافیت تحریمی می‌دهد باید برای مشاوره و گرفتن موافقت به تصویب سنا برسد.

گفتنی است باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و از سناتور‌های دموکرات آمریکایی و مخالف برنامه هسته‌ای ایران است. وی چندی پیش از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرده و موضع سخت‌تری در قبال برنامه هسته‌ای و موشکی ایران اتخاذ کند.

همچنین  لیندسی گراهام، نماینده جمهوری‌خواه، خرداد ماه امسال نیز در خصوص این بانک هسته‌ای صحبت کرده و گفته بود فکر می‌کند کشور‌های عربی با چنین ساختاری موافقت کنند.

تلاش دو سناتور آمریکایی برای مقابله با غنی‌سازی ایران

مقامات آمریکایی بار‌ها برنامه هسته‌ای کشورمان را تهدیدآمیز خوانده و به بهانه‌های گوناگون برسر راه غنی‌سازی اورانیوم در ایران مانع‌تراشی کرده‌اند. این در حالی است که مقامات کشورمان همواره بر استفاده صلح‌آمیز از صنعت هسته‌ای تأکید داشته‌اند. ایران تاکنون تمام تعهدات خود در چارچوب پادمانی را انجام داده است.