به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی، عاون وزير خارجه روسيه روز جمعه (۱۹ خرداد،۸ ژوئن) با بيان اين که تهران "از حق کامل" براي شرکت در اين فرايند برخوردار است، افزود: "مشارکت ايران ميتواند در جستوجوي راهحلهايي براي بحران سوريه نقشي سازنده ايفا کند."

این مقام دولت روسیه گفت که مسکو از طرح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برای ایجاد یک گروه تماس بین‌المللی برای پایان دادن به ۱۶ ماه بحران در این کشور حمایت می‌کند.

گاتیلوف تصریح کرد که چنین گروهی باید از اعضا شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای منطقه، " در درجه اول کشورهای هم‌مرز با سوریه و کشورهای برخوردار از منافع در این منطقه " تشکیل شود.

وی افزود که مسکو با استفاده از نیروی نظامی علیه سوریه مخالف است، زیرا تنها موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: " روشن است که اعمال اقداماتی محدود‌کننده یا قهری کمکی نخواهد کرد، بلکه تنها شرایط فعلی پیچیده در این کشور را بدتر می‌کند. "

سوریه از نیمه‌های ماه مارس ۲۰۱۱ میلادی تاکنون شاهد ناآرامی‌هایی است که در آن شمار زیادی از جمله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

در حالي که غرب و مخالفان، دولت سوريه را به کشتار معترضان متهم ميکنند، دمشق "قانونشکنان، خرابکاران و گروههاي تروريستي مسلح" را عامل ناآراميها دانسته و تاکيد ميکند خشونت و ناآرامي در اين کشور از خارج طراحي و هدايت ميشود.