به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فونیکس چین در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی منطقه و جهان اظهار داشت : ممکن است در مسیر تحولات در کوتاه مدت مشکلاتی پیش آید اما آنچه باید به آن توجه کنیم این است که ملت ها در کوتاه مدت زندگی نمی کنند و همچون رودخانه ای هستند که از صدها سال قبل جاری بوده و همچنان جریان دارند. حوادث و رخدادهای پیش رو کوتاه مدت بوده اما تغییراتی وسیع به نفع عدالت و ملت ها در راه است .
وی مسیر نهایی تغییرات و تحولات عرصه بین المللی به نفع عدالت و به سود ملت ها را امری محتوم توصیف کرد که با کنار هم قراردادن تحولات جاری در جهان تصویری کامل از آن به نمایش گذاشته خواهد شد و اظهار داشت: ممکن است موانعی بر سر راه وجود داشته باشد اما وقتی به مسیر نگاه می کنیم شیرینی این اتفاقات به کام خواهند نشست چرا که اگر چه کوهنوردی سخت است اما برای رسیدن به قله چاره ای جز صعود از صخره ها و قله ها نبوده و مهم این است که حرکت ما در مسیر صعود به قله باشد.
رئیس جمهور جامعه بشری را در مسیر نیل به سوی فتح قله ها توصیف و تصریح کرد: شاهد این ادعا این است که امروز ما از ملیت های مختلف، یکدیگر را درک کرده، عدالت به مطالبه ای جهانی تبدیل شده و همگان خواستار تغییراتی اساسی در نظم جهانی هستند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی فونیکس چین از احمدی نژاد پرسید، وقتی پنج سال قبل در حاشیه اجلاس شانگهای با شما گفت و گو کردم چهره شما خندان بود و امروز نیز با چهره ای خندان با ما مواجه شدید، با این روحیه وضعیت امروز خود را به نسبت ۵ سال پیش چگونه ارزیابی می کنید، رئیس جمهور پاسخ داد: یک ملت مثل رودخانه ای جاری است که اگر در هر لحظه به هر نقطه آن نگاه کنید آبی که در آن نقطه جاری است، همان آبی نیست که لحظه قبل در آنجا جاری بود، اما رودخانه همان رودخانه است و نقش افراد در دل ملت نیز مانند همان قطرات آب در رودخانه است که می آیند و می روند، اما ملت باقی است.
احمدی نژاد گفت: ملت ایران به سرعت در حال طی کردن مسیر پیشرفت است و امروز این ملت با ۲۰ سال قبل و حتی با ۵ سال پیش قابل مقایسه نیست و اگر چه ممکن است تغییرات و تحولات شرایط منطقه ای و جهانی در کوتاه مدت به نفع ملت ایران رقم نخورد اما تحولات در بلند مدت یقیناً به صورت کامل به نفع ملت ایران است و شکی ندارم که هم ملت ایران و هم ملت چین از سختی ها عبور کرده و آینده ای به مراتب بهتر از امروز پیش رو دارند.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قله ای که به آن اشاره کردید در مدیریت شما کجا و چگونه تعریف می شود؟ اظهار داشت: تلاش های ما برای پیشرفت صرفاً در جغرافیای ایران محدود نمی شود و همه جامعه بشری را مد نظر دارد، چرا که اگر چه هر ملتی باید حداکثر تلاش خود را برای پیشرفت به کار گیرد اما این تلاش ها زمانی به نتیجه کامل و مطلوب می رسند که در دل یک نظام عادلانه مستقر در کل جهان صورت گیرند.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه تلاش برای پیشرفت یک ملت باید با تلاش برای اصلاح نظام بین الملل همراه باشد، افزود: ملت ها در چهارچوب نظام بین الملل زندگی می کنند و به عنوان مثال امروز علی رغم همه تلاش های ملت چین برای پیشرفت و سازندگی، اقدامات آنان با فشارها و محدودیت هایی از ناحیه نظام بین الملل مواجه است که در مسیر رشد این کشور مانع تراشی می کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه نظام حاکم بر جهان ناعادلانه بوده و مانع پیشرفت و دستیابی ملت ها به حقوق حقه خود است، تصریح کرد: پیشرفت زمانی محقق خواهد شد که ملت ها برای پیشرفت خود و اصلاح نظام بین الملل به صورت همزمان تلاش کنند و هر دوی این مجموعه تلاش ها را یک ماموریت بدانند و این راه روشنی است که باید همه ملت ها ادامه دهند تا به کشوری پیشرفته و نظمی عادلانه در جهان دست یابند.
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره مسئله هسته ای کشورمان و اینکه سخت ترین و پیچیده ترین مسئله این پرونده از نظر ایران چیست؟ تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره کاملا روشن است؛ همه فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس بوده و هر اتفاقی در این عرصه توسط دوربین های آژانس ضبط و ثبت می شود و مشکل اصلی در برخورد سیاسی قدرت های حاکم بر مراکز قدرت در جهان با ایران است.
رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا مشکل کشورهای غربی در موضوع پرونده هسته ای ایران ساخت بمب اتم است؟ خاطر نشان کرد: اگر واقعاً مشکل این است که کشورهای غربی به اعتراف خود هزاران بمب اتم در اختیار دارند که می تواند بارها کره زمین را به طور کامل متلاشی کند و رژیم صهیونیستی نیز به اعتراف خود۲۵۰ بمب هسته ای دارد. نگرانی آنها از توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد نیست، چرا که امروز کسانی با سابقه استفاده از بمب اتمی بیشترین تعداد از این نوع تسلیحات را در اختیار دارند.
احمدی نژاد گفت: مخالفت غربی ها با بهره گیری ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای، سیاسی بوده و برآمده از مخالفت آنها با استقلال و پیشرفت ملت های مستقل است، اگر نه خود این کشورها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که یک دیکتاتور وابسته به آنان در ایران حاکم بود با وی رابطه بسیار خوبی داشته، شش قرارداد اتمی با او امضا کرده و نیروگاه و مواد هسته ای در اختیار او قرارداده بودند اما زمانی که ملت ایران آن فرد را از حکومت کنار زدند و از روزی که این ملت آزاد شده و اراده کرد مستقل زندگی کند، مخالفت های مستکبران با این مردم آغاز شد و از آن زمان با هر اقدامی که نشانه پیشرفت ملت ایران باشد، مخالفت می کنند و فرقی نمی کند که این اقدام فرستادن ماهواره مخابراتی به فضا یا پیشرفت در عرصه های نانو یا بیوتکنولوژی باشد؛ مسئله اصلی این است که آنان می خواهند ایران و همه ملت های مستقل را عقب مانده نگه دارند تا به این ترتیب نیازمند و وابسته به مستکبران باقی بمانند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مستکبران هیچ گاه علت اصلی مخالفت خود با پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی هسته ای را آشکار نخواهند کرد، افزود: ایران به روند گفت و گوها و مذاکرات و تلاش برای اثبات حقوق هسته ای خود ادامه داده و با ارائه پیشنهادهای سازنده، برای اثبات حقوق هسته ای خود تلاش می کند.
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که سران جمهوری اسلامی ایران بر این نکته تاکید دارند که دین اسلام اجازه ساخت سلاح هسته ای را به این کشور نمی دهد، اما غربی ها این استدلال را نمی پذیرند، آیا به آنها حق می دهید؟ گفت: کسانی که ۴۰۰ سال استعمارگری و برده داری را در کارنامه خود دارند، دو جنگ جهانی به راه انداخته اند و امروز هر جا که جنگی جریان دارد آنها حضور دارند و فقر گسترده و فراگیر در بسیاری مناطق جهان حاصل عملکرد آنهاست، آیا حقی برای اظهار نظر در مورد حق و حقوق دیگران و مداخله در امور آنان دارند؟
رئیس جمهور با بیان اینکه سلطه طلبان بین المللی به دنبال احیاء دوره استعمارند اما به شکل مدرن و با نقابی جدید، افزود: ‌مستکبران در مسیر تحقق این هدف پیشرفت ملت هایی مثل ایران و چین را مانعی بر سر راه خود می دانند و از همین رو حتی اگر موضوع هسته ای ایران بهانه قرار نگیرد، بهانه دیگری می یابند و شاهد آن نیز این است که وقتی مستکبران در سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی صدام حسین را وادار به حمله به ایران کردند به هیچ وجه پرونده و فعالیت های هسته ای ایران موضوعیت نداشت اما آنان به صورت همه جانبه از تهاجم نظامی خسارت بار رژیم بعثبه ایران حمایت کردند و این دلیلی جز مخالفت با اراده ملت ها برای مستقل زندگی کردن ندارد.
احمدی نژاد تاکید کرد: البته این دشمنی ها برای ملت ایران مهم نیستند، چرا که ناشی از مخالفت نظام جمهوری اسلامی با نظم حاکم بر جهان است که در آن هر کسی به اعتبار وصل بودن به قدرت های استکباری به خود حق می دهد، دیگران را تهدید کرده، تحت فشار قرارداده یا به او حمله کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران با نظم ناعادلانه حاکم بر جهان که صرفاً به نفع آمریکا و دوستان اوست مخالف بوده و آن را عامل همه بدبختی های جامعه بشری می داند، اظهار داشت: این نظم باید با اتکاء به اندیشه، فرهنگ و اراده ملت ها تغییر کند و نیت ما مبنی بر جایگزینی نظمی عادلانه، به جای نظم فعلی آن نیست که با جنگ و تهدید چنین هدفی را به پیش ببریم، بلکه منطق و اندیشه بستری است که ملت ایران تحقق این هدف را در دامن آن دنبال می کند.
احمدی نژاد با تصریح به اینکه دین و اعتقادات ما اجازه تهدید، توهین و درگیری با دیگر ملت ها را برای پیشبرد اهدافمان نمی دهد، خاطر نشان کرد: از آنجا که مستکبران دین ندارند این حرفها را نمی فهمند؛ دین آنان قدرت و ثروت است که پیشبرد اهداف و تامین منافعشان را به هر قیمتی، حتی به قیمت کشتار مردم بیگانه توجیه می کند و شما خود در چین، سالهای طولانی با یکی از مصادیق این موضوع یعنی استعمار انگلیس درگیر بودید که قصد داشتند بر این ملت مسلط شده و همه ثروتش را غارت کنند.
رئیس جمهور گفت: آنچه در اعتقادات ملت ایران مورد تاکید قرار گرفته روش و منش خدمت، احترام و عدالت برای ملت ها و تلاش برای ریشه کنی فقر، تبعیض و جنگ در همه دنیا و برای همه ملت هاست و شادی خود را در تلخکامی دیگران و کسب ثروت برای خود را در تحمیل فقر به دیگران تعریف نکرده ایم.
احمدی نژاد وضع کشورهای قاره آفریقا را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ‌ سلطه گران غربی تمام ثروت ملت های آفریقایی را غارت کرده و فقر فراگیر و شدید را به آنها تحمیل نموده اند اما ما ملت های شرقی با این خوی و خصلت ها، نسبتی نداریم و منطق ما با منطق کسانی که می خواهند همه مسائل را با زور اسلحه حل و فصل کنند، متفاوت است.
رئیس جمهور اضافه کرد: ‌امروز مردم خود اروپا و آمریکا هم اسیر سلطه اقلیتی سرمایه سالار شده اند که اگرچه عاملان و بانیان اصلی بحران اقتصادی امروز غرب و جهان هستند، اما وقتی قرار است این بحران رفع شود، باز همین سرمایه سالاران دست در جیب مردم می کنند تا به هزینه آنان بحران های اقتصادی را مرتفع نمایند و مردم این کشورها نیز هر چه فریاد می زنند صدایشان به جایی نمی رسد چرا که اکثر آنان حاکمانی ناصالح دارند که به جای تامین منافع ملت هایشان به فکر حمله نظامی، دخالت و توطئه علیه دیگر کشورها هستند، تا منافع همان اقلیت سرمایه سالار تامین شود.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دوره استعمار به پایان رسیده و مستکبران باید به کشورهای خود بازگشته و به جای دخالت در امور دیگران به فکر تامین منافع ملت هایشان باشند، تصریح کرد: از زاویه نگاه اعتقادی و مذهبی ملت ایران، همه انسان ها محترم بوده و همه باید در مدیریت جهان مشارکت کنند تا چند دولت و سرمایه سالاران آنان خود را مالک دنیا و برتر از دیگران نبینند؛ دین ما معتقدان به خود را به اخلاق، انسانیت، تواضع، مهرورزی و دوست داشتن دیگران توصیه می کند، نه به سلاح، تهدید و تحقیر.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در ۶ سال گذشته نشانه هایی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط با آمریکا مشاهده شده که به نتیجه نرسیده، در صورت انتخاب فرد دیگری در دوره آتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایران چه انتظاری از وی خواهد داشت؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت و گو درباره مسائل مختلف بین المللی با کشورهای مختلف از جمله آمریکا استقبال کرده اما در عین حال تاکید داشته است که این گفت و گو ها باید در فضایی عادلانه و ضمن احترام به حقوق متقابل ملت ها صورت گیرد.
احمدی نژاد افزود: زمانی که این بحثاز سوی ایران مطرح شد، آمریکایی ها از آن استقبال نکردند و معتقدم عناصر پشت پرده تصمیم گیر برای دولت آمریکا فعلاً تصمیمی برای تغییر در عرصه ریاست جمهوری این کشور در انتخابات آتی ندارند.
رئیس جمهور نظام سیاسی آمریکا را جزء بسته ترین نظامهای سیاسی جهان برشمرد و اظهار داشت: ‌ در آمریکا حتی برای انتخاب رییس جمهور این عناصر پشت پرده هستند که تصمیم می گیرند و فکر نمی کنم در دوره آتی تصمیمی برای تغییر در عرصه ریاست جمهوری این کشور اتخاذ شده باشد.
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که عناصر پشت پرده در عرصه سیاست امریکا
که از آنها نام بردید، چه کسانی هستند؟ تصریح کرد: اینان همان کسانی هستند که
امریکارا اداره کرده و اداره مراکز قدرت و ثروت دنیا در اختیار آنان است.
رئیس جمهور اضافه کرد: اگر چه در ظاهر در عرصه سیاسی آمریکا دو حزب دمکرات و جمهوری خواه، صحنه گردانان سیاست هستند و با یکدیگر رقابت می کنند، اما مدیران اصلی، صحنه سیاست و قدرت در آمریکا افراد دیگری هستند.
احمدی نژاد با بیان اینکه سیاست های کلی در آمریکا با جابجایی افراد تغییری نمی کند، خاطر نشان کرد: ممکن است در دوره های مختلف چهره های جدید با ادبیات و روش های متفاوت در آمریکا روی کار بیایند اما همه آنها پی در پی، سیاست های واحدی را اجرا می کنند، به عنوان مثال آمریکا سالهای طولانی است که قصد دارد بر خاورمیانه مسلط شده و از رژیم صهیونیستی حمایت می کند و این سیاست با روی کار آمدن هیچ فردی و از هیچ حزبی تغییری نکرده است و همچنین گسترش پایگاه های نظامی این کشور در سرتاسر دنیا سیاستی خدشه ناپذیر در دولت های متوالی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد مخالفت با دولت های مستقل و خودبرتر بینی نزد هیچ یک از دولت های مختلف آمریکا تغییری نداشته است، خاطر نشان کرد: البته تصمیم گیران پشت پرده سیاست آمریکا هر زمانی که احساس نیاز کردند چهره ای جدید به عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آورده اند؛ چنانکه وقتی در سال های منتهی به دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور وجهه آمریکا در عرصه بین المللی و نزد ملت ها مخدوش و منفور شده بود، این عده احساس کردند که باید شخصیتی روی کار بیاید که این چهره را ترمیم کند و طوری صحنه را مدیریت کردند که او به این جایگاه رسید در حالی که تصمیم گیران اصلی تغییری نکرده اند و با در اختیار داشتن تمام ثروت و قدرت سیاسی و رسانه ای در آمریکا همه امور را مدیریت کرده و اجازه نمی دهند کسی خارج از حیطه تمایلات آنان تصمیمی گرفته یا اقدامی کند.
احمدی نژاد سازمان " ایپک " را یکی از مصادیق اظهارات خود درباره عناصر تصمیم ساز پشت پرده در سیاست امریکا نام برد و گفت: همه روسای جمهور آمریکا در حالی که به طور طبیعی در قبال جمعیت ۳۰۰ میلیونی این کشور متعهد هستند، باید در نشست این سازمان حضور یافته و در مقابل اقلیتی ناشناخته ادای سوگند کرده و متعهد به رعایت منافع آنها شوند. حال می توان فهمید که در آمریکا واقعاً چه کسی حاکم است؛ رئیس جمهور یا اعضای سازمان ایپک؟
رئیس جمهور اضافه کرد: با روند فعلی تغییری در عرصه سیاسی و رویکردهای دولت
امریکا رخ نخواهد داد حتی اگر رئیس جمهور تغییر کند و چنانکه قرائن و شواهد گواهی می دهند فعلا ماموریت رئیس جمهور فعلی از نظر تصمیم گیران پشت پرده قدرت در آمریکا پایان نیافته و همچنان به حضور او نیاز دارند.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از مقامات آمریکایی هنگام سفر به سرزمین های اشغالی فلسطین، مدعی شده بود که امریکا، طرح کاملی برای حمله به ایران دارد که در صورت نیاز آن را عملیاتی خواهد کرد، واکنش ایران به این مساله چیست و آیا تا به حال ضرورتی برای مقابله با این تهدیدات احساس کرده اید؟ گفت: خود آقای بوش هم مدعی داشتن چنین طرح هایی بود پس می بینیم که تعیین سیاست ها و اعلام و اجرای آنها در آمریکا ارتباطی با جابجایی افراد ندارد و از سویی دیگر ملت ایران ۳۳ سال است که عادت کرده است با این تهدیدها زندگی کند.
رئیس جمهور اضافه کرد: ملت ایران ملتی بزرگ و برخوردار از تاریخی پر افتخار و همواره آماده دفاع از خود است؛ ملت ایران می خواهد با عزت زندگی کند و اگر چه بعید می دانم که بین ایران و آمریکا درگیریی پیش بیاید اما بزرگی و قدرت ملت ایران نیز بر هیچ کس پوشیده نیست.
وی در پاسخ به این سوال که فشارها از ناحیه کشورهای غربی به ایران هر روز در حال افزایش است و شما با چه حالت قلبی با این مواضع از سوی غربی ها مواجه می شوید؟ اظهار داشت: ما یک ملت هستیم، ملتی چند هزار ساله که مثل برخی ملت ها از صد یا دویست سال پیش به وجود نیامده ایم.
رئیس جمهور ادامه داد: ایران و چین کشورهایی هستند که از سوابق چندین هزارساله تمدنی برخوردار بوده و حوادثبزرگ و کوچک زیادی را در طول تاریخ پرافتخار خود پشت سر گذاشته اند و یقیناً رویدادهای جاری را نیز با سرافرازی پشت سر خواهند گذاشت؛ من به آینده ایمان دارم چون به ملت ایران و خدای این ملت ایمان دارم.
خبرنگار شبکه تلویزیونی فونیکس از رییس جمهور پرسید که آیا شما در قلب ملت ایران یک قهرمان هستید؟ و رئیس جمهور پاسخ داد: من در رودخانه جاری و زلال ملت ایران یک قطره ام و این برای من باعثافتخار زیادی است که قطره ای از اقیانوس ملت ایران و بشریت باشم و از آنجا که امروز همه ملت ها به دنبال عدالت هستند، قطره ای از اقیانوس این ملت ها بودن بسیار زیبا و مطلوب است.
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که از زمان روی کار آمدن جنابعالی روابط ایران با چین چه تفاوت هایی ایجاد شده است؟ تصریح کرد: در سالهای اخیر اعتماد متقابل در روابط ایران و چین بیشتر شده و دایره روابط و همکاری ها بسیار گسترش یافته است، البته دو ملت دارای روابطی تاریخی و کهن هستند و ایران و چین مبدا و مقصد جاده ابریشم به عنوان بزرگترین خط تاریخی، فرهنگی و تجاری در مهد تمدن های کهن جهان هستند که الگوهای ماندگار آبادانی، عمران و خلق فرهنگ های غنی را برای جهانیان به یادگار گذاشتند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همواره روابط خوبی بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روابط در مسیر گسترش روز افزون قرار گرفته و به ویژه در سالهای اخیر رشد صعودی داشته است و در کنار آن در عرصه های بین المللی نیز دیدگاه های دو کشور بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده و امروز ایران و چین در جبهه ای واحد به تعمیق و گسترش همکاری های خود مشغول هستند.
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به ارتقاء سطح روابط اقتصادی ایران و چین، جمهوری اسلامی ایران چه انتظاراتی از چین دارد؟ گفت: ایران و چین باید به طور طبیعی در مسیر گسترش روابط خود کارها را پیش برده، موانع را رفع کرده و همکاری های مشترک را به پیش ببرند؛ ایران و چین دو کشور بزرگ و با ظرفیت های بی پایان هستند که روابط آنها به نفع دو ملت و دیگر ملت های مستقل بوده است و علیه هیچ کشور دیگری نیست.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اظهار داشته است که طرح جدید وی برای حل مسائل سوریه فقط با کمک ایران و روسیه قابل اجراست، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه دو حرف روشن دارد، اول اینکه این حق همه ملت هاست که از احترام، عدالت، آزادی و حق تعیین سرنوشت برخوردار باشند و دوم اینکه احقاق این حق و استیفای آن باید با روش های مسالمت آمیز و از آن مهمتر بدون دخالت خارجی صورت گیرد، چرا که دخالت های خارجی نقطه مقابل آرامش، ثبات و احقاق حقوق ملت هاست.
دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه هر گاه و هر جا که ناتو برای حل مشکلی وارد عمل شده وضع بدتر از سابق شده است، افزود: ملت سوریه ملتی رشید و بزرگ است که باید به او کمک کرد تا در فضای دوستانه و با مشارکت مردم خود این کشور مسائلش را حل کند و اگر اصلاحاتی باید انجام شود که لازم هم هست، باید در فضایی آرام و بدون تنش آفرینی بیگانگان باشد در حالی که منافع بیگانگانی که امروز در امور داخلی سوریه دخالت می کنند در دل درگیری و تفرقه نهفته است.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا با اجرای طرح جدید مبنی بر اینکه بشار اسد با کمک و دخالت ایران و روسیه قدرت را به هر کس که خودش تشخیص می دهد واگذار کند، موافق هستید؟ تصریح کرد: به هیچ وجه نباید در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کرد و چنین اموری فقط در حیطه اختیارات دولت و ملت سوریه است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران توقف کشتار، کینه ورزی و دخالت بیگانگان در سوریه و حاکمیت اراده این ملت بر سرنوشت خویش است.
احمدی نژاد ادامه داد: هیچ کس نمی تواند از خارج از یک کشور به کسی، یا مسئولی در آن کشور بگوید در جایگاهت بمان یا برو؛ حقوق همه ملت ها باید محترم شمرده شده و اگر این اصل رعایت شود دیگر جنگ و درگیری باقی نخواهد ماند. باید کمک کنیم تا فضایی ایجاد شود که ملت سوریه بتوانند انتخابات آزاد برگزار کنند، اگر نه دخالت هیچ کشوری در امور داخلی سوریه کمکی به این کشور نخواهد کرد.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران به عنوان عضو غیر رسمی سازمان شانگهای چه انتظاری از این سازمان و اعضای آن دارد؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران روابط خوب و رو به گسترشی با همه اعضای سازمان شانگهای دارد و تصمیم گیری در مورد این که ایران به عنوان عضو رسمی این سازمان پذیرفته شود یا نه، فقط به عهده اعضا است.
احمدی نژاد تاکید کرد: آنچه برای ایران در ارتباط با سازمان شانگهای مهم تر است، داشتن روابط دوستانه با اعضاست و جمهوری اسلامی به طور اصولی از اهداف انسانی این سازمان حمایت می کند و معتقد است اعضای رسمی و ناظر این سازمان ظرفیت های فراوانی برای انجام کارهای مشترک بزرگ دارند و ایران تمام توان خود را برای کمک به تحقق اهداف این سازمان به کار خواهد گرفت.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تمایل و اصرار کشورهای غربی برای عضویت در سازمان شانگهای گفت : تصمیم گیری در این مورد هم بر عهده اعضای سازمان است . البته تشکیل سازمان شانگهای تلاشی برای عبور از تهدیدات و فشارهای کشورهای غربی و به منظور رفع تبعیض و ایجاد عدالت در عرصه منطقه ای و بین المللی بود و اگر کسانی که مسئول همه خرابی ها و بحران های دنیای امروز هستند به این عرصه نیز وارد شده و تصمیم گیر شوند، دیگر امیدی به تحقق اهداف تشکیل این سازمان باقی نخواهد ماند و البته مجدداً تاکید می کنم که تصمیم گیری در این مورد فقط بر عهده اعضاست.