غفلت از روابط با همسایگان در دولتهای قبل/ضرورت پیگیری  سیاست همه جانبه گرا در ارتباطات با دیگر کشورها

حسین نوش آبادی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوری اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به عدم تاثیر خاص اخبار توسعه روابط با کشورهای همسایه و شرقی درقیاس با کشورهای غربی و مذاکرات بیان کرد: امروز موضوع مذاکرات در صدر برنامه های وزارت امور خارجه قرار دارد و تا زمانی که تکلیف ما با طرف های مقابل روشن نشود، این تاثیر پابرجا خواهد بود.

 

وی گفت: اما این نباید عامل یا مانعی برای ایجاد ارتباطات ما با کشورهای همسایه شود. کمرنگ بودن روابط ما با همسایگان به این برمیگردد که وزارت خارجه هنوز با وجود اهتمام جدی به ارتباط و گسترش روابط با کشورهای همسایه، ارتباط منظم و موفق با آن‌ها را شکل نداده است.

 

نوش آبادی ادامه داد: این موضوع نیازمند وقت گذاشتن و مشخص شدم برنامه دستگاه های مرتبط دارد تا بتوانیم از ظرفیت روابط دو جانبه با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: بنابراین سفر امروز رئیس جمهور به قطر را می توانیم یکی از مهم ترین سفرها برای آغاز یک اتفاق بزرگ با همسایگان و کشورهای جنوب غرب آسیا باشد. اگر همین روند ادامه داشته باشد می توانیم خلا ارتباط این چند ساله را از بین ببریم.

او معتقد است که به موازات تلاش های دیپلماسی در عرصه های بین المللی، می‌توانیم روابط خودمان را در بخش های اقتصادی و تجاری با کشورهای آسیایی به ویژه همسایگان احیا کنیم. چراکه بخشی از کمرنگ بودن روابط به سیاست های دولت قبل برمیگردد که تمام تلاش خود را معطوف به مذاکرات کرد.

نوش‌آبادی افزود: به طور کلی این غفلت همواره در دولت ها وجود داشته و نتوانسته‌ایم آن طور که شایسته است از ظرفیت های ارتباط با کشورهای همسایه و آسیایی استفاده کنیم. با توجه به اینکه نمی‌توان اعتمادی به طرف های غربی داشت، باید سیاست همه جانبه گرایی جدی‌تر دنبال شود.

غفلت از روابط با همسایگان در دولتهای قبل/ضرورت پیگیری  سیاست همه جانبه گرا در ارتباطات با دیگر کشورها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها عنوان کرد: همچنین اختلافات بسیار فراوانی در حوزه های فرهنگی و اعتقادی با غربی‌ها داریم و منافع و موقعیت استکباری که برای خودشان در نظر دارند ایجاد می‌کند روابطمان را با متحدانمان افزایش دهیم. منطقی است که باید ارتباط خود را با کشورهای آسیایی بیشتر کنیم. البته که ما با دنیا باید ارتباط داشته باشیم و روابط خودمان را با کشورهای مختلف دنیا حفظ کنیم.